|
|
Het is nu 03 maart 2026, 18:39
|
Vermoedelijk Romeinse hanger ?
| Auteur |
Bericht |
|
hylke
Geregistreerd: 12 jul 2009, 15:49 Berichten: 2333 Woonplaats: Rijnsburg
|
 Vermoedelijk Romeinse hanger ?
Materiaal: koper/messing Afmeting: L. 37mm. B. 25mm. Gewicht: 5,63gr. Beschrijving van het voorwerp: Weer geen topper Een tandwiel, radertje (klok) of iets dergelijks??. Misschien dat iemand het van jullie weet wat het is Hylke
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 29 jun 2020, 15:51 |
|
 |
|
huntius
|
 Re: Tandwiel, radertje???
 ben ook benieuwd Hylke Misschien toch een topper Gr Jan 
|
| 29 jun 2020, 16:50 |
|
 |
|
mj xp
|
Pendant???? GroetenMarcel
|
| 29 jun 2020, 16:59 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Ongetwijfeld een horse harness pendant! Prachtige vondst en fraaie foto's! Hier voor het idee alvast een na-middeleeuws voorbeeld (geen match) uit Engeland, bron. Jouw vondst lijkt me eerder middeleeuws. Zie ook hier.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Met vriendelijke groet, Sicco
|
| 30 jun 2020, 12:10 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Precies deze vorm komt weinig voor. Nog iets in de richting, geen match.
|
| 30 jun 2020, 12:46 |
|
 |
|
woesel
|
bijzondere vondst hoor 
|
| 30 jun 2020, 15:33 |
|
 |
|
aureum
Geregistreerd: 20 okt 2018, 17:21 Berichten: 5683 Woonplaats: Kerkrade
|
woesel schreef: bijzondere vondst hoor  sluit ik me bij aan mvg leon 
|
| 30 jun 2020, 18:00 |
|
 |
|
woesel
|
|
| 30 jun 2020, 18:04 |
|
 |
|
aureum
|
|
| 30 jun 2020, 18:06 |
|
 |
|
hylke
|
|
| 02 jul 2020, 18:27 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
 Wat zou het gaaf zijn als je nog wat van de afbeelding erop kon zien/maken! Helaas zal dat niet lukken. Ik denk overigens dat het een toch vrij zeldzame type pendant is zo met die punten.... 
|
| 02 jul 2020, 21:46 |
|
 |
|
hylke
|
Occi schreef: :07  Wat zou het gaaf zijn als je nog wat van de afbeelding erop kon zien/maken! Helaas zal dat niet lukken. Ik denk overigens dat het een toch vrij zeldzame type pendant is zo met die punten....  Ik heb er nog even goed met een vergrootglas naar gekeken. Heb wel de indruk dat er iets op heeft gestaan, maar wat???, Dat is helaas niet meer te achterhalen Nogmaals bedankt voor de tijd dat je erin hebt gestoken Hylke
|
| 03 jul 2020, 12:00 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
aureum schreef: woesel schreef: bijzondere vondst hoor  sluit ik me bij aan mvg leon  ik ook 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 04 jul 2020, 10:56 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
hylke schreef: Occi schreef: :07  Wat zou het gaaf zijn als je nog wat van de afbeelding erop kon zien/maken! Helaas zal dat niet lukken. Ik denk overigens dat het een toch vrij zeldzame type pendant is zo met die punten....  Ik heb er nog even goed met een vergrootglas naar gekeken. Heb wel de indruk dat er iets op heeft gestaan, maar wat???, Dat is helaas niet meer te achterhalen Nogmaals bedankt voor de tijd dat je erin hebt gestoken Hylke Graag gedaan. Dit zijn prachtvondsten, en zeker extra aandacht waard!  Er lijkt wel iets van een schuine dwarsbalk te zien te zijn? Zou dan een deel van een wapenschild kunnen zijn misschien? Even voor het idee een voorbeeld hierbij. Maar ik zie ook nog een streep. De echte afbeelding zal door de vervaagde contouren helaas wel een raadsel blijven 
|
| 04 jul 2020, 13:13 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Ter illustratie nog wat voorbeelden van pendanten / stud waar nog wat zichtbaar is van wat erop staat.
