|
|
Het is nu 03 maart 2026, 17:34
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 24 berichten ] |
|
UNIEKE VONDST / ENKHUIZEN
| Auteur |
Bericht |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
 UNIEKE VONDST / ENKHUIZEN
Eerste fuik uit bronstijd gevonden
(Novum) - Archeologen hebben bij opgravingen in Enkhuizen een visfuik uit de Midden-Bronstijd (1575-1200 voor Christus) gevonden die nog volledig intact is. Het is volgens de archeologen een bijzondere vondst, omdat het voor het eerst is dat een fuik uit de bronstijd in Nederland wordt gevonden. Dat meldt het Archeologisch Diensten Centrum (ADC) in Amersfoort.
Door de vondst en het eerder blootleggen van een nederzetting en een grafheuvel concluderen de archeologen dat ook het lager gelegen achterland van West-Friesland in de Midden-Bronstijd bewoond was. Eerder werd er nog van uitgegaan dat alleen de hogere delen bewoond waren. Het onderzoek door archeologen van het ADC op bijna zes hectare aaneengesloten land begon in januari.
De vondst van de fuik was voor de archeologen een 'complete verrassing'. Het vistuig lag in een kuil op een van de woonerven en was afgedekt met riet. Vermoedelijk werd de fuik gebruikt voor het vissen op paling en snoekbaars in open water in de buurt. De fuik bestaat uit een taps toelopende korf van een meter dertig lang en veertig centimeter breed, gemaakt van twijgen, die bijeengehouden worden door touw.
Tien huizen met erven werden blootgelegd. Een huis met erf, waterputten en bijgebouwen had een oppervlakte van vijftig bij vijftig meter en was omringd door een greppel. De huizen waren achttien bij zes meter en waren opgetrokken uit vlechtwerkwanden, aangesmeerd met leem. In de zogenoemde woonstal-huizen leefden mensen en dieren onder een dak.
Op en rond de erven vonden de archeologen visgraten, vogelbotjes, botten van runderen en scherven. Raadselachtig is de vondst van planken met rechthoekige gaten in een aantal waterputten. De archeologen weten niet waar de planken toe dienden.
In het graf van de grafheuvel werd het skelet van een man tussen de 25 en 35 jaar gevonden.
28-05-2009 14:45 © 2008 CompuServe i.s.m. Novum
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 29 mei 2009, 19:49 |
|
 |
|
bacchus
|
 Re: UNIEKE VONDST / ENKHUIZEN
hoi bubba dit is zeker een zeer interesante fuik vondst,vooral al de vondsten er om heen ik had het verhaal al door genomen op google ook super voor de mensen hier op dit forum prima stuk bubba grt jacob 
|
| 29 mei 2009, 20:08 |
|
 |
|
john 1957
|
is nog geen 200 meter bij me vandaan,  gr john
|
| 29 mei 2009, 20:11 |
|
 |
|
bubba
|
john 1957 schreef: is nog geen 200 meter bij me vandaan,  gr john dan woon jij in dat wijk naast het veld zeker of bij de stallen gr bub 
|
| 29 mei 2009, 20:14 |
|
 |
|
Joop
|
Leuk John! Ga eens een foto maken en plaats hem hier 
_________________ XP Deus en zelfbouw detectoren
|
| 29 mei 2009, 20:18 |
|
 |
|
bubba
|
Joop schreef: Leuk John! Ga eens een foto maken en plaats hem hier  de fuik is daar niet meer Joop gr bub 
|
| 29 mei 2009, 20:19 |
|
 |
|
john 1957
|
nee bubba wijkje verder maar over de bruggetjes zit ik er dicht bij, ze vinden het alleen niet leuk als iedereen komt neusen ( slopen en vernielen ) dus daar heb ik begrip voor, zal maandag eens vragen of ik foto,s mag maken gr john
|
| 29 mei 2009, 21:02 |
|
 |
|
Joop
|
Leuk John en altijd interessant! 
