|
|
Het is nu 03 maart 2026, 10:27
|
Wolvenkop (eind) decoratie, Borre stijl 850-950
| Auteur |
Bericht |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7888 Woonplaats: Belgica
|
 Wolvenkop (eind) decoratie, Borre stijl 850-950
Hoi hoi
Deze toch wel zeer decoratieve wolvenkop mocht ik vorige week vinden in het Scandinavische gebied.
Het betreft naar mijn interpretatie een wolvenkop. Het kopje zit vast op een massieve pin, of wat daarvan over is gebleven.
Ik heb er weinig verstand van maar de amandelvormige ogen, driehoekige en uitgesproken oren in combinatie met het algemeen hoekige voorkomen doet me denken aan de Borre stijl. Wat zeker mogelijk is op de locatie waar ik het vond.
Je ziet dat achter het kopje de bronzen sectie overgaat in een erg dunne omhulsel. Helaas is de pin daar afgebroken, dus exact vaststellen wat het was wordt lastig.
Een drietal cm Bronzen kop gemonteerd op een massieve ijzeren pin
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 26 dec 2023, 13:08 |
|
 |
|
peter
Moderator
Geregistreerd: 14 feb 2009, 17:49 Berichten: 7767 Woonplaats: Deventer
|
 Re: Wolvenkop decoratie, vroege middeleeuwen/Scandinavie
 Prachtige vondst George, en Viking-tijd is behoorlijk zeldzaam om te vinden natuurlijk.
_________________ gr Peter zoekt met een Manticore
|
| 26 dec 2023, 13:16 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
Heel mooi! Feli met deze fraaie vondst. Hopelijk komt er ooit nog een eenduidige referentie te voorschijn. 
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 26 dec 2023, 14:15 |
|
 |
|
Kadan
|
Zie mijn commentaar op het andere topic.
|
| 26 dec 2023, 16:32 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Kadan schreef: Zie mijn commentaar op het andere topic. Welk topic bedoel je? Geef je even een link hier?
|
| 26 dec 2023, 16:59 |
|
 |
|
radiohead
|
Ik citeer Kadan hier even:
Vikingtijd is nieuw voor mij. Heb er weinig tot geen kijk op daarom ook geen reactie van mij uit. Vroeg me wel af er aan de andere zijde ook een soortgelijke gezeten heeft. M.a.w. soort gespiegeld. Viking Skoll en Hati wolven wellicht? Amulet?
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 26 dec 2023, 17:08 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Prachtvondst Radiohead! Gefeliciteerd! Inderdaad onderdeel van wat groters. Snap dat je daar je gedachten over laat gaan, welke toepassing/functie zou dit zijn geweest?? Het is me ook wel een toppertje! Jammer dat die persoon waar je melding van maakt, niet het belang van de determinatie voorop stelt, maar blijkbaar zijn eigen belang(rijkheid) hoger acht.  Mij lijkt dat een voor iedereen te bekijken onderbouwde determinatie belangrijker is. En ook dat we er allemaal van leren. Zelf heb ik gisteren weer een goede vriend verloren  ; het leven is zo kort, te kort voor eigen koninkrijkjes met 'eigen' werk. Afijn. Zelf vond ik deze voorbeelden, helaas niet aan 'stangen' gekoppeld, maar misschien heb je er toch wat aan. Bron: https://videnskab.dk/kultur-samfund/et- ... kaeologer/https://www.metaldetektorfund.dk/ny/fund/?dimeid=110805Uiteraard blijf ik verder uitkijken!
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 26 dec 2023, 17:10 |
|
 |
|
Jac
Geregistreerd: 27 nov 2017, 21:17 Berichten: 3227 Woonplaats: provincie Zeeland
|
Jij haalt toch prachtige vondsten uit de grond George. En mooi om te lezen dat je de herkomst goed en exact wil bepalen, goed voor de historie en leuk om te lezen. Gefeliciteerd met ook dit keer weer een mooie vondst uit een bijzondere periode. 
|
| 26 dec 2023, 17:14 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Zie ook deze (wel wat dubieuze site) die misschien ook boeiend is in dit kader? En deze twee. bronnen: https://www.metaldetektorfund.dk/ny/fund/?dimeid=106975https://www.metaldetektorfund.dk/ny/fund/?dimeid=13808En dit hier is in hout, maar als referentie van en Viking wolf wellicht ook interessant voor jou?: http://irisharchaeology.ie/2015/08/a-po ... om-dublin/
|
| 26 dec 2023, 20:34 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Nog eentje dan, een aardige kledingspeld. Afmeting redelijk hetzelfde, Maar jouw vondst gaat over in ijzer, dus dat zal wel iets anders zijn. Bron: https://www.metaldetektorfund.dk/ny/fund/?dimeid=166322
|
| 26 dec 2023, 20:47 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28574 Woonplaats: Kerkrade
|
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 26 dec 2023, 21:35 |
|
 |
|
mnr.gold
Geregistreerd: 30 maart 2018, 20:36 Berichten: 2893 Woonplaats: Steenwijkerwold
|
|
| 27 dec 2023, 01:30 |
|
 |
|
radiohead
|
Hoi
Bedankt voor de respons allemaal.