|
| 04 jul 2020, 13:27 |
|
 |
|
woesel
|
Occi schreef: hylke schreef: Occi schreef: :07  Wat zou het gaaf zijn als je nog wat van de afbeelding erop kon zien/maken! Helaas zal dat niet lukken. Ik denk overigens dat het een toch vrij zeldzame type pendant is zo met die punten....  Ik heb er nog even goed met een vergrootglas naar gekeken. Heb wel de indruk dat er iets op heeft gestaan, maar wat???, Dat is helaas niet meer te achterhalen Nogmaals bedankt voor de tijd dat je erin hebt gestoken Hylke Graag gedaan. Dit zijn prachtvondsten, en zeker extra aandacht waard!  Er lijkt wel iets van een schuine dwarsbalk te zien te zijn? Zou dan een deel van een wapenschild kunnen zijn misschien? Even voor het idee een voorbeeld hierbij. Maar ik zie ook nog een streep. De echte afbeelding zal door de vervaagde contouren helaas wel een raadsel blijven  Dus jij vind het op een pendant lijken prima  wat jij wil  je bouwt er maar een leuk feestje om.
|
| 05 jul 2020, 16:55 |
|
 |
|
woesel
|
hylke schreef: Occi schreef: :07  Wat zou het gaaf zijn als je nog wat van de afbeelding erop kon zien/maken! Helaas zal dat niet lukken. Ik denk overigens dat het een toch vrij zeldzame type pendant is zo met die punten....  Ik heb er nog even goed met een vergrootglas naar gekeken. Heb wel de indruk dat er iets op heeft gestaan, maar wat???, Dat is helaas niet meer te achterhalen Nogmaals bedankt voor de tijd dat je erin hebt gestoken Hylke Hallo Hylke. Even mijn visie op dit stuk. De hanger heeft een draag oog constructie die we niet tegenkomen bij middeleeuwse pendanten , ook de slijtage aan de zijkant die duidelijk waarneembaar is bij het hanggedeelte is uitzonderlijk. Ook uitzonderlijk is een pendant die aan beide zijden decoratieven heeft, uitgezonderd zwenkbare pendanten die geborgen worden door een oog pen constructie. Jou hanger doet ouder aan als zijnde middeleeuws. Ik ben geen Romeinse kenner , maar een Romeinse hanger lijkt me tot de mogelijkheden. Eventjes aanmelden bij PAN en Stijn Heeren of Mirjam Kars kunnen hier vast uitsluitsel over geven. Ter illustratie Romeinse hanger uit gered uit de grond. Vriendelijke groet Wessel Spoelder
|
| 12 jul 2020, 13:04 |
|
 |
|
hylke
|
 Re: Vermoedelijk Romeinse hanger ?
Hoi Wessel, Hartelijk dank voor het meedenken. Ga het zeker even aanmelden bij PAN. Ben benieuwd wat zij ervan vinden. Hylke
|
| 16 jul 2020, 10:10 |
|
 |
|
speerpunt
|
Mooie vondst 
|
| 16 jul 2020, 10:35 |
|
 |
|
hylke
|
PAN heeft het ontvangen. Word rond gestuurd voor een 2nd opinion. Ben benieuwd, wacht af Hylke
|
| 16 jul 2020, 14:44 |
|
 |
|
woesel
|
al meer bekend hielke?
|
| 04 okt 2020, 21:53 |
|
 |
|
hylke
|
woesel schreef: al meer bekend hielke? Ik heb begrepen dat ze aan het wisselen zijn van gebied. Ik heb verder nog geen reactie gehad. Alleen dat hij het door zou spelen naar andere archeologen Dus ik wacht nog af. Krijg ik een reactie, hoor je dat gelijk Hylke
|
| 06 okt 2020, 19:27 |
|
 |
|
woesel
|
|
| 06 okt 2020, 20:15 |
|
 |
|
sjoho
|
Deze had ik gemist. Mooie vondst Hylke 
|
| 06 okt 2020, 23:50 |
|
 |
|
aureum
|
hallo....dit is een stukje dat ik nu al een poosje aan het bekijken ben....en mijn gedachte erop los laat....Romeins is het zeker niet...., middeleeuws ook niet...juist omdat ik het ophang punt met oog bekijk....maar denkelijk na middeleeuws ook niet, maar dat was juist mijn vermoeden dat het dit wel is, heb wat na middeleeuwes op een rij gezet...en kijk naar het ophangings punt het oog... het lijkt erop maar in deze tijd hadden ze bijna allemaal die zware uitvoering van het oog zoals de boven getoonde...maar dan wel met een knikje erin (zie rode pijltjes)... maar ik blijf er toch bij dat deze tussen 1600 en 1800 is mvg leon 
|
| 21 dec 2020, 17:19 |
|
|