|
|
Het is nu 03 maart 2026, 17:18
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 24 berichten ] |
|
Dobbelsteen object als onderdeel van iets, bv riemtong, ca.15e eeuw
| Auteur |
Bericht |
|
Dries Draaibas
|
 Dobbelsteen object als onderdeel van iets, bv riemtong, ca.15e eeuw
Materiaal: koperlegering Afmeting: 7 mm x 7,5 /8 mm Gewicht: 3,91 gram Beschrijving van het voorwerp: Onlangs dit vreemde voorwerpje gevonden. Het lijkt nog het meest op een rechthoekig knopgewicht. Echter staan op alle zijden rondjes aangebracht, zoals bij een dobbelsteen. Maar is dat het ook? Als het inderdaad een dobbelsteen is, dan gooi je eigenlijk altijd een 3, 4, 5 of 6. Die zijden zijn net een (halve) millimeter langer. Een 1 (kennelijk het knopje) zal niet vaak worden gegooid en een 2 al helemaal niet. 1 tegenover 2 3 tegenover 5 4 tegenover 6 Of is het geen dobbelsteen maar bijvoorbeeld iets uit de waarzeggerij? Tijdens reiniging onder de microscoop leken vezels rond de hals van het knopje te zitten. Dit kan toeval zijn of zou het als hangertje gediend hebben? Vondsten op deze locatie van Karolingisch tot voornamelijk laat-middeleeuws. Maar nieuwe tijd ligt er ook wel. Wie weet meer? Alvast dank! Groet, Wijnzen
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 17 dec 2021, 19:10 |
|
 |
|
Dries Draaibas
|
 Re: Vreemde dobbelsteen
Nog een paar foto's
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 17 dec 2021, 19:13 |
|
 |
|
kwenie
|
|
| 17 dec 2021, 23:21 |
|
 |
|
Octavianvs
|
hij is vlak onderaan dat "tolt" niet zo denk ik mvg oct
|
| 18 dec 2021, 00:15 |
|
 |
|
polman
Geregistreerd: 05 jun 2019, 18:39 Berichten: 371 Woonplaats: Rijswijk
|
Dobbeltol heeft zes vlakken in de rondte. En geen vlak met stippen op de bodem zoals hierboven. Dat vlak kan nooit gegooid worden.
|
| 18 dec 2021, 07:31 |
|
 |
|
tingeling
|
door de vorm lijkt het wel een gewicht?
|
| 18 dec 2021, 11:28 |
|
 |
|
cees1955
|
Misbaksel/onafgemaakte dobbelsteen Denk aan de gietprop die je ook bij musketkogels tegen komt Gr, Cees 
|
| 18 dec 2021, 12:43 |
|
 |
|
bennie7
Geregistreerd: 16 apr 2008, 16:59 Berichten: 6489 Woonplaats: Roerdalen the Netherlands
|
hoi hier een dobbelsteen foto romeins. grt
_________________ [color=#000000][b]@@@MIJN PASSIE ZIJN GESPEN (Liefdevolle schnallen,boucle, buckles, gespen giften zijn natuurlijk ooooo zo leuk )@@@
|
| 18 dec 2021, 13:27 |
|
 |
|
Roozjee
Geregistreerd: 16 mei 2016, 19:45 Berichten: 1589 Woonplaats: Zuid Beveland
|
cees1955 schreef: Misbaksel/onafgemaakte dobbelsteen Denk aan de gietprop die je ook bij musketkogels tegen komt Gr, Cees  Nee, denk het niet Cees, is een iets te mooie nette gietprop lijkt me? Intrigerend dingetje hoor, dat wel.... Grt Roozjee
|
| 18 dec 2021, 18:20 |
|
 |
|
Dries Draaibas
|
Dank voor alle reacties. Het is inderdaad geen dobbeltol. Ook lijkt het me geen halffabrikaat dobbelsteen. Waarom zou je anders alvast de 'ogen' aanbrengen? Zelf heb ik nog onderstaande afbeelding gevonden van een dobbelsteen uit de waarzeggerij. Ik kan'm echter niet opnieuw vinden. Toch denk ik zelf dat met spel te maken heeft. Misschien een oud middeleeuws spel? Tegenover elkaar liggende zijdes van een dobbelsteen tellen altijd op tot 7. Hier is dat niet het geval. Het schijnt dat men in de periode 1250 - 1450 een ander systeem had: 1 tegenover 2, 3 tegenover 4, 5 tegenover 6. Opgeteld kom je dan op priemgetallen uit: 3, 7 en 11. Ook dat is hier niet het geval... De ogen staan ook niet netjes in een patroon maar staan hier en daar iets te ver uit elkaar. Ik weet niet of dat een aanwijzing is voor ouderdom is? Mijn gevoel zegt van wel. Tot slot. Het is gemaakt van een koperlegering, dus duurzaam. Kennelijk was het wel bedoeld om lang mee te kunnen gaan. Fijn weekend allen Mvg Wijnzen
|
| 18 dec 2021, 22:24 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28575 Woonplaats: Kerkrade
|
vind het bijzondere vondst je heb ze ook in haarnaalden uit de Romeinse tijd en middeleeuwen , maar ik zocht en zie dat het nopje te dik is wat erop zit. hoe gezegd toppertje gevonden en niet alledaags gr Chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 18 dec 2021, 23:52 |
|
 |
|
lieropp
Moderator
|
Hallo Dries,
in onderstaand boek heb ik wel tweedraaitol dobbelstenen gevonden zonder tolpunt, maar deze zijn van hout en hier ontbreken de 1 en de 2 volgens Leo van der Heijdt.
