|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 12:37
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|
Haardtang 14/15e eeuw - Haardtang, vuurtang, kolentang, mogelijk laatmiddeleeuws
| Auteur |
Bericht |
|
Seeker
|
 Haardtang 14/15e eeuw - Haardtang, vuurtang, kolentang, mogelijk laatmiddeleeuws
Materiaal: IJzer
Afmeting: ca 60 cm
Gewicht:
Beschrijving van het voorwerp: Vorige week gevonden een haardtang uit 14e 15e eeuwse context. Materiaal uit andere perioden heb ik er nauwelijks aangetroffen. De haardtang kwam ook uit de bovenlaag van een afvalkuil uit genoemde tijd.. Normaal gesproken neem ik maar zelden ijzeren voorwerpen mee, maar hiervoor heb ik een uitzondering gemaakt omdat de tang kwalitatief er nog vrij goed uitziet en het leuk is om hem hier te plaatsen. Aan de onderzijde heeft hij twee omgevouwen poten om het een en ander uit het vuur te kunnen halen. Het scharniergedeelte kent als enige versiering twee omgesmede krullen. Eigenlijk de functionaliteit ten top, maar leuk om te tonen.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 04 mei 2023, 16:09 |
|
 |
|
zzoek
Moderator
|
 Re: Haardtang 14/15e eeuw
Prachtig stukje huisraad!
|
| 04 mei 2023, 21:08 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28574 Woonplaats: Kerkrade
|
aparte vondst ,dat is zeer zeker mogelijk eens een voorbeeld maken hoe het zijn geheel uit zag en hoe dit stuk is ??? gr Chris  en morgen weer gezond opstaan met zijn allen 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 05 mei 2023, 00:13 |
|
 |
|
Roelie
|
Mooi hoor. Zou je eens een duidelijke foto willen maken van het scharniergedeelte en de onderkanten? Het lijkt me namelijk leuk om eens zo'n tang te gaan nabouwen in de smidse.
|
| 05 mei 2023, 10:00 |
|
 |
|
Seeker
|
 Re: Haardtang 14/15e eeuw - Haardtang, vuurtang, kolentang, mogelijk laatmiddeleeuws
Zo dan?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 07 mei 2023, 01:15 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|