|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 18:13
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
propatria
|
 Loden pionnetjes (?)
Materiaal: lood Afmeting: 20 mm Gewicht:14 a15 gram Beschrijving van het voorwerp: 2 loden pionnetjes A vorm met ronde platte boden. Bij beide een opening in de bovenkant. 1e al een paar jaar gelee gevonden, denk zet en niet op t forum al vond ik het wel een intrigerend voorwerpje maar nu ik vorige week een 2e heb gevonden vraag ik met toch af weet iemand wat het zijn. Gevonden op grond waar ook Romeins tot nieuwe tijd is gevonden, kop van Noord Holland. Doet mij toch denken aan stukken van het Vikingspel Hnefatal maar das waarschijnlijk wishfull thinking 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 29 jun 2023, 16:32 |
|
 |
|
kwenie
|
 Re: Loden pionnetjes (?)
ik denk aan peillood voor het vissen
|
| 29 jun 2023, 19:31 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Die spelstukken op zich niet zo'n rare gedachte, maar wellicht is de vondstcontext dan van belang: zijn er op de locatie sporen/aanwijzingen om aan te nemen dat hier Vikingen langere tijd verbleven. Zijn er archeologische bronnen die dat doen vermoeden/onderbouwen? Dat het op zich lastig is bij losse vondsten laten beide voorbeelden van verzamelingen van dergelijke speelstukken zien. Soms is de vormgeving strak. Andere stukken lijken zeer grof te zijn gevormd.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 29 jun 2023, 22:05 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Zo werden in onze omgeving vanwege het vermoeden van een Vikingkamp en ook 'Viking vondsten' door de archeologen vermoedt dat dit dergelijke speelstukken zijn. De context is hier dus onderbouwend bij een redelijke aannemelijke determinatie. Dit voor het idee en als voorbeeld.
|
| 29 jun 2023, 22:11 |
|
 |
|
propatria
|
Dank voor de uitgebreide reactie. Er is volgens informatie die ik heb gevonden aanwezigheid van Vikingen aangetoond. Ook is Wieringen niet ver van de vindplaats. Gezien de specifieke gelijke vorm vd 2 “pionnen “ hoop ik dat er ergens op het net een gelijke match is te vinden is mij nog niet gelukt. Heb ook een mail gestuurd naar het huis van Hilde, misschien weten zij meer.
|
| 30 jun 2023, 08:12 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Graag gedaan! Prima aanpak die je nu volgt lijkt mij! Het is in elk geval mogelijk dat het iets als speelstuk zou kunnen zijn gezien de context. Laat je nog even hun reactie horen?
|
| 30 jun 2023, 11:47 |
|
 |
|
propatria
|
dat zal ik zeker doen, lijkt wel of de linker pion in jouw voorbeeld ook zo n opening heeft aan de bovenkant, was me nog niet opgevallen, die lijkt er wel sprekend op eigenlijk.
|
| 30 jun 2023, 12:02 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
Nog geen reactie gekregen?
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 20 sep 2023, 00:49 |
|
 |
|
propatria
|
Ja heb een reactie ontvangen zowel uit NL (depot Nrd Holland) als Denemarken (Nationaal museum). Maar geen determinatie vandaar dat ik niet meer heb gereageerd. Als spelstukken zijn ze niet bekend in ieder geval en als optie werd door het Depot Nrd Holland genoemd verzwaringsloodjes voor bijv gordijnen/jurken. Via Denemarken heb ik nog een link ontvangen naar het RMO Leiden. Die ga ik ook nog benaderen. Ik ga er voorlopig van uit dat het geen spelstukken zijn (jammer genoeg  )
|
| 20 sep 2023, 08:22 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
Bedankt voor je reactie en info! 
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 20 sep 2023, 09:17 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|