Exact vaststellen wat de functie is geweest zal allicht een moeilijke opdracht worden. Ik ga het proberen hoor, maar het zal een toevalstreffer moeten zijn. Wat interessant wordt is het proberen plaatsen van de stijl. Ik vermoed wel Borre, maar ben daar absoluut niet bekwaam in. Het listige is dat in die vroege middeleeuwen beestenkoppen vrij veel toegepast werden ter decoratie. Niet enkel in de Scandinavische landen maar ook in Engeland en het continent.
Wel vermoed ik dat de stijl me verder kan brengen. Denk aan de amandelvormige ogen, die uitgesproken driehoekige oren en de hoekige uitvoering van het geheel. Ik las dat dat overeenkomt met Borre. Maar, vanzelfsprekend, moet dat echt wel ergens uitgeplozen worden. Een leuke en vooral interessante opdracht.
Ik zal de geïnteresseerden hier op de hoogte houden en bepaalde ideeën delen. In de hoop er iets interessants van te maken voor iedereen
Minelab Manticore
|
| 28 dec 2023, 11:34 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Dank je voor deze mooi respons! 
|
| 28 dec 2023, 12:41 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
Super! Ik blijf heel benieuwd 
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 28 dec 2023, 13:24 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11238 Woonplaats: Maastricht
|
Prachtig stukje Radio, erg bijzonder… Groeten, Trash 
|
| 28 dec 2023, 19:12 |
|
 |
|
radiohead
|
Dank jullie wel  Via pb ontving ik een erg goede tip. Online is een Noor redelijk bekend in dat wereldje. Geen wetenschapper ofzo maar wel iemand die samenwerkt met musea aldaar. De beste man deed ook al tamelijk veel Viking vondsten enzovoort enzovoort. Ik benaderde hem via bericht en stelde mijn interpretatie van het object voor. Dan vooral met betrekking tot m’n gevoel dat dit Borre stijl is. Hij deelt deze mening. Wat betreft de toepassing Kan het alle kanten op. Ik zoek daar niet naar momenteel maa je weet het nooit natuurlijk. Kortom weer een paar stappen verder 
Minelab Manticore
|
| 29 dec 2023, 17:14 |
|
 |
|
peter
Moderator
Geregistreerd: 14 feb 2009, 17:49 Berichten: 7767 Woonplaats: Deventer
|
 hopelijk kom je nu verder 
_________________ gr Peter zoekt met een Manticore
|
| 29 dec 2023, 18:45 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ja, hoop ik ook! Goeie actie trouwens die je ondernam, om die man te benaderen! 
|
| 29 dec 2023, 20:57 |
|
 |
|
radiohead
|
 Re: Wolvenkop decoratie vroege middeleeuwen/Scandinavië (Borre stijl)
Hoi Één van de boeiende elementen aan de hobby vind ik de aftermath. Het bestuderen van bepaalde vondsten kan echt een enorm interessante oefening zijn. Dit object is tot op heden een lastige klus gebleven waarover eigenlijk zowat niks te vinden is. Op PAS vond ik één soortgelijk object waar ook nog geen toepassing voor bekend was. Dit voorwerp had ik hier eerder al gedeeld, maar moet het nog eens opzoeken. Helaas had een collega moderator m’n openingspost eerder gesaboteerd. Whatever. In deze fase ben ik niet direct op zoek naar de exacte toepassing. Ik probeer nu vooral me als het ware te oriënteren. En het voorwerp zover mogelijk te begrijpen. Wat vitaal is hier, is het feit dat de bronzen delen (kopje en achterliggende dunne koperen omhulsel) gemonteerd zijn geweest op een massieve ijzeren pin. Waarmee een schenk functie vanzelfsprekend onmogelijk is. Ik vermoed dat het voorwerp mogelijk verklaarbaar uit twee verschillende metalen bestond: het moest een bepaalde sterkte hebben, wat het ijzer voorzag. En daarmee ook een functie had anders dan bv een siernagel. Een siernagel zie ik niet zo snel met koper/brons omhuld na het sierkopje. Men sloeg dit immers in het hout. Ik heb een boek gekocht mbt een bekende plaats niet zo ver van m’n vindplaats vandaan. Klein uurtje rijden ofzo. Hierin ben ik vooral op zoek naar inzichten. Iets dat vrij aardig lukt Het is wel duidelijk dat deze kopjes veelvuldig gebruikt werden voor 1001 verschillende toepassingen. Ga het juiste maar eens vinden  Ben nu wel weer aan het twijfelen aan het beest... is het dan toch een draak? Ik voeg wat plaatjes toe.
