|
|
Het is nu 03 maart 2026, 10:35
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 16 berichten ] |
|
Pin koper 8cm b542 - Scherp naaldvormige pin in koperlegering, met decoratie en verguldingsresten
| Auteur |
Bericht |
|
earl
Geregistreerd: 18 aug 2010, 05:57 Berichten: 967 Woonplaats: Alkmaar, The Netherlands
|
 Pin koper 8cm b542 - Scherp naaldvormige pin in koperlegering, met decoratie en verguldingsresten
Materiaal: Koper Afmeting: L 83mm kop Ø 8,6 Gewicht: 4,5g Beschrijving van het voorwerp:
Mooie koper pin met decoratie op het kop.
Nu ja, geen determinatie echt nodig, maar wat voor zal zoiets gebruike worden. Het is koper, niet zilver of ijzer, en heeft op de kop veel decoratie. Dus niet een normaal pin. Hopelijk heb iemand een idee....
Groetjes Earl
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 27 apr 2023, 15:01 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
 Re: Pin koper 8cm decoratie op kop b542
Als je deze als haarnaald gebruikt, moet je niet per abuis in je schedel steken! Andere functie wellicht, naald? Een mooie gedecoreerde vondst! 
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 26 sep 2023, 23:21 |
|
 |
|
earl
Geregistreerd: 18 aug 2010, 05:57 Berichten: 967 Woonplaats: Alkmaar, The Netherlands
|
ckorteweg schreef: Als je deze als haarnaald gebruikt, moet je niet per abuis in je schedel steken! Andere functie wellicht, naald? Een mooie gedecoreerde vondst!  Ja Chris, dat is het vraag. Ik weet het zeker niet. Gezien de decoratie moeten het gezien worden dat wel. Maar zoals je zegt te scherp voor een haarpin...
|
| 27 sep 2023, 09:01 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
Lijkt in de kop wel met glas ingelegd, maar dat is niet zo, als ik het goed begrijp?! Verschillende legeringen dan? Dat kruis bovenop lijkt zelfs resten van vergulding te hebben?
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 27 sep 2023, 17:34 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
mooi ding man
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 27 sep 2023, 19:31 |
|
 |
|
earl
|
ckorteweg schreef: Lijkt in de kop wel met glas ingelegd, maar dat is niet zo, als ik het goed begrijp?! Verschillende legeringen dan? Dat kruis bovenop lijkt zelfs resten van vergulding te hebben? Jammer dat ik geen microscoop meer heb, alle maximaal 10x vergroting; maar vanochtend was de zon goed, en ik kon beter kijken. Inderdaad is het vroeger vergold, dat is te zien op de zijdekant waar er zijn een aantal spotjes; en ook een stripje dat een paar mm lang is. Daar naast is de X boven wel goed te zijn dat het was vergold in het verleden. Dan zijn de strepen op de zijd, in die zie ik ook goud, alleen heb ik dit object niet in de ultrasone gedaan of afgewassen. Dus niks aan gedaan en er is een film van mudden daarin op de strepen, het is daar moeilijk het goed te zien. De vraag wat het is, of beter wat voor gebruikt is het gewest. Ik denk dat ik heb het in Engeland gevonden, maar niet zeker. Zag het niet in mijn foto's. Als het zilver was, was het misschien beter een beter determineren wat voor het was gebruikt, maar koperlegering… Die koper op de pin deel lijkt puur, heel mooi, even patina. De koop is van koper, denk ik maar is iets donker, te minst dat zie ik, maar niet veel anders. Zal morgen weer kijken.
|
| 28 sep 2023, 14:56 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Re: Pin koper 8cm b542 - Zeer scherp ogende naaldvormige pin in koperlegering, met decoratie en verguldingsresten
Ben benieuwd! Interessante vondst hoor!
|
| 29 sep 2023, 20:22 |
|
 |
|
earl
|
 Re: Pin koper 8cm b542 - Zeer scherp ogende naaldvormige pin in koperlegering, met decoratie en verguldingsresten
Een van de leden hier sent me deze foto, wat denk jullie?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 29 nov 2023, 23:18 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
Prachtig sluitgewicht, maar jouw object is vele malen scherper: moet bijna wel een naald zijn om ergens doorheen te steken, zoals textiel, naaigerei dus...
Gr, Chris
|
| 29 nov 2023, 23:29 |
|
 |
|
earl
|
ckorteweg schreef: Prachtig sluitgewicht, maar jouw object is vele malen scherper: moet bijna wel een naald zijn om ergens doorheen te steken, zoals textiel, naaigerei dus... Bedankt Chris Dat is waar, zeker, het is scherper. My gedacht over een pin, een naald in te steken, kan misschien. Maar mijn gedachten dan is, waarom de heel grote 'kap', het is een beetje zwaar teken over de pin. Of niet? Zal verder ook zoeken....
|
| 30 nov 2023, 11:13 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
Misschien voor leerbewerking... daar is kracht voor nodig.
Gr, Chris
|
| 30 nov 2023, 14:30 |
|
 |
|
Luukst
|
Mooie bijzondere vondst. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe deze naald er 'op de hand" uit ziet. Vind het lastig de verhoudingen in te schatten..
_________________ Zij trocken ten velde, hadden den ganschen dach gezien weinich te melden, maar arriveerden aan den eijnden der tocht met hunner zakken vol oud yzer. En werden gepreezen als zynden waaren helden.
|
| 30 nov 2023, 21:55 |
|
 |
|
Hans1971
|
Hoedenpen? 
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 30 nov 2023, 22:54 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
Dat vind ik een mooie optie! Mooie decoratie en dus opvallend wanneer gedragen 
Gr, Chris
|
| 01 dec 2023, 19:13 |
|
 |
|
earl
|
Luukst schreef: Mooie bijzondere vondst. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe deze naald er 'op de hand" uit ziet. Vind het lastig de verhoudingen in te schatten.. Dat ben je 1000% correct. Ja, de hand en dicht bij kan je alles normaal zien. Foto's van vondsten zijn niet altijd goed te krijgen, zien in het echt anders uit. Misschien is dit foto beter....
|
| 02 dec 2023, 14:50 |
|
 |
|
krulstaart
Moderator
|
 Re: Pin koper 8cm b542 - Scherp naaldvormige pin in koperlegering, met decoratie en verguldingsresten
Ik denk dat hans gelijk heeft nou nog een datering eraan zien te breien Gr marin
_________________ http://members.casema.nl/mm.driedijk/
ik verzamel fibula s heb je er niks mee denk aan mij ruilen kan ook
|
| 11 nov 2025, 17:19 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 16 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|