|
|
Het is nu 03 maart 2026, 16:54
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
peter
Moderator
Geregistreerd: 14 feb 2009, 17:49 Berichten: 7767 Woonplaats: Deventer
|
 Brutale schatgravers!!!!
Brutale schatgravers voor nazischat, zelfs op privéterrein: ‘Zijn daar echt heel boos over’ De politie heeft deze zaterdag als speciale opdracht meegekregen om schatgravers en -zoekers met detectoren weg te sturen uit het gebied rond landgoed Den Eng in Ommeren. Het was zaterdag gelijk al een aantal keren raak, Ommeren is de laatste 24 uren een aantal kuilen rijker geworden. Lukrake schatgravers zijn op zoek naar een nazischat. De patrouillerende politiemensen zagen onder meer (jonge) mannen die aan de Hogestraat bezig waren om bij elke boom die ze tegenkwamen een gat te graven, op zoek naar de vermeende Duitse nazischat.
En nog brutaler zijn onbekenden te werk gegaan in een kersenboomgaard van de familie Van Dee naast Huize Den Eng. Ze hebben daar op privéterrein enkele kuilen, van ruim een meter diep, gegraven en hebben vervolgens de boel de boel gelaten.
,,Misschien zijn ze gestoord ofzo, want ze hebben drie schoppen achtergelaten en we troffen wat blikjes drinken aan. Je moet de brutaliteit maar hebben om op particulier terrein zomaar te gaan graven. We zijn daar echt heel boos over,’’ zegt Jannie van Dee.
,Wij kunnen nu die kuilen zelf weer dicht gaan gooien. Schandelijk.’’ Ze gelooft overigens niet dat er ooit iets gelegen heeft: ,,Mijn opa en mijn vader spraken heel vaak over de oorlog. Eerst de Bijbel, dan de oorlog. Ze woonden hier, maar over een schat hebben zij nooit iets gezegd, ik weet zeker dat ze van niets wisten. De kans dat je de hoofdprijs wint in een loterij is groter.’’
Het mag simpelweg niet. Maar we zijn alert.
Pieter Neven, Wethouder gemeente Buren Ontheffing noodzakelijk De boosheid bij omwonenden begrijpt wethouder Pieter Neven van de gemeente Buren heel goed. Hij is ook komen kijken: ,,We hebben vorig jaar vastgelegd dat wie wil gaan graven of met een detector aan de slag wil altijd een ontheffing moet hebben. Dat hebben we deze week nog eens extra naar buiten gebracht, toen we voorzagen dat veel mensen naar Ommeren af wilden reizen. Het mag simpelweg niet. Maar we zijn alert.’’
Oud-burgemeester Klaas Tammes woont in Huize Den Eng. Sinds de bekendmaking door het Nationaal Archief van de schatkaart uit de oorlog, waarop een Duitse militair zou hebben aangeven waar de schat afkomstig uit een Arnhemse bankkluis sinds 1944 begraven ligt in Ommeren, is het druk:
Ik trof in het bosje naast ons huis zelfs een Engelse journalist die zelf aan het graven was geslagen. Het is wat dat betreft een gekkenhuis
Klaas Tammes, Oud-burgemeester ,,Ik trof in het bosje naast ons huis zelfs een Engelse journalist die zelf aan het graven was geslagen. Het is wat dat betreft een gekkenhuis. En het zal nog wel erger worden de komende week. Ik zag dat nu ook het internationale persagentschap Reuters er aandacht aan beeft besteed. Straks lopen er nog Chinezen en Japanners in ons Ommerense bosje, ik sluit helemaal niets meer uit.’’
Romeinse muntschat Wie je ook spreekt in Ommeren, bijna iedereen sluit uit dat de schat zo die er ooit gelegen heeft er nog begraven ligt. ,,Die kans lijkt mij heel klein‘’, zegt Cees-Jan van de Pol. De medewerker van een boomkwekerij uit Ochten vond zes jaar geleden met zijn makkers Mark Volleberg en Dirk van Ommeren een Romeinse muntschat op hetzelfde terrein: ,,Er is hier sindsdien zoveel gegraven, ik kan mij niet voorstellen dat daarbij vier munitiekisten met edelstenen en gouden horloges over het hoofd zijn gezien.’’
Ik weet bijna zeker dat hier niets meer te vinden is
Cees-Jan van de Pol, Medewerker boomkwekerij Van de Pol zou deze zaterdag met medewerkers Joke Honders en Conny van der Heijden van het naastgelegen streekmuseum Baron van Brakell met de metaaldetector op stap gaan, voor alle zekerheid. ,,Maar daar bleek een ontheffing voor nodig te zijn. Dat kon niet meer geregeld worden en sowieso is het deze zaterdag heel hectisch. Ik doe het niet, want ik wil geen strafblad. Ik wil later nog wel eens zo'n ontheffing aan kunnen vragen. Maar nogmaals: ik weet bijna zeker dat hier niets meer te vinden is. Ik ben al sinds 1994 hier in de buurt met een metaaldetector bezig. Vroeger vond ik heel wat, naast die Romeinse muntenschat ook een Vikingzwaard bij het museum. Maar de laatste jaren bijna niets meer, alles wat hier ooit lag is inmiddels wel gevonden denk ik.’’
