|
|
Het is nu 03 maart 2026, 10:02
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
mnr.gold
Geregistreerd: 30 maart 2018, 20:36 Berichten: 2893 Woonplaats: Steenwijkerwold
|
 Romeins?
Materiaal: brons Afmeting: 29 mm / 11 mm Gewicht: 4,84 gram Beschrijving van het voorwerp: Apart versierd voorwerp! Iemand een idee hoe oud?? 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 30 okt 2023, 15:33 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Re: Romeins?
Interessant ding!! Prachtig gedecoreerd met dierafbeelding. Hond wellicht.
Allereerst de vraag: zit hierin een opening, is dit een oogje? Zie rode pijltjes.
Zo ja, hoewel vrij klein, denk ik dan een een pestle, een onderdeel van een zgn. woadgrinder. Geen match, maar vooral een idee nog hoor. Dus dit idee maar gewoon opperen. Kleine pestles komen af en toe voor, zag ik. Deze is dan wel bijzonder prachtig uitgevoerd. Ik vond vooralsnog slechts 1 voorbeeld wat een idee geeft, zie de plaatjes. De tegenhanger heet een mortar, zeg maar het bakje waarin het poeder wordt vermalen. Ook even een plaatje van het gebruik van zo'n woadgrinder toegevoegd.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 30 okt 2023, 22:05 |
|
 |
|
Ben
Geregistreerd: 15 aug 2008, 23:42 Berichten: 659 Woonplaats: Gelriae
|
Heeft wel iets weg van een oorijzer maar ik denk dat jouw voorwerp daarvoor iets te grof is. Zie afbeelding expl. Van zilver.
Groeten, Ben.
_________________ Zoek en gij zult vinden.
|
| 30 okt 2023, 22:42 |
|
 |
|
peter
Moderator
Geregistreerd: 14 feb 2009, 17:49 Berichten: 7767 Woonplaats: Deventer
|
 lijkt ook wel op een eendenbek?, Zoomorphic S-shaped buckle. Kwam dit plaatje tegen op FB, heb geen ref maar vond de gelijkenis wel aardig 
_________________ gr Peter zoekt met een Manticore
|
| 31 okt 2023, 11:51 |
|
 |
|
mnr.gold
|
Er zit geen gaatje of opening in, ook is er niks afgebroken! 
|
| 31 okt 2023, 12:31 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Tja, dan vervalt mijn richting. Blijft intrigerend. Zoals Ben met zijn mooie optie terecht opmerkt, is het ook wat te grof voor een oorijzer. Die S-buckle vervalt ook, daar er dus nergens een breuk zit (wat overigens dus ook tegen een oorijzer pleit). Het is dus wel een op zich bestaand en compleet object. Interessant raadsel!
|
| 31 okt 2023, 12:43 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
mnr.gold schreef: Er zit geen gaatje of opening in, ook is er niks afgebroken!  Toch nog even doorzeuren, gewoon voor de zekerheid  : Wel flink in zitten poeren op die plek die ik met die rode pijltjes aanwijs? Kan flink verstopt zitten. 
|
| 31 okt 2023, 15:42 |
|
 |
|
mnr.gold
|
Nee, helaas zit geen opening op die plek 
|
| 31 okt 2023, 16:35 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
zit al dagen te kijken toen ik het de eerst keer zag dacht lijkt op een stukje oorijzer https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... _-_RCE.jpg
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 31 okt 2023, 17:47 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Wat Ben ook al noemde. Dit heeft er zeker wat van weg. Er zou dan toch een klein breukje moeten zijn?  [Nog even het oorijzer uit Ed's tip + de vondst toegevoegd.]
|
| 01 nov 2023, 01:33 |
|
 |
|
mnr.gold
|
Mogelijk een pijpenvroeter of is hij daar te kort voor?? Vond ook dit nog op een site  Heeft er ook wel iets van weg, mogelijk een kledingsluiting dan!! 
|
| 01 nov 2023, 14:48 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
Geen reutelaar en geen gehengduim... Bedankt voor het meedenken Deel oorijzer geloof ik wel in trouwens 
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 01 nov 2023, 15:44 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|