|
|
Het is nu 03 jun 2026, 01:01
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 16 berichten ] |
|
Prachtige Vuursalamander.
| Auteur |
Bericht |
|
Jvlivs
Geregistreerd: 16 apr 2008, 19:33 Berichten: 7088 Woonplaats: Kerkrade
|
 Prachtige Vuursalamander.
Hoi allen, Vandaag een lekkere wandeling in de Belgische bossen gemaakt en dan natuurlijk af en toe eens een stuk hout omdraaien om te kijken of ik mischien een vuursalamander tegen zou komen. En ja hoor, na een half uurtje toch eentje gezien!!!!! Na het maken van enkele mooie foto's, het diertje weer lekker terug onder het boomstammetje geplaatst!!! Hij lijkt veel op een salamander met het Roda-J.C. tenue!!!! Vele groeten, John.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ A Casa, sulla divane, si trova niente!!!!!!
|
| 02 mei 2009, 20:43 |
|
 |
|
Jvlivs
|
 Re: Prachtige Vuursalamander.
En nog een foto.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 02 mei 2009, 20:45 |
|
 |
|
paul
|
Hoi John, als je oog voor de natuur hebt en het opzijn schoonheid weet te waarderen dan bezit je een grote rijkdom. En als ik jouw foto's bekijk dan zie met welke passie ze genomen zijn. Groetjes, Paul 
|
| 02 mei 2009, 21:01 |
|
 |
|
johoo
|
mooi beessie die vind je hier niet in de omgeving 
|
| 02 mei 2009, 21:04 |
|
 |
|
not
ERELID
Geregistreerd: 30 apr 2008, 21:28 Berichten: 7095 Woonplaats: Silversun
|
Hoi John. Prachtige salamander  vuur salamander ?????????????????RJC salamander zou je bedoelen  gr Niels.
_________________ toInfinityandBeyond
|
| 02 mei 2009, 21:05 |
|
 |
|
van Otterloo
|
Hoi John,wat een schitterende foto's man.Deze salamander komt bij ons jammergenoeg niet voor.Ik kan me wel herinneren dat wij vroeger in sommige slootjes enorme grote salamanders vingen van wel 20 centimeter lang. Bedankt voor het plaatsen van de mooie foto's  . Grt, Addie.
_________________ Wat volgt, staat altijd in verband met wat eraan voorafging
|
| 02 mei 2009, 21:23 |
|
 |
|
Jvlivs
|
Hoi allen, Allen dank voor de leuke reactie's!!!! Hoi Paul: Wat ik zo erg vind is dat ik daar vroeger wel 20-30 stuks zag. Ook vele jonklie's van 3-5 cm.. Er liep daar toendertijd een heel smal beekje met helder water en daar zaten veel jonge vuursalamander larfjes in. Ben me vandaag rot geschrokken!!!! Ze hebben het einde van het beekje dicht gekiepert. Het is nu bijna stilstaand water en een grote blubber!!!!!! Daar zullen ze geen jonkie's meer afzetten!!! Mischien was het wel een van de laatste keren dat ik zo'n prachtig dier daar heb gezien!!!! Man, als ik daar in de buurt woonde dan zou ik er voor zorgen, eventueel met bepaalde instantie's om het weer tot een langzaamstromend helder beekje te maken. Maar ja, gelukkig hebben ze in Belgie nog zoveel goed biotopen (Vooral in de Ardennen) met goede populatie's. In Nederland komt er nog maar 1 grote populatie voor. (In de buurt van Maasticht - noem de naam niet daar deze dieren zeer beschermd zijn). Hoi Not: Als ik er zoeen had gevonden dan had ik hem meteen meegenomen. Deze was dan het nieuwe mascotje van Roda geworden. Allen de groeten en veel succes, John.
|
| 02 mei 2009, 21:23 |
|
 |
|
Jvlivs
|
Hey Addie,
Dank je wel!!! Die jij bedoelt is waarschijnlijk de grote watersalamander. (Ook wel Kamsalamander genoemd). Deze komen hier weinig voor. Ik heb ze wel al in Duitsland en Italie gezien. Deze zou je dan in het water - door het glas moeten fotograferen. Prachtig om te zien welk een mooie kam ze op hun rug hebben!!!
Ik hou erg veel van zulke dieren!!! En vind het een pracht om ze te zien!!!!! Wel in de natuur wel te verstaan. Niet thuis in een aquarium!!!!!
Allen de groeten, en veel succes,
John.