Wichelroedeloper De Drentse wichelroedeloper Lammert Hingstman was deze zaterdag ook weer naar Ommeren afgereisd. Hij koestert nog wel hoop: ,,Ik denk dat de schat er nog ligt, ergens onder het wgedek van de Achterstraat, mijn wichelroede geeft dat aan.’’
Christiaan de Lange en Gert van Schaik kwamen ook een kijkje nemen, ze kennen het gebied van haver tot gort. Van Schaik: ,,Er zaten hier veel hoge Duitse officeren in 1944 en 1945 in landhuis De Eng, onder meer opperbevelhebber generaal Blaskovitz. En er was een noodhospitaal in de oude school en een een munitieopslag aan de Ommerenveldseweg. Dus dat de schat hier ooit gelegen heeft kan best. Maar ze zullen het toch wel weer opgegraven hebben dan?’’
Tammes denkt dat de rust rond Den Eng voorlopig nog niet terugkeert: ,,Nee, gelukzoekers hou je altijd. En nogmaals, naast die Engelsman die ik gesproken heb verwacht ik er nog wel meer vanuit de hele wereld. Terwijl ik echt niet geloof dat hier nog iets te vinden is.’’
_________________ gr Peter zoekt met een Manticore
|
| 07 jan 2023, 16:32 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28575 Woonplaats: Kerkrade
|
 Re: Brutale schatgravers!!!!
ja ze maken er goede reclame over bij het praatprogramma Jinek!!!
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 07 jan 2023, 16:39 |
|
 |
|
aureum
Geregistreerd: 20 okt 2018, 17:21 Berichten: 5683 Woonplaats: Kerkrade
|
https://www.gld.nl/nieuws/7832560/nazi- ... -de-betuweHet kan zijn dat de schat is begraven en dat hij twee dagen later weer weggehaald is. Ik zou het helemaal niet gek vinden als de schat verdwenen is."
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door aureum op 07 jan 2023, 17:13, in totaal 3 keer bewerkt
|
| 07 jan 2023, 16:50 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
Tja als je op televisie zegt dat er een schat kan liggen....dan komen de detectorpiloten meteen in aktie Vind het hun eigen schuld hoor. Groet Bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 07 jan 2023, 17:06 |
|
 |
|
Guusgeluk
Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:47 Berichten: 2631 Woonplaats: linschoten
|
Zo is het inderdaad, daar hebben ze niet over nagedacht.
gr guus
_________________ zoek en gij zult vinden[
|
| 07 jan 2023, 19:57 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11238 Woonplaats: Maastricht
|
Moet er wel om lachen, wat hadden ze dan gedacht inderdaad... Wel triest dat een van die piloten niet het fatsoen kan opbrengen zijn kuil dicht te gooien. Snap dat die mensen boos zijn als ze een meter diepe kuil op eigen terrein zelf moeten dichtscheppen! Hele slechte reclame dit. Groeten, Trash 
|
| 07 jan 2023, 20:31 |
|
 |
|
antoninvs
|
Hoi Alsof de Duitser dit ingegraven hebben geloof je het zelf alles ging mee ab in der heimat op de fiets :) grt A
|
| 07 jan 2023, 23:02 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28575 Woonplaats: Kerkrade
|
antoninvs schreef: Hoi Alsof de Duitser dit ingegraven hebben geloof je het zelf alles ging mee ab in der heimat op de fiets :) grt A zeker weten Toon ik zei het al tegen Leon alias aureum en wie er weet van had was wel terug gekomen na de oorlog , degene die erbij waren en het overleeft hadden!!!! gr Chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 07 jan 2023, 23:07 |
|
 |
|
Michel01
Geregistreerd: 02 okt 2022, 14:52 Berichten: 199 Woonplaats: Sprang-Capelle
|
Echt gewoon sukkelsv  sukkelsvf
_________________ PUTO AUTEM NON OMNIA Zoek met Tesoro Makro en Vallon magnetometer
|
| 25 jan 2023, 19:54 |
|
 |
|
Michel01
Geregistreerd: 02 okt 2022, 14:52 Berichten: 199 Woonplaats: Sprang-Capelle
|
Echt gewoon sukkelsv  sukkels
_________________ PUTO AUTEM NON OMNIA Zoek met Tesoro Makro en Vallon magnetometer
|
| 25 jan 2023, 19:54 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|