|
|
Het is nu 03 maart 2026, 08:54
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 19 berichten ] |
|
Onbekend voorpwerp - Sleutel trommelslot, ca. 14e/15e eeuw, onder voorbehoud
| Auteur |
Bericht |
|
DiggEric
|
 Onbekend voorpwerp - Sleutel trommelslot, ca. 14e/15e eeuw, onder voorbehoud
Materiaal: Koper/brons
Afmeting: L-42mm B-12mm
Gewicht: 3.36g
Beschrijving van het voorwerp: Langwerpig voorwerp met oogje.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 24 maart 2022, 14:53 |
|
 |
|
kwenie
|
 Re: Onbekend voorpwerp
mijn eerste gedachte gaan uit naar een overslag of opleg grendel iets in deze geest https://doemarkt.be/doe-het-zelf/slangk ... eg-grendel(overigens wel verleidelijk om dropsleutel te roepen) https://www.hetzoetegeschenck.nl/websho ... ropsleutel
|
| 24 maart 2022, 20:11 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Misschien zoiets? 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 27 apr 2023, 19:34 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Een niet perse betrouwbare bron als dtm, maar als collectie ziet dit er wel authentiek uit. Bron: https://www.catawiki.com/en/l/20660859- ... -7-5-cm-23
|
| 27 apr 2023, 19:41 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
Ik vind hem er zó strak uitzien dat ik moet denken aan een trekoog en niet zó oud... Uiteraard kan ik er ver naast zitten!
Modern voorbeeld, nieuw te koop:
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 27 apr 2023, 20:13 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Wat dan in mijn ogen wel weer voor de ouderdom pleit is de decoratie. 
|
| 28 apr 2023, 12:29 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
Decoratie of functionele houvast?
Kan oud zijn hoor, maar zonder in situ weinig houvast qua functie/datering. Maar wie weet, ik word hier vaker verrast!
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 28 apr 2023, 13:20 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Als houvast zit het wel erg aan het uiteinde, op een plek waar je er nauwelijks grip op hebt. Dus dat zou dan denk ik meer in het 'midden' moeten zitten, op een functionele plek zeg maar. 
|
| 28 apr 2023, 17:39 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
Daar heb jij weer een punt! We blijven zoeken  p.s. - Dat spul aan de (platte!) onderkant, is dat soldeersel of restant patina? - Nergens een breukvlak te bekennen?
Gr, Chris
|
| 28 apr 2023, 20:05 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
Hier een voorbeeld (middeleeuws, strap fitting, Record ID: NARC-669413) met gelijkende (?) decoratie, maar wel met ringen aan beide uiteinden en zo te zien rond (D-vormig?) in lengte: https://finds.org.uk/database/search/re ... ng/page/90
Gr, Chris
|
| 28 apr 2023, 20:58 |
|
 |
|
Jac
Geregistreerd: 27 nov 2017, 21:17 Berichten: 3227 Woonplaats: provincie Zeeland
|
Tijdens het zoeken naar spinstenen kwam ik een vergelijkbaar plaatjes tegen in de coinhunter nr 27 op bladzijde 12. Op dit moment geen mogelijk tot scannen. In de tekst staat “koperen sleutel van zogenaamd “trommelslot”. De steel is rechthoekig en loopt taps toe. Ze zijn uitgevoerd zonder baard. Datering late Middeleeuwen.
Is het misschien niet, maar lijkt er in ieder geval op.
|
| 02 mei 2023, 22:17 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
Fotootje met de mobiel? Is een teugelgeleider of een koordgeleider nog een optie? Geen dtm, puur als richting: https://www.dutchartefacts.nl/index.php ... age_id=824
Gr, Chris
|
| 03 mei 2023, 09:33 |
|
 |
|
Jac
|
Ik heb ook maar even een foto uit die Coinhunter gemaakt.....
|
| 03 mei 2023, 17:56 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
Interessant, tnx! Ben bemieuwd naar de inhoud van dat stuk.
Gr, Chris
|
| 03 mei 2023, 19:57 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ja, vind ik ook, heeft er zeker veel van! Mooie mogelijkheid! Ook ik ben benieuwd wat daar nog verder bij vermeld staat! Als er daar niet wat bij staat, of (te) weinig: ik zag in een soort index van The Coinhunter Magazine [ http://www.geocities.ws/sjoho/indextotaal.html ] deze vermelding staan: TROMMELSLOTEN 43,33. Dat zou staan voor het bladnummer en pagina. Dus dat zou dan TCM43 moeten zijn waar op pagina 33 wat zou staan. Helaas heb ik niet de oude magazines. Heb jij deze ook Jac? Misschien levert dat ook nog wat op? Op internet kom ik niet veel verder helaas. Hopelijk kan de vinder zelf ook nog wat scherpere foto's plaatsen om wat details te kunnen vergelijken!
|
| 03 mei 2023, 20:27 |
|
 |
|
Jac
|
Ja, heb ze allemaal. Ook weer maar even met foto.
|
| 03 mei 2023, 20:48 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
FF mobiel door de OCR gedaan... Hoop dat het zo leesbaar is...
Het Middeleeuwse Trommelslot in velerlei soorten zijn door de eeuwen heen in gebruik geweest, vanaf de alleroudste tijden tot vandaag de dag. Steeds weer werden nieuwe vindingen op dit gebied gedaan om de in 20 ingewikkeld mogelijk te mak, waardoor het zonder sleutel s moeilijker werd om een slot te ontgrendelen. Ook hangsloten, eveneens in veel vormen, maakten een snelle ontwikkeling door. Trommelsloten vormen wel een zeer bijzondere groep, zij worden echter den als hangslot herkend, zodat een klein artikeltje hierover wel zinvol lijkt. Het trommelslot blijkt al voor te komen in de Romeinse tijd maar omdat ze van ijzer zijn gemaakt zijn zelden nog als zodanig te herkennen, bovendien worden ze door veel detector-amateurs niet gelokaliseerd, vanwege de vooraf ingestelde ijzerdiscriminatie. Ook de Karolingen en de Vikingen gebruikten ijzeren trommelsloten. hiervan zijn er ook slechts enkele bewaard gebleven.
