|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 12:41
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
Loodje, opdruk: SOLAR, eind 19e/1e helft 20e eeuw
| Auteur |
Bericht |
|
wimvanschaijk
|
 Loodje, opdruk: SOLAR, eind 19e/1e helft 20e eeuw
Materiaal:Lood
Afmeting:20 mm
Gewicht:6.5 gram
Beschrijving van het voorwerp: Loodje Mooi scherp maar ik weet niet waarvan. Brabantse vondst Graag dtm. gr wim
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 27 aug 2023, 20:54 |
|
 |
|
lieropp
Moderator
|
 Re: Loodje SOLAR
Ha Wim, hoogst waarschijnlijk van een zonnepaneel!  Hoe ziet de keerzijde er uit? Gr Peter
|
| 27 aug 2023, 22:11 |
|
 |
|
wimvanschaijk
|
Ziet er precies het zelfde uit. gr wim
|
| 29 aug 2023, 23:49 |
|
 |
|
Wisse
|
In 1943 kwam Solar Flux Powder op de markt. Misschien zaten grote hoeveelheden wel in zakken die van zo’n merkloodje werden voorzien. Het is maar een suggestie…….
Onderstaande tekst is een vertaling door Google Translate, die wat informatie geeft over het doel van het poeder.
SOLAR FLUX is een complexe chemische verbinding in de vorm van een zeer fijn poeder, zelfs fijner dan gezichtspoeder voor dames. SOLAR FLUX wordt gemengd met alcohol (bij voorkeur methanol/methylalcohol) en op de achterkant van de lasverbinding geborsteld. Het is geformuleerd om de ACHTERZIJDE van de lasverbinding te beschermen tegen zuurstof, warmte en ongewenste oxiden af te voeren en het oppervlak van het metaal te reinigen. Het helpt bij de stroom van vulmetaal over het basismetaal en vormt een beschermende barrière om heroxidatie en hitteaanslag te voorkomen.
De meeste van dit soort loodjes dateren volgens mij uit late 19e eeuw en eerste helft 20e eeuw.
Groet, Jaap
|
| 01 sep 2023, 16:29 |
|
 |
|
wimvanschaijk
|
Dankje wel jaap voor deze mooie dtm. groeten wim
|
| 18 sep 2023, 22:51 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
 Re: Loodje, opdruk: SOLAR
Mooi gevonden richting inderdaad, maar wat nog ontbreekt is een voorbeeld. Ik heb deze ook nog niet kunnen vinden, helaas. Ff doorzoeken dus... Gezien het lettertype, zal de genoemde datering wel kloppen: eerder 20e dan 19e eeuw.
Gezien de genoemde oprichtingsdatum van 1943 van Solar Flux Powder zal de dtm aldus nog niet helemaal rond zijn, denk ik. Ik plaats hem wel door naar een eindrubriek, van waar gerichter gezocht kan worden, anders dwaalt dit object langzaam naar achter in de dtm-rubriek.
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 19 sep 2023, 00:21 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|