|
|
Het is nu 03 maart 2026, 21:39
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
shkdetector
|
 verbogen fibula?
Materiaal: brons Afmeting: Gewicht: Beschrijving van het voorwerp: Enige tijd geleden dit stukje gevonden op een romeinse akker. Ik heb het bewaard omdat ik de vorm wel interessant vond. nu kom ik er na het schoonmaken achter dat niet de buitenkant maar de binnenkant fibulaversiersels heeft. Kan iemand me vertellen waarom dit zo verbogen is of is dit een sierraad/voorwerp wat ik nog niet ken. Alvast bedankt voor jullie reacties! 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 01 apr 2021, 22:11 |
|
 |
|
shkdetector
|
 Re: verbogen fibula?
Nog een paar contour foto's
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 01 apr 2021, 22:17 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
 Ik zie er toch niet direct een fibula in maar ik kan me ook vergissen natuurlijk Ik mis nl. ieder spoor van een naaldvanger en dat zou je op zo'n groot fragment toch wel verwachten. groeten, Joost
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 02 apr 2021, 16:13 |
|
 |
|
shkdetector
|
Nee dat viel mij inderdaad ook op, wel is het zo dat de versieringen voor een groot deel overeen komen met fibula die ik eerder heb gevonden dus vandaar ook de directe afleiding, ik weet natuurlijk niet of dit klopt...
|
| 02 apr 2021, 17:45 |
|
 |
|
woesel
|
shkdetector schreef: Nee dat viel mij inderdaad ook op, wel is het zo dat de versieringen voor een groot deel overeen komen met fibula die ik eerder heb gevonden dus vandaar ook de directe afleiding, ik weet natuurlijk niet of dit klopt... Ik snap dat de versiering je misleid heeft. Die komt inderdaad voor op laat romeinse fibula. Maar in de middeleeuwen grijpen ze hier op terug bij boek en kistsluitingen.
|
| 02 apr 2021, 18:33 |
|
 |
|
keossvin
|
Heeft wel wat weg van een voorwerp dat ik laatst heb gevonden.
|
| 02 apr 2021, 18:59 |
|
 |
|
shkdetector
|
Inderdaad zelfde soort versiering 
|
| 03 apr 2021, 21:41 |
|
 |
|
Diesel2020
|
Mero pincet/Baardtangetje.
Mvg Dies
|
| 21 apr 2021, 10:04 |
|
 |
|
shkdetector
|
hmm dat is misschien wel een optie  !!! dan is hij helaas wel flink verbogen
|
| 21 apr 2021, 11:34 |
|
 |
|
Diesel2020
|
shkdetector schreef: hmm dat is misschien wel een optie  !!! dan is hij helaas wel flink verbogen Hij is inderdaad flink verbogen en je mist je helft. Wat misschien mogelijk is, naar eigen mening. is dat dit ritueel gedaan is, als grafgift of offer aan de goden. Je ziet het wel vaker bij fibeltjes. Wat wel toevallig is, is dat ik deze week, dezelfde vondst heb gedaan, welke op dezelfde manier gebogen is (onbruikbaar gemaakt). Ik ben benieuwd of andere mijn mening delen. Ik zal mijn vondst gelijk posten. In ieder geval een toffe vondst. Gr. DIES
|
| 21 apr 2021, 16:54 |
|
 |
|
keossvin
|
Diesel2020 schreef: shkdetector schreef: hmm dat is misschien wel een optie  !!! dan is hij helaas wel flink verbogen Hij is inderdaad flink verbogen en je mist je helft. Wat misschien mogelijk is, naar eigen mening. is dat dit ritueel gedaan is, als grafgift of offer aan de goden. Je ziet het wel vaker bij fibeltjes. Wat wel toevallig is, is dat ik deze week, dezelfde vondst heb gedaan, welke op dezelfde manier gebogen is (onbruikbaar gemaakt). Ik ben benieuwd of andere mijn mening delen. Ik zal mijn vondst gelijk posten. In ieder geval een toffe vondst. Gr. DIES Hoi dies, Heb zonet je andere post gezien en idd een fraai fragment. Ik heb eerder in deze post ook mijn gevonden voorwerp geplaatst. Gezien d scherpe hoek waarin hij gebogen is zou dit misschien ook we iets gelijkend kunnen zijn. Wat is jou mening hierin Mvg Kevin
|
| 21 apr 2021, 17:33 |
|
 |
|
Diesel2020
|
Wie zal het zeggen Kevin? Ik denk dat het zeer goed mogelijk is. Bedankt 
|
| 21 apr 2021, 18:00 |
|
 |
|
shkdetector
|
Interessante gedachte Diesel, de buiging van jouw baardtangetje ziet er inderdaad precies hetzelfde uit, ik vraag me af of deze nog door meer mensen gevonden zouden zijn. waarvoor ze het hebben gedaan..? Wie zal het zeggen, misschien komen we er wel nooit achter Bedankt voor de reactie
|
| 22 apr 2021, 08:50 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|