Gr Peter
|
| 19 dec 2021, 13:51 |
|
 |
|
Dries Draaibas
|
lieropp schreef: Hallo Dries,
in onderstaand boek heb ik wel tweedraaitol dobbelstenen gevonden zonder tolpunt, maar deze zijn van hout en hier ontbreken de 1 en de 2 volgens Leo van der Heijdt.
Gr Peter Super bedankt voor het voorbeeld Peter  . Deze lijken er inderdaad sterk op! Ook een vlakke onderzijde en zo'n knopje aan de bovenzijde. Kennelijk is de mijne ook als tol dobbelsteen bedoeld. Alleen wel raar dat hier dan wel de 2 is aangebracht. Is er, bijvoorbeeld op basis van het type 'oog', nog een periode aan te koppelen? De meeste oude dobbelstenen hebben 'putjes' of 'puntcirkels' als ogen. Bij de mijne zijn het echter 'cirkels'. Vriendelijke groet, Wijnzen
|
| 20 dec 2021, 20:09 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
Ik ken een voorbeeld van een handgreep waarop ook een dobbelsteen zit die kan roteren. Helaas heb ik die afbeelding nooit opgeslagen. De match is er wel in ieder geval. Je moet dan denken aan bv de greep van een geldbeurs.
_________________ Omdat archeologie een verhaal vertelt.
|
| 21 dec 2021, 12:09 |
|
 |
|
Dries Draaibas
|
FAR BEYOND DRIVEN schreef: Ik ken een voorbeeld van een handgreep waarop ook een dobbelsteen zit die kan roteren. Helaas heb ik die afbeelding nooit opgeslagen. De match is er wel in ieder geval. Je moet dan denken aan bv de greep van een geldbeurs. Dat is wel een interessante optie. Het zou tevens verklaren waarom die '2' is aangebracht. Als dat inderdaad een match is, zal het ook wel niet heel erg oud zijn zeker? Groet, Wijnzen
|
| 21 dec 2021, 19:02 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
Dries Draaibas schreef: Dank voor alle reacties. Het is inderdaad geen dobbeltol. Ook lijkt het me geen halffabrikaat dobbelsteen. Waarom zou je anders alvast de 'ogen' aanbrengen? Zelf heb ik nog onderstaande afbeelding gevonden van een dobbelsteen uit de waarzeggerij. Ik kan'm echter niet opnieuw vinden. Hier: http://antiferus.net/interest/dice1.htm
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 31 okt 2023, 23:48 |
|
 |
|
Kaatjezaanik
|
Uiteinde riemtong?
Grt Jack
|
| 01 nov 2023, 10:32 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
Mooie en interessante nieuwe input!  Kwam hierdoor ook deze tegen:
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 01 nov 2023, 12:11 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Vreemde dobbelsteen - Dobbelsteen object als onderdeel van iets, bv riemtong
ik vind hem top
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 01 nov 2023, 17:40 |
|
 |
|
lieropp
Moderator
|
 Re: Vreemde dobbelsteen - Dobbelsteen object als onderdeel van iets, bv riemtong
Nou dan denk ik wel dat we een goede determinatie hebben. Er is al zo veel geopperd maar deze laatste input, daar geloof ik helemaal in. Zou mooi zijn als jullie, Jack en Chris de bron kunnen achterhalen van de twee geposte foto's.
Gr Peter
|
| 01 nov 2023, 22:43 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
Via https://www.omnia.ie/index.php?navigati ... 99&repid=1kom ik op https://www.europeana.eu/nl/item/204820 ... n_OBJ46199Riemtong, 15e eeuw Riemtong Riemtong in brons, versierd met ingekerfd wapenschild met drie sterren en diagonale balken, eindigt in een dobbelsteen met vooraan de 6 ogen Dit item wordt geleverd en onderhouden door ModeMuseum Antwerpen
Type object Object Type: belt (costume accessories) Riem Datum 1400/1500 Medium Material: metal Metaal metaal
Gr, Chris
|
| 01 nov 2023, 23:18 |
|
 |
|
Kaatjezaanik
|
lieropp schreef: Nou dan denk ik wel dat we een goede determinatie hebben. Er is al zo veel geopperd maar deze laatste input, daar geloof ik helemaal in. Zou mooi zijn als jullie, Jack en Chris de bron kunnen achterhalen van de twee geposte foto's.
Gr Peter viewtopic.php?p=906933#p906933Eigen vondst in het Zeeuwse. Grt Jack
|
| 02 nov 2023, 09:48 |
|
 |
|
kimball
Moderator
Geregistreerd: 02 aug 2008, 20:46 Berichten: 3981 Woonplaats: Noordgouwe
|
 Re: Dobbelsteen object als onderdeel van iets, bv riemtong, ca.15e eeuw
Een dobbeltong dus 
_________________ Ik verzamel duiten, oorden en muntgewichten uit Zeeland. Mijn verzameling is helaas nog niet compleet...
|
| 02 nov 2023, 12:41 |
|
 |
|
Dries Draaibas
|
 Re: Dobbelsteen object als onderdeel van iets, bv riemtong, ca.15e eeuw
Super bedankt voor het meedenken en de voorbeelden iedereen. Ik kende dit type riemtong niet dus weer wat geleerd 
|
| 21 apr 2024, 07:24 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 24 berichten ] |
|