Minelab Manticore
|
| 03 jan 2024, 23:31 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28574 Woonplaats: Kerkrade
|
gewoon de rest nog vinden George  dat geeft eventueel uitsluiting in wat het geweest kan zijn gr Chris  zalig paasfeest nog 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 03 jan 2024, 23:53 |
|
 |
|
radiohead
|
Ha Chris Ja er zit niks anders op hè. Ik moet wel terug in de naam der wetenschap.  Maar de plannen zijn al gesmeed wat die terugkeer betreft Gelukkige Bevrijdingsdag alvast 
Minelab Manticore
|
| 03 jan 2024, 23:58 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
radiohead schreef: Hoi Één van de boeiende elementen aan de hobby vind ik de aftermath. Het bestuderen van bepaalde vondsten kan echt een enorm interessante oefening zijn. Dit object is tot op heden een lastige klus gebleven waarover eigenlijk zowat niks te vinden is. Op PAS vond ik één soortgelijk object waar ook nog geen toepassing voor bekend was. Dit voorwerp had ik hier eerder al gedeeld, maar moet het nog eens opzoeken. Helaas had een collega moderator m’n openingspost eerder gesaboteerd. Whatever. In deze fase ben ik niet direct op zoek naar de exacte toepassing. Ik probeer nu vooral me als het ware te oriënteren. En het voorwerp zover mogelijk te begrijpen. Wat vitaal is hier, is het feit dat de bronzen delen (kopje en achterliggende dunne koperen omhulsel) gemonteerd zijn geweest op een massieve ijzeren pin. Waarmee een schenk functie vanzelfsprekend onmogelijk is. Ik vermoed dat het voorwerp mogelijk verklaarbaar uit twee verschillende metalen bestond: het moest een bepaalde sterkte hebben, wat het ijzer voorzag. En daarmee ook een functie had anders dan bv een siernagel. Een siernagel zie ik niet zo snel met koper/brons omhuld na het sierkopje. Men sloeg dit immers in het hout. Ik heb een boek gekocht mbt een bekende plaats niet zo ver van m’n vindplaats vandaan. Klein uurtje rijden ofzo. Hierin ben ik vooral op zoek naar inzichten. Iets dat vrij aardig lukt Het is wel duidelijk dat deze kopjes veelvuldig gebruikt werden voor 1001 verschillende toepassingen. Ga het juiste maar eens vinden  Ben nu wel weer aan het twijfelen aan het beest... is het dan toch een draak? Ik voeg wat plaatjes toe. Mooi zeg! Je bent er top mee bezig zie ik, gaaf hoor! De aftermath zelf is idd ook erg leuk om te doen, een belangrijk deel van onze hobby! Zelf ben ik ook weer bezig met een voorwerp waarover ik al een artikel schreef, en door het vinden van een nieuw fragment nu wordt uitgedaagd om een herziening/aanvulling daarop te maken. Ik heb zelfs van het voorwerp intussen een mockup van klei gemaakt om meer inzicht te krijgen. Afijn, dank voor het delen, leerzaam! 
|
| 04 jan 2024, 13:03 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Vroeg me af wat we hier op dat ronde 'plaatje' in zijn bek zien. Staat daar wat op? Of is dat roest van de pin die doorloopt, dus door de gehele kop heen, of ...? Ik kan dat niet goed zien op de foto.
|
| 05 jan 2024, 18:15 |
|
 |
|
radiohead
|
Hoi
Het kopje is hol omdat het als decoratie diende op dat onbekende ijzeren object wat in een pinvormig iets uitliep. Wat je daar ziet is het uiteinde van die massieve ijzeren pin. Na dat kopje gaat het brons gedeelte over in een dun plaatje dat om die pin gehuld is geweest, zo te zien zal dat omhulsel los van dat kopje zijn aangebracht, met de opening vanonder.
Het ijzeren gedeelte was het functionele met als eind decoratie (terminal) de kop. Althans zo ver interpreteer ik dit dusver.
Ik zal wat meer foto’s maken
Minelab Manticore
|
| 05 jan 2024, 18:45 |
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|