|
|
Het is nu 03 maart 2026, 13:35
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Brynckminator
|
 Deel Romeinse lepel ?
Materiaal: lodtin
Afmeting: 40 op 12 mm
Gewicht: 7,10gr
Beschrijving van het voorwerp: versierd stukje doet me aan lepelhandvat denken
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 25 okt 2023, 11:52 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
 Re: Deel Romeinse lepel ?
Dit soort stukken vind ik zelf moeilijk te determineren voorwerpen, mede daar het 'geheel' ontbreekt en er dus een basis is van aannames. Aan de andere kant heb ik stukken met nóg minder basis gedetermineerd zien worden door de echte kenners. Bij het door jou ingediende object is tenminste nog wat mogelijke decoratie te zien, een gezichtje lijkt het wel?! Ik hoop dat er een (mogelijke) determinatie volgt. Hier nog wat Romeins vergelijkingsmateriaal op ons forum: viewforum.php?f=919Misschien is koekeloeren in de Middeleeuwse rubrieken ook interessant in dit geval?
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 25 okt 2023, 13:41 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28574 Woonplaats: Kerkrade
|
tinnen lepel steel denk vorige eeuw of eeuw ervoor, heb deze stukken ook vaker gevonden, komen met de mestkar terecht op de akker en vaak vallen deze uit mekaar de romeinse zijn van goed brons zo ver ik weet en de steel veel dunner maar robuuster gr Chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 25 okt 2023, 15:39 |
|
 |
|
Roozjee
Geregistreerd: 16 mei 2016, 19:45 Berichten: 1589 Woonplaats: Zuid Beveland
|
Het is niet eens volwaardig tin, maar weer die....legering, waarvan ik wederom de naam vergeten ben  .. Na 1850 in ieder geval.... Niet heel erg oud dus. Groet Roozjee
|
| 25 okt 2023, 17:38 |
|
 |
|
Kadan
|
Roozjee schreef: Het is niet eens volwaardig tin, maar weer die....legering, waarvan ik wederom de naam vergeten ben  .. Na 1850 in ieder geval.... Niet heel erg oud dus. Groet Roozjee Peauter Echter. Peauter werd reeds in Romeinse tijden gebruikt met een loodpercentage van rond de dertig procent
|
| 25 okt 2023, 18:35 |
|
 |
|
Brynckminator
|
Bedankt mannen.
Groeten Brynckminator
|
| 25 okt 2023, 19:09 |
|
 |
|
Roozjee
Geregistreerd: 16 mei 2016, 19:45 Berichten: 1589 Woonplaats: Zuid Beveland
|
Kadan schreef: Roozjee schreef: Het is niet eens volwaardig tin, maar weer die....legering, waarvan ik wederom de naam vergeten ben  .. Na 1850 in ieder geval.... Niet heel erg oud dus. Groet Roozjee Peauter Echter. Peauter werd reeds in Romeinse tijden gebruikt met een loodpercentage van rond de dertig procent Dat wist ik niet.... Dan kan deze vondst nog een hele andere twist krijgen..... Groet Roozjee
|
| 25 okt 2023, 21:14 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28574 Woonplaats: Kerkrade
|
Roozjee schreef: Kadan schreef: Roozjee schreef: Het is niet eens volwaardig tin, maar weer die....legering, waarvan ik wederom de naam vergeten ben  .. Na 1850 in ieder geval.... Niet heel erg oud dus. Groet Roozjee Peauter Echter. Peauter werd reeds in Romeinse tijden gebruikt met een loodpercentage van rond de dertig procent Dat wist ik niet.... Dan kan deze vondst nog een hele andere twist krijgen..... Groet Roozjee wat het ook mag geweest zijn, in ieder geval veel te weinig aanwijzingen in wat het moet zijn geweest, althans dat is mijn mening, heb deze vaak gevonden en met de tijd vallen deze uiteen. dus zal wel een ufo blijven gr Chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 25 okt 2023, 21:28 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
Daar was ik al bang voor...
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 25 okt 2023, 21:55 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
niet out succes op naar een echte
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet