|
|
Het is nu 03 maart 2026, 17:17
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|
Romeins voorwerpje - Beurshanger (onder voorbehoud)
| Auteur |
Bericht |
|
vissertje
|
 Romeins voorwerpje - Beurshanger (onder voorbehoud)
Materiaal: Brons
Afmeting: lengte 4 cm breedste punt 0,9 cm
Gewicht: 5,47 gram
Beschrijving van het voorwerp: Dit bronzen Romeinse voorwerpje gevonden. Wie kan dit stukje determineren ?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Groeten Eric Zoekt het tot op de bodem uit
|
| 02 jan 2022, 18:43 |
|
 |
|
Koenwulf
|
 Re: Romeins voorwerpje
Lijkt me een pareerstang en op het eerste gezicht niet romeins. Koen 
|
| 02 jan 2022, 19:52 |
|
 |
|
vissertje
|
pareerstang zou misschien kunnen maar is dan wel een hele kleine 4 cm. Dit voorwerpje komt van een locatie waar 99% Romeins is gevonden, dus Romeins is zeker wel aannemelijk. 
|
| 02 jan 2022, 20:05 |
|
 |
|
zzoek
Moderator
|
Hoi Vissertje,
mooi voorwerp. Mij deed het meteen denken aan een onderdeel van een middeleeuwse beursbeugel (zie foto). Ik ben echter vrij slecht bekend met Romeinse voorwerpen, dus die mogelijkheid dat het een romeins voorwerp is wil ik niet uitsluiten.
grts,
jules
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 02 jan 2022, 23:14 |
|
 |
|
vissertje
|
Hallo Jules Bedankt voor je reactie mijn artefact toont veel gelijkenissen met jouw voorbeelden. Dank hier voor 
|
| 02 jan 2022, 23:56 |
|
 |
|
peter
Moderator
Geregistreerd: 14 feb 2009, 17:49 Berichten: 7767 Woonplaats: Deventer
|
zzoek schreef: Hoi Vissertje,
mooi voorwerp. Mij deed het meteen denken aan een onderdeel van een middeleeuwse beursbeugel (zie foto). Ik ben echter vrij slecht bekend met Romeinse voorwerpen, dus die mogelijkheid dat het een romeins voorwerp is wil ik niet uitsluiten.
grts,
jules  Het lijkt er sterk op, maar dan zou er een rond gat in moeten zitten volgens mij bij het voorwerp van vissertje zit een rechthoekig gat in 
_________________ gr Peter zoekt met een Manticore
|
| 03 jan 2022, 00:16 |
|
 |
|
vissertje
|
peter schreef: zzoek schreef: Hoi Vissertje,
grts,
jules  Het lijkt er sterk op, maar dan zou er een rond gat in moeten zitten volgens mij bij het voorwerp van vissertje zit een rechthoekig gat in  Dat klopt Peter. Mijn voorwerp heeft een rechthoekig gat, dus helaas geen match.
|
| 03 jan 2022, 01:13 |
|
 |
|
pinkeltje
Geregistreerd: 22 jul 2009, 18:22 Berichten: 7398 Woonplaats: langs de ijssel
|
Rechthoekig kan zekers wel hoor. Ik sluit het dus niet uit, dat dit een purs bar is.
A complete cast copper-alloy purse bar dating to the Late Medieval or early Post-Medieval period, c. 1450-1550. This example is of Ward-Perkins (1940) class B8/Williams' class H3, consisting a 'T' shaped upper bar with knopped terminals, it's projecting shaft slotted through the rectangular central block of a second, more thickset bar (also with knopped terminals). Condition: very good, one side of the upper bar slightly bent. Length: Width: Reference: Ward-Perkins, J, B. 1940. The London Museum Medieval Catalogue London: HMSO.
_________________ Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..
|
| 21 aug 2022, 14:22 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|