|
|
Het is nu 03 maart 2026, 20:46
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
Oud object geen flauw idee wat het is.
| Auteur |
Bericht |
|
Elonerons
|
 Oud object geen flauw idee wat het is.
Materiaal: Vermoedelijk ijzer
Afmeting: Zie foto
Gewicht: 230g
Beschrijving van het voorwerp: Zie foto's.
Gevonden in een veld regio Bree. Diepte ~25 cm.
Nog wat extra informatie:
- het voorwerp voelt oud aan, het ijzer lijkt mij niet met moderne technieken bewerkt
- zoals je ziet op de foto is er een kleine indeuking aan 1 kant. Deze heeft een grijze kleur en als ik er met een spijker op tik maakt het een ander geluid dan wanneer ik op het ijzer tik. Lijkt me van steen.. Kan zoiets? Binnenkant van steen en buitenkant van ijzer??
- ik heb het soortelijk gewicht ruwweg bepaald (via wet v Archimedes) en dit komt op ~5000 kg/m³. Dit zit pal tussen gietijzer (7800 kg/m³) en hardsteen/graniet (2500 kg/m³)
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Elonerons op 12 dec 2020, 23:51, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 12 dec 2020, 16:49 |
|
 |
|
gertimmerzeel
Geregistreerd: 15 maart 2011, 10:03 Berichten: 4136 Woonplaats: Breukelen
|
 Re: Oud object geen flauw idee wat het is.
Zo te zien beitel geweest
_________________ Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen -chinees gezegde-
|
| 12 dec 2020, 17:38 |
|
 |
|
Elonerons
|
Dag Gertimmerzeel,
Het lijk me onwaarschijnlijk dat het een beitel geweest is, punt heeft niet de vereiste vorm zou ik zeggen maar dit is misschien moeilijk te zien op de foto.
Nog wat extra informatie:
- het voorwerp voelt oud aan, het ijzer lijkt mij niet met moderne technieken bewerkt
- zoals je ziet op de foto is er een kleine indeuking aan 1 kant. Deze heeft een grijze kleur en als ik er met een spijker op tik maakt het een ander geluid dan wanneer ik op het ijzer tik. Lijkt me van steen.. Kan zoiets? Binnenkant van steen en buitenkant van ijzer??
- ik heb het soortelijk gewicht ruwweg bepaald (via wet v Archimedes) en dit komt op ~5000 kg/m³. Dit zit pal tussen gietijzer (7800 kg/m³) en hardsteen/graniet (2500 kg/m³)
Groeten, Elon
|
| 12 dec 2020, 20:47 |
|
 |
|
piepstok47
Geregistreerd: 22 jul 2017, 00:35 Berichten: 256 Woonplaats: Boekel
|
Breeuwijzer misschien? Gr.Frans
|
| 12 dec 2020, 23:21 |
|
 |
|
peet jonk
|
kan ook een oude vijl zijn.is ander metaal aan de binnen kant.
|
| 13 dec 2020, 00:13 |
|
 |
|
Elonerons
|
Dag peet jonk,
Mij lijkt het inderdaad een ander materiaal aan de binnenkant, de dichtheid van het object wijst dit ook uit (5000 kg/m³) terwijl ijzer 7800 kg/m³ is. Weet jij of dit werd gedaan voor oude werktuigen etc? De binnenkant van steen (of iets anders) en de buitenkant van ijzer.
Gr,
Elon
|
| 13 dec 2020, 12:42 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7888 Woonplaats: Belgica
|
Houd je wel rekening met de corrosie dat het volume van je object vergroot, zonder dat de massa er evenredig mee omhoog gaat?
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 13 dec 2020, 14:05 |
|
 |
|
peet jonk
|
Vijl wordt gemaakt van verschillende soorten legeringen van ijzer. Klinkt id alsof het heel iets anders dan gewoon ijzer. Is vaak ook zwarter als gewoon ijzer van binnen. Maar vanbinnen steen lijkt me erg onwaarschijnlijk. Die punt aan de bovenkant is volgens mij wat langer geweest,want daar heeft een houten handvat aan gezeten.
|
| 13 dec 2020, 14:45 |
|
 |
|
Elonerons
|
Een vriend van me zei dat het mogelijks een gewicht was, bijvoorbeeld van een oude klok?
Volume-expansie door corrosie zou kunnen maar dan zou het een 30 a 40 procent in volume toegenomen moeten zijn. Dat lijkt me veel.
Een legering van ijzer lijkt me dan waarschijnlijker.
Is het de moeite waard om een mailtje te sturen naar onroerend erfgoed (België)?
Gr,
Elon
|
| 13 dec 2020, 17:58 |
|
 |
|
radiohead
|
Elonerons schreef: Volume-expansie door corrosie zou kunnen maar dan zou het een 30 a 40 procent in volume toegenomen moeten zijn. Dat lijkt me veel.
Een legering van ijzer lijkt me dan waarschijnlijker.
Ik ga niet gokken en vermoedens uitspreken. Feit is dat corrosie het volume aanzienlijk kan vergroten. Hierbij weet jij niet hoe groot het volume van je object in originele toestand was, dus kun je je niet uitspreken over het toegenomen volume in procenten. Elonerons schreef: Is het de moeite waard om een mailtje te sturen naar onroerend erfgoed (België)?
Nee
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 14 dec 2020, 10:57 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
stuk gereedschap op het eerst gezicht
vijl of bijtel
hup nu schoonmaken
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 14 dec 2020, 10:59 |
|
 |
|
Elonerons
|
@ radiohead: dit was volume expansie berekend op een volledig ijzeren voorwerp, in dat geval is het wel degelijk mogelijk. Bedankt voor de hulp.
|
| 14 dec 2020, 19:20 |
|
 |
|
radiohead
|
Elonerons schreef: @ radiohead: dit was volume expansie berekend op een volledig ijzeren voorwerp, in dat geval is het wel degelijk mogelijk. Bedankt voor de hulp.
Elonerons schreef: ik heb het soortelijk gewicht ruwweg bepaald Zolang er geen corrosie op het object zit kan dat. Maar dat zit op jouw vondst duidelijk wel, dus is die berekening niet echt bruikbaar. Dus gokken Vat me niet verkeerd op he, ik vind dit wel intererssant. Maar denk eerlijk gezegd niet dat het iets gaat verklaren aan het einde van het verhaal. Desalniettemin hoop ik dat je iets gaat vinden! Groetjes 
Minelab Manticore
|
| 14 dec 2020, 19:57 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|