_________________ XP Deus en zelfbouw detectoren
|
| 29 mei 2009, 21:03 |
|
 |
|
bubba
|
john 1957 schreef: nee bubba wijkje verder maar over de bruggetjes zit ik er dicht bij, ze vinden het alleen niet leuk als iedereen komt neusen ( slopen en vernielen ) dus daar heb ik begrip voor, zal maandag eens vragen of ik foto,s mag maken gr john maandag = iedereen vrij gr bub 
|
| 29 mei 2009, 21:10 |
|
 |
|
Ambianii
|
hee die bubb en all, boeiend dit!!...en dat het zo ff is gebleven al die tijd is te danken aan de zuurstofarme omgeving daar in de grond!! Maar SNOEKBAARS??????????...die werd pas geintroduceerd in de 19e eeuw hier! ach , weten die archeo`s veel mvg ambi 
|
| 29 mei 2009, 21:14 |
|
 |
|
bubba
|
Ambianii schreef: hee die bubb en all, boeiend dit!!...en dat het zo ff is gebleven al die tijd is te danken aan de zuurstofarme omgeving daar in de grond!! Maar SNOEKBAARS??????????...die werd pas geintroduceerd in de 19e eeuw hier! ach , weten die archeo`s veel mvg ambi  De eerste snoekbaarzen kwamen in Nederland, in navolging van de Batavieren bij Lobith, de Rijn afzakken en waren afkomstig van uitzettingen in Duitsland omstreeks 1885. De soort breidde zich snel uit en drong daarbij door tot het licht brak water aan de rand van de zuiderzee. Met het afsluiten van de zuiderzee ontstond het mooiste snoekbaarswater van heel Nederland .vraag mij af of de krant dit van de archeoloog heeft ,of zelf heeft bedacht zal het navragen gr bub 
|
| 29 mei 2009, 21:22 |
|
 |
|
Mat
|
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 29 mei 2009, 21:31 |
|
 |
|
Ambianii
|
doe dat  ..de vissekop
|
| 29 mei 2009, 21:33 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Hoi allemaal,. Ambianii is een visser die weet van wanten,.  ik ga zeker met hem mee,. zelf vis ik ook al mijn hele leven ,.  nee nee geen snoekbaars voor 1900 ze hebben een schroef los,..of 2 of het heel dak,..ze moeten niet praten overdingen waar ze geen ballen verstand van hebben,. ik zit mij gewoon te ergeren,.  kijk eens naar de mazen van die fuik,.best wel fijn een snoekbaars zal er zeker zijn nek op hebben gebroken voor een aal of paling zal deze zeker gebruikt zijn,..maar snoekdinges laat mij niet lachen grt bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 29 mei 2009, 22:18 |
|
 |
|
Ambianii
|
De snoekbaars komt van oorsprong uit Oost- en Midden-Europa. Sinds het einde van de 19e eeuw is de vis echter uitgezet voor de visvangst. Doordat er in de zestiger en zeventiger jaren erg veel fosfaatrijk water werd geloosd werd door eutrofiëring de snoekstand zeer nadelig beïnvloed. Tegelijkertijd profiteerde de snoekbaars van het grote aanbod aan prooien door de toenemende biomassa en het verdwijnen van de snoek die snoekbaars ook op zijn menu heeft. thx wikipediaaaaaaa zo is het bert..ook jij wist het...het is uit de duim gezogen, maar het is maar een detail... laat ze maar.... mvg ambi 
|
| 29 mei 2009, 22:41 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Dat zijn nagels met koppen Rich er kan best wel een verdwaalde guppie hier in de buurt hebben rond geflippert maar ik kan het niet,. never geloven,.en doe dat zeker ook niet,. ik heb een boek over de vroege middeleeuwen,.wat werd er gevangen in de middeleeuwen aal of paling,.zeelt,. brasem,voorn ,baars,snoek,...en wat ander gefuggel,. en dat was het,.. grt Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 29 mei 2009, 22:49 |
|
 |
|
Ambianii
|
|
| 29 mei 2009, 22:59 |
|
 |
|
Emo
|
Ambianii schreef: ...Maar SNOEKBAARS??????????...die werd pas geintroduceerd in de 19e eeuw hier!... De bever is sinds kort ook weer uitgezet, deze hadden we echter al veel eerder. Misschien gold hetzelfde voor de snoekbaars. Een andere mogenlijkheid: de pers heeft er weer iets van gemaakt, (zo hadden we eens tijdens een opgraving een 22 meter diepe waterput gevonden met daarin enkele hele vazen en schalen. In werkelijkheid was de put nog geen 2.5 meter en hadden we wat scherffragmenten). Misschien kunnen we beter het definitieve rapport afwachten 
_________________ Boys will be boys
|
| 30 mei 2009, 08:44 |
|
 |
|
Ambianii
|
tja, het is mogelijk laten we idd maar afwachten wat er uitkomt....en het blijft maar een detail. mvg richard
|
| 30 mei 2009, 11:18 |
|
 |
|
bubba
|
1 foutje Ambi en BERT dat kan door de journalist of een ander neergezet zijn (boeiend) het verhaal van de vondst = vele malen interessanter , dus kun je je beter daar op focussen gr bubba 
|
| 30 mei 2009, 22:04 |
|
 |
|
Mat
|
Wat ze daar gevonden hebben is een palingfuik voor in de beken. Deze zal niet werken in de rivieren. Men zet de fuik altijd tegen de stroming in, aangezien de paling sávonds gaat foerageren. Deze zwemden dan door de opening naar binnen, aangezien de zijkanten afgezet werden met een hegwerk. Heb jarenlang met de fuiken gestroopt. Gr. Mat de stroper.
|
| 30 mei 2009, 22:30 |
|
 |
|
Ambianii
|
idd mat, goed mogelijk! en johan, ik noemde het al tig x een detail.. mvg ambi
|
| 30 mei 2009, 23:16 |
|
 |
|
Emo
|
Mat schreef: Heb jarenlang met de fuiken gestroopt. Als ik die tegenkwam, haalde ik ze zelf leeg en bracht ze naar de markt 
_________________ Boys will be boys
|
| 31 mei 2009, 09:01 |
|
 |
|
Mat
|
Emo schreef: Mat schreef: Heb jarenlang met de fuiken gestroopt. Als ik die tegenkwam, haalde ik ze zelf leeg en bracht ze naar de markt  Ja, dat gebeurde soms ook, maar ik was er meestal al om 5 uur in de morgen, en dan moest ik nog mijn stroppen na gaan kijken. Gr Mat eens een stroper, altijd een stroper.
|
| 31 mei 2009, 11:12 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 24 berichten ] |
|