|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 17:19
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
Mini Hangertje met dwarsoogje - Pendant paardentuigage, paardenhanger, ca.1250-1400
| Auteur |
Bericht |
|
Luukpeel
Geregistreerd: 27 jun 2019, 00:15 Berichten: 1657 Woonplaats: Zwitserland
|
 Mini Hangertje met dwarsoogje - Pendant paardentuigage, paardenhanger, ca.1250-1400
Materiaal: koperlegering Afmeting: 15 x 9 x 3,5 mm Gewicht: 0.79 g Beschrijving van het voorwerp: Kleinste hangertje tot nu toe, gevonden recent in Midden Limburg met Niels1986 en Bertoninus. Oogje zit er dwars op en zijn geen breukvlakken. 2 gaatjes in het midden en qua vorm doet het me denken aan een hart (linker en rechter hartkamer) Iemand suggesties of zoiets al eens tegengekomen? Bvd. Luuk
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 18 aug 2023, 15:52 |
|
 |
|
Luukpeel
|
 Re: Mini Hangertje met dwarsoogje
Nog 1 met hand
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 18 aug 2023, 15:52 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Wellicht even omdraaien?! Lijkt wel een soort mini-'pendant' hangertje of iets in die geest: een soort houder waaraan iets heeft gehangen. Misschien een soort versiersel aan een riem? Of is het een soort verbindingsstukje-beslagje Ken dit type als zodanig (nog) niet. Mis denk ik nog de foto van de  achterzijde?
|
| 18 aug 2023, 17:52 |
|
 |
|
Luukpeel
|
Detecto-searcher schreef: Wellicht even omdraaien?! Lijkt wel een soort mini-'pendant' hangertje of iets in die geest: een soort houder waaraan iets heeft gehangen. Misschien een soort versiersel aan een riem? Of is het een soort verbindingsstukje-beslagje Ken dit type als zodanig (nog) niet. Mis denk ik nog de foto van de  achterzijde? Denk dat hij niet gedraaid hoeft te worden Sicco. Vermoed dat het zo gehangen heeft. Interessant dat het nog niet herkend wordt. Zal vanavond nog een foto van de achterkant maken mits hij ontbreekt. Is wel (zo goed als) identiek als aan de voorzijde. 
|
| 22 aug 2023, 08:53 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Luukpeel schreef: Detecto-searcher schreef: Wellicht even omdraaien?! Lijkt wel een soort mini-'pendant' hangertje of iets in die geest: een soort houder waaraan iets heeft gehangen. Misschien een soort versiersel aan een riem? Of is het een soort verbindingsstukje-beslagje Ken dit type als zodanig (nog) niet. Mis denk ik nog de foto van de  achterzijde? Denk dat hij niet gedraaid hoeft te worden Sicco. Vermoed dat het zo gehangen heeft.Interessant dat het nog niet herkend wordt. Zal vanavond nog een foto van de achterkant maken mits hij ontbreekt. Is wel (zo goed als) identiek als aan de voorzijde.  Denk dat dit klopt. Ik had dacht ik een berichtje met plaatje gestuurd, maar daar heb ik blijkbaar iets fout bij gedaan want het is niet geplaatst zag ik later pas. Hierbij dan dat plaatje waarbij jouw gelijk uit deze voorbeelden blijkt. Want dat betreft ook hangers (en geen houders) waarin toch ook gaatjes zitten. En een houder heeft immers veelal juist een dubbel oog waarin het draagstangetjes is verwerkt wat de hanger draagt. Daarbij is het mij dan weer niet duidelijk welk doel/functie deze gaatjes in een hanger hebben. Maar het leidt nog niet echt tot een dtm helaas.
|
| 25 aug 2023, 16:53 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Luukpeel schreef: Detecto-searcher schreef: Wellicht even omdraaien?! Lijkt wel een soort mini-'pendant' hangertje of iets in die geest: een soort houder waaraan iets heeft gehangen. Misschien een soort versiersel aan een riem? Of is het een soort verbindingsstukje-beslagje Ken dit type als zodanig (nog) niet. Mis denk ik nog de foto van de  achterzijde? Denk dat hij niet gedraaid hoeft te worden Sicco. Vermoed dat het zo gehangen heeft. Interessant dat het nog niet herkend wordt. Zal vanavond nog een foto van de achterkant maken mits hij ontbreekt. Is wel (zo goed als) identiek als aan de voorzijde.  Plaats je die foto nog even Luuk?! Ik denk dat we het voorlopig op een pendant paardentuigage, ofwel paardenhanger kunnen houden. Datering: ruim: laatmiddeleeuws, ca. 1250 - 1400 AD (o.a. op basis van deze: https://finds.org.uk/database/artefacts ... /id/200769)
|
| 29 aug 2023, 12:05 |
|
 |
|
Luukpeel
|
klopt Sicco, dat was ik vergeten. beetje druk de laatste tijd Thanks voor de reminder, doe het straks na het werk Dank voor je tijd en moeite 
|
| 29 aug 2023, 12:10 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
|
| 29 aug 2023, 12:16 |
|
 |
|
Luukpeel
|
 Re: Mini Hangertje met dwarsoogje - Pendant paardentuigage, paardenhanger, ca.1250-1400
Nog een paar aanzichten
Is vrijwel identiek de voor- en de keerzijde
|
| 01 sep 2023, 14:48 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|