|
|
Het is nu 03 jun 2026, 05:09
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|
heirbanen in belgie en nederland
| Auteur |
Bericht |
|
jeroen V.
|
 heirbanen in belgie en nederland
Hey.
Heeft er iemand kaartjes met heirbanen, en liefst nog 1 met hedendaagse dorpen op van Belgie en nederland?
Ik heb namelijk 2 nieuwe heirbanen samen met archeologen weten te lokaliseren, en nu willen we ze graag aanbrengen op kaartjes om dan te zien hoe deze zich op satelietbeelden en luchtfoto's toont in de andere dorpen, en om in het land naast de weg naar mogelijke bewonigns resten te gaan kijken...
Alvast bedankt!
Groeten
_________________ sommigen hebben alle kennis, althans dar denken ze.
Bedankt voor de determinaties en reacties
Tot ziens
Foto's gepost door jeroen V. blijven eigendom van Jeroen V.
|
| 29 mei 2009, 13:50 |
|
 |
|
frenk
ERELID
|
 Re: heirbanen in belgie en nederland
hoi9 jeroen kijk maar eens bij google onder de naam Peutinger kaart 
_________________ Gezocht hondenpenningen Franse en Duitse regiments knopen gezocht
|
| 29 mei 2009, 16:41 |
|
 |
|
jeroen V.
|
Jammer genoeg is er voor het gebied dat ik zoek geen detail... Wat we echt wel nodig hebben.We zoeken geheel provincie antwerpen, voornamelijk het grensgebied... En een zeeland, maar ook utrucht en breda moet er op staan... Groeten
Tot ziens
|
| 29 mei 2009, 16:53 |
|
 |
|
Joop
|
Je kan beter in Engeland gaan zoeken, ordnance survey verkoopt een kaart met alle romeinse wegen in engeland, zie http://www.bibliographics.com/MAPS/BRIT ... AME-25.htmIn nederland bestaat zoiets niet!
_________________ XP Deus en zelfbouw detectoren
|
| 29 mei 2009, 20:25 |
|
 |
|
jeroen V.
|
Het is niet om te zoeken... Het is om me in mijn vrije tijd bezig te houden met archeologie (ben student archeologie) En om er later misschien, als het vlot verloopt, mijn bachelor paper van te maken...
Groeten
Tot ziens
|
| 29 mei 2009, 20:30 |
|
 |
|
Joop
|
lijkt me een mooi onderwerp om een bachelor paper over te schrijven... dan ben je de eerst die zo'n kaart voor Nederland maakt...
_________________ XP Deus en zelfbouw detectoren
|
| 29 mei 2009, 21:02 |
|
 |
|
Ambianii
|
pak dan ook belgie er maar bij,,.dat beetje ik zal je dankbaar zijn!...maar schiet wel op he! wel vraag ik me af...heirbanen ok, maar voor de romeinen waren er al zeer uitgebreide wegen(net)...ik zou daar ook wel wat van willen zien. Zal me dan ook niets verbazen als deze 2 met elkaar verweven zijn! mvg ambianii
|
| 29 mei 2009, 21:20 |
|
 |
|
jeroen V.
|
Oei jullie zien het net iets te groots :p. Laat me eerst beginnen met een klein gebied waar nog niet van romeins van bekend is, Noord-provincie antwerpen... Voor de rest bestaan er min of meer al vrij goede plannen van heirbanen, weet niet of iedereen die kan krijgen maar in het museum van trongeren en de archeologische bib van leuven daar zijn er al... Alleen in de bib mits toestemming en die probeer ik na de examens hebben...
Groeten
Tot ziens
|
| 29 mei 2009, 21:55 |
|
 |
|
aureum
|
ik heb zeer veel kaarten van de hierbanen in europa.....maar ik geef deze niet uit de handen.....omdat daar mijn zoekplekken opstaan....
het is een leuk idee.....maar voor 99% zijn de meeste bekendt door recente opgravingen van 1940 tot heden....
veel nieuwe stukjes worden met toeval aan een kaart toegevoegdt door nieuwe bebouwingen..waar weer stukjes ondekt worden
mvg een man die hier niet veel van weet
leon
|
| 29 mei 2009, 22:15 |
|
 |
|
jeroen V.
|
Kaarten met zoekplaatsen moet ik ook niet hebben. En het is puur de bedoeling een slecht onderzochte regio op kaart te zetten en vooronderzsoek te doen voor archeologen. Misschien wel voor mezelf over enkele jaartjes na het behalen van men master in archeologie...
Zoeken met de detector doe ik om de 3 maanden ofzo en dan nog op hetzelfde veld bij ons in het dorp. Is niet ver weg en vermits ik enkel een fiets heb een must met de detector :)
Ik heb ondertussen al wat hulp gekregen en we zoeken gewoon een kaart waar de heirbanen opstaan, zodat de nieuwe daarmee verbonden kunnen worden. om dan op satelietbeelden en luchtfoto's restanten te zoeken, eventueel bewoning om van daaruit scherven te zoeken (prospectie dus) om zo sites op kaart te brengen en de regio eindelijk op de romeinse kaart te zetten! Het kan niet dat er in zo'n groot gebied nix romeins is!
Groeten
Tot ziens
|
| 29 mei 2009, 22:42 |
|
 |
|
Ambianii
|
tja, ik denk dat ik ook zo`n beetje weet waar en wat leon...die koester ik ook. De indiener is naar mijn mening ook enkel geinteresseerd in die noordkant van antwerpen. Maargoed, je titel is hier; heirbanen in B... en N.... dat is toch ff wat anders dan het door jou later aangegeven zoekgebied. Het blijft trouwens de laatste tijd aanvullen zoals aureum aangaf...het wordt allemaal steeds duidelijker. Ga gerust verder met je zoektocht  ..goodluck. Mvg ambianii
|
| 29 mei 2009, 22:49 |
|
 |
|
jeroen V.
|
Ik heb kaarten van België en Nederland nodig om zo verbindingen met de reeds bekende wgen te kunnen verbinden. Later kan dit eventueel uitbebreid worden naar de rest van België en Nederland...
Gelukkig heb ik al heel wat goede info gekregen op andere fora
Tot ziens
|
| 30 mei 2009, 08:44 |
|
 |
|
Ambianii
|
misschien een leuke tip; op 4 juni vanuit tongeren 145 km over romeinse wegen fietsen.. "fietsen op romeinse heirwegen" is de titel van een boek van Guy Rasken...
mvg ambianii
|
| 30 mei 2009, 16:02 |
|
 |
|
Mat
|
Ambianii schreef: misschien een leuke tip; op 4 juni vanuit tongeren 145 km over romeinse wegen fietsen.. "fietsen op romeinse heirwegen" is de titel van een boek van Guy Rasken...
mvg ambianii http://people.zeelandnet.nl/pauho/Zoiets???????? Gr Mat
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 30 mei 2009, 18:15 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|