|
|
Het is nu 03 maart 2026, 15:19
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|
Mooie bijl met houtresten
| Auteur |
Bericht |
|
keossvin
|
Materiaal: ijzer
Afmeting: 18xm/11/e,9
Gewicht:
Beschrijving van het voorwerp:
Vandaag mijn eerste bijl mogen vinden in goeie staat. Er lijken merken ingeslagen te zijn, 3 rechthoeken in een driehoek. Erg benieuwd hoe oud deze kan zijn!
Conserveer tips zijn ook welkom !
Mvg Kevin
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 23 sep 2021, 11:23 |
|
 |
|
keossvin
|
 Re: Mooie bijl met houtresten
Ik denk een kantrechtbijl, 16/17e eeuw?
Mvh Kevin
|
| 24 sep 2021, 07:26 |
|
 |
|
snoekbaars
|
Op de bovenste foto lijkt een merkje zichtbaar, of zie ik dat verkeerd
|
| 24 sep 2021, 09:11 |
|
 |
|
Hans1971
|
Zorg eerst dat het ergste roest weg is. Zelf doe ik dat met een boormachine met staalborstelkop. Wel een grove manier, maar mijn ervaring is dat het met grote ijzeren objecten goed werkt. LET OP. Ga niet te ver, laat die mooie zwarte laag patina zoveel mogelijk intact. Je moet geen glimmend ijzer voorwerp overhouden.
Daarna een jaar ontzouten. Zelf gebruik ik het volgende recept.
Demi water (voor een paar cent te koop in de supermarkt) 3% Natriumhydroxide 5% natriumsulfiet. (deze goederen zijn gewoon te koop, bv bij de labshop)
Wel om de paar maanden even verversen. Anders werkt het niet meer.
Daarna laten drogen en behandelen met tanine. Ook te koop bij de labshop. Tanine stopt de roestwerking en geeft een mooie donkere kleur aan het ijzer. Vervolgens smeer ik het in met een dun laagje paraloid. (plastic korrels met aceton verhouding 1 op 10) Ook weer te koop bij de labshop. En aceton bij de apotheek en volgens mij ook drogisterij. Zeer dun laagje opsmeren hoor. Het aceton verdampt en er blijft een miniscuul dunne plastic laagje over. Dit sluit je bijl af van zuurstof. En zuurstof is nodig om te roesten.
Om de glimmende laag weg te krijgen van paraloid smeer ik de vondst daarna nog even in met renesaincewax en licht oppoetsen.
Zo doe ik het met mijn ijzeren vondsten, tot op heden geen problemen mee gehad. En het lijkt veel werk, maar dat valt reuze mee als je eenmaal de spullen in huis heb.
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 24 sep 2021, 10:29 |
|
 |
|
keossvin
|
Hans1971 schreef: Zorg eerst dat het ergste roest weg is. Zelf doe ik dat met een boormachine met staalborstelkop. Wel een grove manier, maar mijn ervaring is dat het met grote ijzeren objecten goed werkt. LET OP. Ga niet te ver, laat die mooie zwarte laag patina zoveel mogelijk intact. Je moet geen glimmend ijzer voorwerp overhouden.
Daarna een jaar ontzouten. Zelf gebruik ik het volgende recept.
Demi water (voor een paar cent te koop in de supermarkt) 3% Natriumhydroxide 5% natriumsulfiet. (deze goederen zijn gewoon te koop, bv bij de labshop)
Wel om de paar maanden even verversen. Anders werkt het niet meer.
Daarna laten drogen en behandelen met tanine. Ook te koop bij de labshop. Tanine stopt de roestwerking en geeft een mooie donkere kleur aan het ijzer. Vervolgens smeer ik het in met een dun laagje paraloid. (plastic korrels met aceton verhouding 1 op 10) Ook weer te koop bij de labshop. En aceton bij de apotheek en volgens mij ook drogisterij. Zeer dun laagje opsmeren hoor. Het aceton verdampt en er blijft een miniscuul dunne plastic laagje over. Dit sluit je bijl af van zuurstof. En zuurstof is nodig om te roesten.