Trouwens de naam vuursalamander hebben deze salamanders te danken aan het feit dat ze vaak tussen boomstam en boomschors in zitten Vroeger in de middeleeuwen kwamen deze dieren vaak uit het vuur gelopen daar ze grote stukken hout op het vuur gooiden waar toevallig zulke dieren inzaten. De mensen waren toendertijd bang voor deze diertjes en noemden ze vuurslamanders.
|
| 02 mei 2009, 21:29 |
|
 |
|
woesel
|
gaaf zeg Jvlivs. Als ik zo,n bont gekleurd exemplaar zie ,zou ik bijna denken dat tie giftig is. Ik kom zelf regelmatig hagedissen tegen bij ons op de berg hier laten ze me regelmatig schrikken. Dan ritselen ze weer de heide velden in ,en ik maar denken dat het een slang is. Ik weet ook wel dat er in nederland geen giftige exemplaren rond kriuipen. Maar als ik ergens voor terug deins dan is het wel een slang. maar ondanks de angst hiervoor vind ik het wel hele mooie beestjes
|
| 02 mei 2009, 21:35 |
|
 |
|
sjoho
|
mooi beestje! kom je hier helaas niet tegen.
|
| 02 mei 2009, 21:39 |
|
 |
|
Jvlivs
|
Hey Woesel, Leuk man. Weet je niet toevallig welke soort hagedissen? De vuursalamander is dus wel giftig!!!! (Zwart-Geel in de natuur betekent: Pas op, ik ben zeer onaangenaam!!!!!! - wespen / pijlgif kikkers / horzels / vuurbuikpadjes enz. enz.) Maar je moet ze niet eten!!!! Als je met de vingers over de rug wrijft komt er een melkachtig vloeistof uit die zeer giftig is. Hierna moet je niet met de handen in de ogen wrijven, en natuurlijk geen boterham gaan eten. In de heide kan je trouwens de adder tegenkomen. Deze slang is wel degelijk giftig!!!! Blijf minimaal 30 cm. buiten zijn bereik dan kan er niets gebeuren. En word je gebeten, dan rustig blijven en ga dan naar een ziekenhuis. Dan zul je daar 24 uur ter observatie moeten blijven. Vele groetjes, John.
|
| 02 mei 2009, 21:43 |
|
 |
|
Jvlivs
|
Hey Johoo en Sjoho, Zijn jullie broers???? Nee hoor grapje. Helaas zijn ze inderdaad zeer zeldzaam in Nederland en zul je deze ook bijna nooit tegenkomen. Ze leven ook nog eens in donkere bossen onder stukken hout / stenen en je zult ze alleen door het bos zien lopen na een regenbui, of 's nachts. Het zijn namelijk echte nachtdieren. Vele groetjes, John.
|
| 02 mei 2009, 21:46 |
|
 |
|
van Otterloo
|
Hoi John,een leuke zijstraat in de dagvondsten dit onderwerp.Die grote salamanders waar ik over spreek ving ik zo'n 35 jaar geleden.Er zijn inmiddels op die plaatsen hele woonwijken verezen en die salamanders zie je hier dan ook jammergenoeg niet meer.Ik dacht trouwens dat ze 20 centimeter groot waren,maar dat is waarschijnlijk denk ik ook mijn jeugdherinnering in combinatie met een beetje visserslatijn  .Het waren in ieder geval grote salamanders. Groet, Addie.
_________________ Wat volgt, staat altijd in verband met wat eraan voorafging
|
| 02 mei 2009, 22:02 |
|
 |
|
johoo
|
Jvlivs schreef: Hey Johoo en Sjoho, Zijn jullie broers???? John. je zou het bijna gaan denken 
|
| 03 mei 2009, 09:59 |
|
 |
|
Mat
|
Hey, Sjonnie. Mooie vuursalamander, deze zaten vroeger hier ook bij ons nabij de beek, hier hadden ze ons bang voor gemaakt omdat hij giftig is. Nu komt hij hier nergens meer voor,maar toevallig deze week weer volgens de krant ergens anders toch weer opgedoken. De kamsalamander komt hier wel nog voor, een jaar of 5 geleden heb ik er nog een 50 tal gevangen vlak bij de vila in Itteren, maar die beek ligt nu droog ik heb deze toen in de vijver gezet, maar die zijn weer foetsie. Vroeger strikten wij deze met een lus. Ik hoop niet dat het met de vuursalamander gelijk zo gaat als met Roda.  kan beter lid van MVV worden, Gr Mat
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 03 mei 2009, 11:22 |
|
 |
|
Jvlivs
|
Hey Mat, Bij jullie in de buurt vuursalamanders????? Jammer dat deze nu weg zijn. Prachtig man dat je de kamsalamanders hebt geholpen, maar zonde dat ze daar ook weer weg zijn. Deze komen hier in Kerkrade niet voor. Wel de alpen watersalamander, de kleine watersalamander en de vinpootsalamander. Voor de kamsalamander moet je inderdaad meer richting Maastricht / Gronsveld of bij jullie zijn. Ik heb eens een hele dag met een blikje paddevisjes van een bijna uitgedroogd poeltje naar een vijvertje gebracht. Heb er toch honderden gered. De dag erna weer naartoe en toen was het poeltje dus echt uitgedroogd. Duizenden dode paddevisjes!!!! Wat een vieze dood hebben deze gehad. Mat, mooi man, dat ook jij een hatrt voor deze dieren hebt. Vele groeten, John.
|
| 03 mei 2009, 11:38 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 16 berichten ] |
|