|
|
Het is nu 03 maart 2026, 15:39
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Gesp enkelvoudige lus bandvormig gespplaat met beslag koperlegering, ca. 14e/15e eeuw
| Auteur |
Bericht |
|
Den_D
|
 Gesp enkelvoudige lus bandvormig gespplaat met beslag koperlegering, ca. 14e/15e eeuw
Hallo allemaal, Dit is zowel mijn eerste post alsmede mijn eerste individuele vondst. Ben nog maar net begonnen met piepstokken (+/- een jaar) en het grootste deel hiervan heb ik gespendeerd zoekende op de ruine van het grootste kasteel van Nederland (als je de buitengracht mee rekent ;) ), nl. het kasteel van Wouw (gesticht ~ 12e eeuw). De archeoloog die zich bezigt met o.a. dit kasteel (ik ben groot fan) vertelde mij dat dit object "niet echt oud" is. Maar na vele uren struinen op het net kan ik alleen maar vergelijkbare objecten vinden die toch echt serieus oud zijn. (Onderaan staan die links) p.s. Sorry voor de geslachte perspectief foto, was bezig met Google Lens. Materiaal: koperlegering Afmeting: 4,5 cm x 1 cm x 0,4 cm Gewicht: (t.b.d.) Beschrijving van het voorwerp: Gesp, enkelvoudige lus, bandvormig, losse staaf, gespplaat met beslag. Links: https://www.dutchartefacts.nl/index.php ... age_id=419https://metaaldetectievlaanderen.com/20 ... -15e-eeuw/https://metaaldetectievlaanderen.com/20 ... 5e-eeuw-2/
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 15 apr 2023, 00:13 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Re: Gesp enkelvoudige lus bandvormig gespplaat met beslag koperlegering
Prachtvondst! En een gave zoekplek! "Niet echt oud": wellicht zit er oudere bewoning/gebruik onder? Je hebt er zelf al prachtige voorbeelden bij gevonden. En de genoemde datering van 14e - 15e eeuw die je laat zien in de links lijkt mij zeker te kloppen. Hier nog even een tabel die op de vorm ook op vanaf ca. 1350 - 1450 plaatst. Bron: G. Evan & F. Pritchard, Dress Accessories 11540 - 1450. De gespdeskundigen hier kunnen je wellicht nog wat meer info geven.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 15 apr 2023, 12:29 |
|
 |
|
Den_D
|
 Re: Gesp enkelvoudige lus bandvormig gespplaat met beslag koperlegering, ca. 14e/15e eeuw
Hallo,
Bedankt voor de reactie en de bijlage. Dit plaatst deze vondst (gevonden op het kerkplein van de kerk in Wouw) ten tijde van de bouw van deze kerk (start bouw 1270, bouw toren 1480). Een mooi stukje plaatselijke geschiedenis dus. Ik hoop nog te weten te komen welke functie deze gesp vervuld zou kunnen hebben.
Het gewicht is 4.10 gram.
|
| 15 apr 2023, 14:46 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Re: Gesp enkelvoudige lus bandvormig gespplaat met beslag koperlegering, ca. 14e/15e eeuw
Ik probeer te begrijpen welke decoratie erop zit. Lijkt ergens iets in deze sfeer. Ik bedoel dan de vorm. bron: https://www.artefactresearch.be/artefac ... -riemtong/Absoluut geen match, maar misschien brengt het ons collectief geheugen wat op gang?! 
|
| 15 apr 2023, 21:30 |
|
 |
|
Den_D
|
Ja idd, ben ook al heel de tijd op zoek Als het iets van gelijkenis heeft voor mij, dan is het met een klok wijzer of iets in die trend. Heb nog een paar foto's (en met highlights) erbij gevoegd ter verduidelijking. Cheers
|
| 15 apr 2023, 22:27 |
|
 |
|
Den_D
|
En hier nog fatsoenlijk perspectief.
|
| 15 apr 2023, 22:28 |
|
 |
|
Den_D
|
Hallo allemaal,
Hier nog een update over deze vondst. Ik heb de versiering nog eens "grondig" schoon gemaakt en heb wat meer detail naar boven kunnen krijgen (zie afb 1).
Verder ben ik bezig met het recreëren van de gesp (zie afb 2). Ik heb een boek besteld over gespen want ik heb namelijk geen idee hoe het andere deel van de sluiting in elkaar heeft gezeten, iemand enig idee hierover?
groetjes Dennis
|
| 25 apr 2023, 22:13 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|