|
|
Het is nu 03 maart 2026, 19:18
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
Soorte mal maar niet een mal c438 - Taatskom, datering ?
| Auteur |
Bericht |
|
earl
Geregistreerd: 18 aug 2010, 05:57 Berichten: 967 Woonplaats: Alkmaar, The Netherlands
|
 Soorte mal maar niet een mal c438 - Taatskom, datering ?
c438 Ja wat is het...
Materiaal: Solide ijzer Afmeting:47,3x35,2x14,3mm Gewicht:147,8g
Beschrijving van het voorwerp: 4 kant solide ijzer, met een rond gat dat 8,5mm diep is. Ik dacht gelijk aan een gietmal voor een musketkogel maar dat doe je niet in een metaal houder maar in een niet metaal mal. En dan zag ik de bodem van de gat, het is niet rond maar plat. Dat zal je dan ook niet gebruiken, kogel met een kleine plat kant vlieg niet goed. Dus... ja, weet ik niet, maar ik weet een plek te vinden (hier) dat men het misschien wel weet.... hopelijk.
Zo nog twee ijzer vondsten uit Serbia (Byzantijnse) dat ik nu kom tegen, en waarbij weet niet voor wat ze waren gebruikt. De ander doe ik in een ander melding. Misschien jullie ook niet, maar het is altijd goed ander dingen te zien dat onbekend zijn denk ik..
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 08 okt 2023, 14:02 |
|
 |
|
(s/k) vondsten
|
 Re: Soorte mal maar niet een mal c438
Heb ook zo iets kwam helaas ook niet veel verder dan dat het welicht een mal was. (Mischien eerder voor smeden dan gieten?)
|
| 09 okt 2023, 19:13 |
|
 |
|
kwenie
|
|
| 09 okt 2023, 20:40 |
|
 |
|
earl
Geregistreerd: 18 aug 2010, 05:57 Berichten: 967 Woonplaats: Alkmaar, The Netherlands
|
Je kunnen gelijk hebben Peter, ik zie een overeenkomst. Dit was vonden bij een fort (Byzantijnse) dus als het waar is misschien voor de opening van een kleine brug of een kleine schuifpoort? Ik weet niet wat ze had toen, moeten even gaat kijken. Misschien zoiets als de foto (maar dan kleiner)?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 10 okt 2023, 12:04 |
|
 |
|
tegelmenkemobiel
|
Zonder twijfel een taatskom. Ik heb er mogen vinden uit de Romeinse periode in een depotvondst twee jaar geleden.Maar zijn ook nog later gebruikt ik heb voorbeelden gezien uit 1700 in steen verwerkt vastgezet met lood.
_________________ Zoekt met garrett euro ace en is tegelmenke maar dan vanuit mobiel
|
| 11 okt 2023, 19:11 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Mooi gevonden!! Leerzaam! Vroeg me af of in deze steen die ik ooit vond onder die loodfixering zich wellicht ook zo'n ijzeren taatskom bevindt.  Want dat lood slijt natuurlijk ene stuk sneller dan ijzer.
|
| 11 okt 2023, 20:12 |
|
 |
|
kwenie
|
beter een eigen draadje maar ja het is een fixering nee het is geen taats. het is een soort ijzeren niet afgedekt met lood tegen het roesten zie https://docplayer.nl/7051217-Verbinding ... taven.html
|
| 11 okt 2023, 20:16 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
OK, anders dus. Dank voor de info! Eigen topic is dan idd beter. Dtm van de vondst hier besproken is nu toch rond, niet?! 
|
| 12 okt 2023, 13:21 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
 Re: Soorte mal maar niet een mal c438 - Taatskom, datering ?
Ik denk wel qua soort vondst, maar zit nog een beetje welke datering.... richting Byzantijns dan, gezien de vele andere vondsten van Earl? Tijdvak database: (laat)Romeins?
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 12 okt 2023, 13:31 |
|
 |
|
kwenie
|
Detecto-searcher schreef: OK, anders dus. Dank voor de info! Eigen topic is dan idd beter. Dtm van de vondst hier besproken is nu toch rond, niet?!  zekers maar nu is het bijna onmogelijk om de informatie via een zoek opdracht te vinden
|
| 12 okt 2023, 15:26 |
|
 |
|
earl
|
tegelmenkemobiel schreef: Zonder twijfel een taatskom. Ik heb er mogen vinden uit de Romeinse periode in een depotvondst twee jaar geleden.Maar zijn ook nog later gebruikt ik heb voorbeelden gezien uit 1700 in steen verwerkt vastgezet met lood. De vondsten dat je laten zien lijkt veel op de dat ik heb gevonden. Ik heb veel te veel hier te laten zien, maar ik zie een aantal hetzelfde. Bedankt Earl
|
| 12 okt 2023, 23:00 |
|
 |
|
earl
|
 Re: Soorte mal maar niet een mal c438 - Taatskom, datering ?
ckorteweg schreef: Ik denk wel qua soort vondst, maar zit nog een beetje welke datering.... richting Byzantijns dan, gezien de vele andere vondsten van Earl? Tijdvak database: (laat)Romeins? Klopt Chris, ik weet zeker dat het is Bijzantijns, hier bij een deel van de vondsten toen, ik heb wel foto's ervan.. Groetjes Earl
|
| 12 okt 2023, 23:20 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|