KOPERLEGERING: In de late Middeleeuwen werd aan het bestaande ijzeren type, een kleiner type trommelslot toegevoegd dat gemaakt werd van een koperlegering. Vaak werd hiervoor brons gebruikt maar sommige sloten zijn The Coinhunter Magazine No. 43 onmiskenbaar van koperlegering.
Dit kleinere trommelslot wordt vrij regelmatig aangetroffen op Middeleeuwse terreinen.
Over het algemeen bestaat een trommelslot uit twee, afzonderlijke, delen, een trommel met steel en een klembout. Deze laatste is uitgevoerd met een spreidveer die zich vastzet achter een stop welke wordt gesloten door twee kleine buigveren aan de binnenzijde van de trommel. Door de klembout in de trommel te drukken, waarbij het oog van deze bout om de steel wordt geschoven, wordt het slot gesloten en is alleen te openen door de bijpassende sleutel in de trommel te steken waarna het aan het einde een slag gedraaid kan 33 andere Hierdo orden klemveren samengeperst en kan de bout er weer vrij afgeschoven worden.
BEVESTIGING: Er zijn twee manieren waarop de sloten toegepast konden worden; 1.De trommel werd door twee ogen geschoven, op deze manier kon bijvoorbeeld een kist worden afgesloten. 2.Er werd een ketting om het te beveiligen object gewonden waarna de uiteinden werden vastgezet d.m.v. het trommelslot. Het platte verbindingsdeel, tussen de trommel en de steel bezit een kleine doorboring waarvan de functie lange tijd onbekend was. Door de vondst van een 13e-eeuwse gouden miniatuur trommelslot weten we thans dat het diende ter bevestiging van een kleine ketting waarmee ook de klembout was verbonden. Hierdoor werden beide delen, na ontgrendeling van het slot, bij elkaar gehouden. Niet zelden treffen we trommelsloten aan waarvan de staal, geheel of gedeeltelijk, is afgebroken, we mogen aannemen dat dit het resultaat is van een geforceerde opening omdat de eigenaar de sleutel was kwijtgeraakt of wellicht wijst dit zelfs op een criminele activiteit. Hoe dan ook, het geeft wel aan dat de klembout, zonder sleutel, verdraaid moeilijk te verwijderen moet zijn geweest en dat het zwakke punt ligt op het Trommelslot verbindingsplaatje en de staaf.
COMPLEET: Als er trommelsloten worden gevonden zijn ze vrijwel altijd gesloten of, in het andere geval, incompleet. Complete exemplaren, met sleutel, zijn uitermate zeldzaam. In Engeland werd echter nog niet zo lang geleden een compleet slot met de metaaldetector gevonden. De verbindingsketting tussen trommel en klembout ontbrak echter al wel, zodat we mogen veronderstellen dat het kettinkje wel erg kwetsbaar moet zijn geweest. Dat het complete slot zich, na reiniging, goed liet openen is mede te danken aan het toegepaste metaal van de twee klemveren, in dit geval koper. Veelal wordt hiervoor echter ijzer gebruikt, dat door corrosie vaak zo is aangetast dat het nimmer meer te openen valt. De trommels zijn veelal octogonaal van vorm en bezitten vaak een eenvoudige gravering op de drie onderste kanten. Ronde trommels komen ook wel voor, zij het in aanzienlijk mindere mate. Vierkante vormen zijn wij niet tegengekomen, hoewel het bestaan hiervan niet uitgesloten mag worden. De hier afgebeelde trommelsloten uit de 13e en 14e eeuw kunnen nooit bijzonder efficiënt zijn geweest. Het uitoefenen van enige druk op het verbindingsplaatje zal deze snel doen bezwijken waardoor de staaf afneembaar wordt en het slot dus geopend is. Wel vormen ze een stukje vernuft van de slotenmaker. Wie het geluk heeft een dergelijk slot te vinden houdt daarmee wel een stukje vakmanschap in handen.
Gr, Chris
|
| 03 mei 2023, 21:28 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Handig die OCR! Aha, dit slot ken ik wel. Alleen de naam trommelslot dus niet. Lees wel steekhangslot, wat ook niet veel oplevert. Barrel pad lock wat meer. Lijkt mij trouwens wel een goede mogelijkheid voor deze vondst. Hierbij een plaatje uit het LIPS-boek. Dat is tot nu toe wel haast de enige plek waar ik zo'n recht & plat eindigende sleutel zie afgebeeld. Rechts wat voorbeelden van dit soort hangsloten. Nog wel iets gezien van de Colchester treasure hunting site wat op de vondst lijkt, zie plaatje. Hier vandaan gejoept: http://www.colchestertreasurehunting.co.uk/keys.htmOok hier nog wat info: http://www.ukdfd.co.uk/ceejays_site/pag ... adlock.htmRomeinse hier: https://www.forumancientcoins.com/numis ... 20PadlocksMaar hoe de dtm nu rond te breien? Er zitten hier ook sleuteldeskundigen. Kijken of dat nog wat oplevert.
|
| 03 mei 2023, 22:31 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
Gaan we deze doorzetten naar een eindrubriek?
Gr, Chris
|
| 15 jun 2023, 22:20 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 19 berichten ] |
|