Logo
Het is nu 03 maart 2026, 17:14

Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
 pommel 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht pommel
Materiaal: Brons

Afmeting: 13x18mm en 29 x 36mm Hoogte 39 mm

Gewicht: 78.4 gram

Beschrijving van het voorwerp: Voor jaren geleden eens een raar afgevlakt fragment gevonden. Jaren later op de zelfde akker wederom een vergelijkbaar fragment. Het bleek dat ze bij elkaar hoorden en naadloos aan elkaar pasten. het object is 39 mm hoog en heeft aan de ene zijde een sleufvormige opening. De andere zijde is uitgebroken. Aan de binnenzijde bevindt zich een roestvormige substantie. Het een en ander doet me denken aan een vroeg hangslot. Wie kan dat bevestigen.

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

14 maart 2021, 20:00
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuws hangslot
Jammergenoeg ontbreekt alles van het binnenwerk, maar het lijkt inderdaad heel sterk op het huis van een hangslot, alleen de borgpen die op de kop zat ontbreekt, dit waren dan ook twee afzonderlijke delen. Het zou hartstikke mooi zijn als je die er ooit nog eens bij weet te vinden. Dit is een bijzonder zeldzaam slot met Scandinavische invloed en dateert van rond het eerste millennium. In het voorbeeld zie je links onder een soortgelijk slot. Misschien kun je nog eens een foto van de andere zijde maken om al mijn vermoedens te bevestigen.
Gr, Addie.

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

14 maart 2021, 21:23
Profiel

Antwoord met een citaat
Welke kant bedoel je dan Addie, Ik heb nl eigenlijk alle zijden gefotografeerd inclusief de binnenzijde. Ik ben echter bang, dat dat ontbrekende deel er nooit meer bijkomt. De akker momenteel nl helemaal volgestort met blik en andere rotzooi. Zo af en toe heb ik het nog wel eens geprobeerd, maar er valt gewoon niet meer te zoeken. De akker was ooit een detectorparadijs. Er is bewoning geweest vanaf de prehistorie tot ca 1800. Vanaf ca 1300 heeft er een havezathe gestaan met twee boerderijen. In laterij tijd stond er naast het terrein ook nog een uitspanning. Ik heb er ca 1000 uurtjes gezocht, maar helaas het is niet meer........

14 maart 2021, 22:21
Profiel

Antwoord met een citaat
Ik zoek eigenlijk de T vormige opening in het verticale deel waar de sleutel ingestoken kon worden, zoals het voorbeeld weergeeft. Daarnaast ontbreekt er meer aan de binnenzijde van dit huis wat de borgpen op zijn plaats zou moeten houden. Ondanks de vorm alles weg heeft van een dergelijk slot, denk ik dat meer onderzoek nodig is om dit met 100% zekerheid vast te stellen. Ik ga er mee bezig en kom er later op terug.
Gr, Addie.

15 maart 2021, 23:19
Profiel

Antwoord met een citaat
In het huis heeft naar ik het zo zie niet echt een T-vormige uitsparing gezeten, zoals bijgaande voorbeelden . De korte kant heeft een sleuf-vormige opening en de andere zijde is te zeer uitgebroken om te zeggen, dat hij daar heeft gezeten. Morgen zal ik wel even een paar extra foto's maken.

16 maart 2021, 00:00
Profiel

Antwoord met een citaat
De twee foto's bij daglicht

16 maart 2021, 14:56
Profiel

Antwoord met een citaat
Dit zijn idd zeer scherpe foto’s. Het is niet dat het me direct tot een ander Inzicht brengt, maar ik begin toch zeer te twijfelen of het om een slot gaat. Zoals gezegd zal ik kijken of ik iets vergelijkbaars kan vinden, wellicht dat er ook anderen zijn met een idee over dit voorwerp.

16 maart 2021, 23:21
Profiel
Antwoord met een citaat
Een 13e eeuwse pommel behoord tot de mogelijkheden.
Een plaatje volgt later.

17 maart 2021, 01:59

Antwoord met een citaat
woesel schreef:
Een 13e eeuwse pommel behoord tot de mogelijkheden.
Een plaatje volgt later.

Daar zat ik ook meer aar aan te denken

https://storage.googleapis.com/dragonhe ... 0214154709

17 maart 2021, 07:56
Profiel
Antwoord met een citaat
zie ook viewtopic.php?f=1079&t=103980

https://www.museum.frl/collectie/objecten/100000709/

17 maart 2021, 08:18

Antwoord met een citaat
Dank Wessel, ik kan in de determinatie wel meegaan. De laatste tijd ben ik veel vondsten aan het nalopen. Vele hebben in het verleden ook een verkeerde determinatie gekregen. Veel van die determinaties heb ik klakkeloos aangenomen, maar dat blijkt ook geheel ten onrechte te zijn. Voor de locatie op zich geeft dit weer een heel aparte dimensie. Twee zwaardpommels van één terrein, dat maakt het toch wel bijzonder.

17 maart 2021, 10:48
Profiel
Antwoord met een citaat
Zwaardpommels liggen niet voor het oprapen en dan twee van een zelfde locatie :10

Toevallig bij jou tennismaatje die een kasteelterrein op zijn boerderij heeft?

17 maart 2021, 16:25

Antwoord met een citaat
Nee, dat was nagenoeg precies aan de andere kant van het water. In 1990 heb ik er nog een artikel over geschreven in Westerheem. Daar kwamen ook mijn " strikjes" vandaan. Zal ze eerdaags eens afbeelden.

17 maart 2021, 18:40
Profiel

Antwoord met een citaat
Moet de titel van deze nog worden aangepast?

05 apr 2021, 12:44
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ]