|
|
Het is nu 03 maart 2026, 21:37
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|
Sluitinkje? Deel boeksluiting, muiter, type lans, ca 15e/16e eeuw
| Auteur |
Bericht |
|
Detecto-searcher
|
 Sluitinkje? Deel boeksluiting, muiter, type lans, ca 15e/16e eeuw
Materiaal: koperlegering Afmeting: 22 x 9 x 4 mm.
Vanmiddag dit dingetje opgepiept uit een middeleeuwse grachtlaag. Lijkt een soort sluitinkje. Maar waarvan? Het is wel érg klein: maar iets meer dan 2 cm. En wat doet dat rivetje daar?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 27 jun 2023, 19:34 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
 Re: Sluitinkje?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 28 jun 2023, 15:38 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ja, ik denk dat je op het goede spoor zit.  Het rechter onderdeel van je voorbeeld. Die rivetjes zitten dan eraan om dit deel vast te fixeren op de boekomslag. En daaraan hangt dan de sluiting. Dat asje is dan verdwenen. Zal van een heel klein boekje zijn geweest. En heet dan een muiter of aanzetstuk.
|
| 28 jun 2023, 17:50 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Het zou ook nog het linkerdeel van deze metalen sluiting van een perkament kunnen zijn. Maar misschien is het rivetje daarvoor wel te lang?  Of zou eronder het perkament ook een soort plaatje zitten? Je kan natuurlijk geen rivetjes domweg onderaan aan het perkament vastzetten.
|
| 28 jun 2023, 17:58 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Wellicht hier links midden getoonde muiter het meest voor de hand liggend.
|
| 28 jun 2023, 18:58 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
En dit is hem dan! 
|
| 28 jun 2023, 19:52 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
 Re: Sluitinkje? Deel boeksluiting
Datering 15e/17e eeuw?
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 28 jun 2023, 21:05 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Re: Sluitinkje? Deel boeksluiting
ckorteweg schreef: Datering 15e/17e eeuw? Iets strakker zou nog kunnen denk ik: 15e (- 16e eeuw). Zie plaatjes ter onderbouwing. Bron: https://www.boijmans.nl/collectie/kunst ... query=boekBerna van Wijk gebruikt overigens de term 'lans: muitertype: as', waar ik dan muiter, type lans van zou maken.
|
| 29 jun 2023, 11:34 |
|
 |
|
Vanpadua
|
 Re: Sluitinkje? Deel boeksluiting, muiter, type lans, ca 15e/16e eeuw
Ik loop een beetje achter, maar Snoekbaars maakte me op deze post attent. Ik heb ooit iets geplaatst wat hier wel wat van weg heeft. Die vondst is toen bij de UFOs beland. Zou mijn voorwerpje ook een boekbeslag met vergelijkbare datering kunnen zijn? Zie viewtopic.php?f=208&t=110118. Bij voorbaat dank voor jullie mening. Groet, Anton
|
| 03 jul 2023, 16:00 |
|
 |
|
Vanpadua
|
sorry de link werkt zo niet, nogmaals viewtopic.php?f=208&t=110118
|
| 03 jul 2023, 19:29 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ik zie nu pas je berichtje....loop dus erg achter! ik reageer even in jouw topic.
|
| 27 okt 2024, 20:46 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Hier nog een voorbeeld van een boek met de sluiting die ik vond.
|
| 27 okt 2024, 20:52 |
|
 |
|
Vanpadua
|
Dank voor de moeite Sicco! Ik denk dat je gelijk hebt, een boeksluiting. Leuk dat er nu een determinatie is.
Groet, Anton
|
| 04 nov 2024, 20:47 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Graag gedaan! 
|
| 10 sep 2025, 10:45 |