Om de glimmende laag weg te krijgen van paraloid smeer ik de vondst daarna nog even in met renesaincewax en licht oppoetsen.
Zo doe ik het met mijn ijzeren vondsten, tot op heden geen problemen mee gehad. En het lijkt veel werk, maar dat valt reuze mee als je eenmaal de spullen in huis heb. Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg Hans ! Gelukkig heb ik al wat spulletjes thuis dus jan meteen aan de slag. Mvg Kevin
|
| 24 sep 2021, 13:09 |
|
 |
|
keossvin
|
snoekbaars schreef: Op de bovenste foto lijkt een merkje zichtbaar, of zie ik dat verkeerd Klopt, echter heb ik deze nog niet kunnen achterhalen. Mvg Kevin
|
| 24 sep 2021, 13:10 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
top bijl mooie stempel even schoon maken en dan zie je de merken beter
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 26 sep 2021, 11:09 |
|
 |
|
Roelie
|
Heel mooi, zo gaaf vind je ze niet zo vaak. Maar of het een kantrechtbijl is zou ik niet meteen durven zeggen. Dan zou ik meer a-symetrie verwachten, deze lijkt me dat niet te hebben.
|
| 27 sep 2021, 09:47 |
|
 |
|
keossvin
|
Roelie schreef: Heel mooi, zo gaaf vind je ze niet zo vaak. Maar of het een kantrechtbijl is zou ik niet meteen durven zeggen. Dan zou ik meer a-symetrie verwachten, deze lijkt me dat niet te hebben. Bedankt voor de reactie Roelie Ben er inmiddels achter dat het dateren van bijlen soms vrij lastig kan zijn. Hoop dat web forumlid het aandurft om een uitsluitsel te geven en zo niet hopen dat de stempels nog wat zeggen ! Mvg Kevin
|
| 27 sep 2021, 09:53 |
|
 |
|
speerpunt
|
Gaaf hoor 
|
| 27 sep 2021, 16:10 |
|
 |
|
keossvin
|
Veel duidelijker dan dit gaat het niet worden..
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 13 apr 2022, 20:54 |
|
 |
|
Roelie
|
Gezien de keep in het blad denk ik aan een timmermansbijl. De keep is voor het uittrekken van spijkers e.d. Maar ik vind de bovenkant eigenlijk te dun, die zou je dikker verwachten en vlak, voor het inslaan van spijkers.
|
| 14 apr 2022, 07:26 |
|
 |
|
Roelie
|
Deze lijkt wel erg veel op je bijl @keossvin, gevonden in een gezonken praam, nabij het huidige Zeewolde. Blijven zoeken, maar voor hetzelfde geld is het uniek exemplaar, dat gebeurde vroeger wel meer. Bijlage: Bijlblad_met_steelhuls;_merkteken_op_blad_-_L1ZFL_-_60012123_-_RCE.jpg Bijlage: E90FE1E7-14C1-464B-A4B3-10C017D210C6.jpeg
|
| 14 apr 2022, 07:36 |
|
 |
|
keossvin
|
Roelie schreef: Deze lijkt wel erg veel op je bijl @keossvin, gevonden in een gezonken praam, nabij het huidige Zeewolde. Blijven zoeken, maar voor hetzelfde geld is het uniek exemplaar, dat gebeurde vroeger wel meer. Bijlage: Bijlblad_met_steelhuls;_merkteken_op_blad_-_L1ZFL_-_60012123_-_RCE.jpg Bijlage: E90FE1E7-14C1-464B-A4B3-10C017D210C6.jpeg Die lijkt er echt veel op ! Ik had op dezelfde locatie nóg zo’n bijl gevonden alleen dan zonder merk en veel verder versleten. Groetjes, Kevin
|
| 14 apr 2022, 09:04 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|