|
|
Het is nu 03 maart 2026, 13:35
|
Mogelijk handvat/houder object, decoratie vogel
| Auteur |
Bericht |
|
Ben
Geregistreerd: 15 aug 2008, 23:42 Berichten: 659 Woonplaats: Gelriae
|
 Mogelijk handvat/houder object, decoratie vogel
Materiaal: koper, brons.
Afmeting: 42 x 36
Gewicht: 13,3 gram
Beschrijving van het voorwerp: vogel met gespreide vleugels aan bovenkant afgebroken en geklonken bestaat uit 3 deeltjes, fragmenten voor en achterkant hebben een ronde vorm. De onderkant bestaat uit een bolletje met ijzer sporen. Een oude vondst waarvan ik vermoed dat het een handspiegeltje is geweest al eens eerder geplaats op het net maar nooit een duidelijke determinatie gekregen. Wie herkent dit voorwerp?
Groeten, Ben.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Zoek en gij zult vinden.
|
| 26 dec 2023, 14:39 |
|
 |
|
Ben
|
 Re: Vogel
Nog 2 afbeeldingen.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 26 dec 2023, 14:41 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Wat is dit toch een topper! Heb even een opgefrist plaatje gemaakt, is deze vondst meer dan waard! Doet in elk geval Romeins aan, of zie ik dat verkeerd? Ik zie in elk geval veel overeenkomsten van de adelaar van een Romeinse standaard, zie plaatje van drager (een 'aquilifer') van zo'n standaard. De vogel houdt hetzelfde in zijn klauwen en zit op een bol. Wat houdt dat beest toch in zijn klauwen? Ik bedoel die langwerpige gestreepte geval, lijkt een soort kolf. Soms een minimalistische weergave tak? En wat stelt de bol voor?  Het voorwerp heeft in elk geval op iets vast gezeten, de bevestigingspin is duidelijk zichtbaar. Maar op wat? Ook op zo'n beeldje van zo'n vaandeldrager? Of op ....?? Lijkt me een voorwerp om eens voor te leggen aan iemand als John Nicolay of een collega-deskundige van hem!
Laatst bijgewerkt door Detecto-searcher op 27 dec 2023, 14:10, in totaal 2 keer bewerkt
|
| 27 dec 2023, 13:43 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Hoe moeten we dat daar bij die kop zien? Is dit de kop met snavel? En zo ja, wat zit daar dan boven op, dat ding wat ook weer erg lijkt op een soort hoofd vanwege die 2 bolletjes/ogen?  Dit is dan wel een groot verschil met het voorbeeld!!
|
| 27 dec 2023, 14:01 |
|
 |
|
krispy
|
Pook van een open haard 
|
| 27 dec 2023, 14:16 |
|
 |
|
Ben
|
Hoi Sicco,
Het is een kop met een korte snavel. Daar boven de kop zijn aan de voor en achterkant een iets wat cirkelvormige plaatjes d.m.v. 2 klinknagels bevestigd. Vermoedelijk waren er dus 2 ronde plaatjes koper op de kop bevestigd van schat ik ongeveer 26 mm.
Groeten, Ben.
|
| 27 dec 2023, 14:35 |
|
 |
|
Ben
|
PAN noemt het figurine, adelaar op wereldbol.
Groeten, Ben.
|
| 27 dec 2023, 14:39 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ben schreef: PAN noemt het figurine, adelaar op wereldbol.
Groeten, Ben. Aha, zag het staan idd.: https://portable-antiquities.nl/pan/#/o ... blic/96091Dat is wel erg algemeen omschreven en staat eigenlijk voor geen determinatie nog, ook vanwege geen enkele beperking in de datering. Ik vermoedde die bol ook al als wereldbol. Men wist voor de Romeinse tijd al dat de aarde rond was, dus dat zou kunnen. Maar zie die bol nog niet meteen bij vergelijkbare Romeinse objecten. Ben schreef: Hoi Sicco,
Het is een kop met een korte snavel. Daar boven de kop zijn aan de voor en achterkant een iets wat cirkelvormige plaatjes d.m.v. 2 klinknagels bevestigd. Vermoedelijk waren er dus 2 ronde plaatjes koper op de kop bevestigd van schat ik ongeveer 26 mm.
Groeten, Ben. OK. Je leest wel over en lauwerkrans bij de Romeinse adelaar, maar daar heeft dit niet echt wat van. En opnieuw een wereldbol zowel onder als boven de adelaar lijkt me ook niet erg logisch, maar geen idee of dat uitgesloten is. Als dat het niet is, wat dan wel???
Laatst bijgewerkt door Detecto-searcher op 27 dec 2023, 19:58, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 27 dec 2023, 19:01 |
|
 |
|
Ben
|
Ik vind ook dat je niet van een determinatie kunt spreken als je PAN leest. Dat is met heel veel vondsten zo. Het is meer registratie van vondsten.
Boven de kop heeft volgens mij iets cirkelvormig gezeten denk een klein spiegeltje. Het is waarschijnlijk niet Romeins maar wat het wel is en uit welke periode dat zal wel een vraagteken blijven.
Groeten, Ben.
|
| 27 dec 2023, 19:19 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ah, een spiegel. Goed idee! Er zat, als dat klopt, dan wellicht een handvat van een ander materiaal aan vast. Hoewel dan misschien niet Romeins, hier toch wat Romeinse spiegels voor het idee.
|
| 27 dec 2023, 20:12 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
Lijkt mij ook een handvat van een Romeinse spiegel Gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 29 dec 2023, 16:53 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
 Re: Handvat Romeinse spiegel, decoratie vogel
Ik vind de voorbeelden overtuigend..
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 29 dec 2023, 17:40 |
|
 |
|
Ben
|
Hoi Sicco,
Het rechtse voorbeeld heeft ook die klinknageltjes. Verder zie ik nergens een vergelijkend voorbeeld. De Romeinse spiegeltjes meest met een eenvoudig handvat.
Bedankt allemaal voor het meedenken.
Een fijne jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2024.
Groeten, Ben.
|
| 31 dec 2023, 13:13 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Hopelijk vinden we meer voorbeelden!] En kijken wat John Nicolay gaat melden, hopelijk reageert hij!
Jij ook de allerbeste wensen voor 2024!!
|
| 31 dec 2023, 13:50 |
|
 |
|
wimvanschaijk
|
Wat betekent de letter M dan. gr wim
|
| 08 jan 2024, 01:06 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
wimvanschaijk schreef: Wat betekent de letter M dan. gr wim Wil je even je vraag toelichten Wim? Dank alvast!
|
| 09 jan 2024, 18:44 |
|
 |
|
Ben
|
Denk dat het een vergissing is van Wim. Of zou het de M van Made in Rome zijn geweest. Groeten, Ben.
|
| 09 jan 2024, 20:15 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Vast! En ik maar zoeken naar die k@#- M!  Wim wilde mij vast van de straat (of het veld) afhouden! 
|
| 12 jan 2024, 13:13 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Heb gisteren een verlate reactie van Johan Nicolay gekregen: "...Helaas kan ook ik geen definitief antwoord geven: het kan Romeins zijn, maar het oogt toch wat jonger. Wellicht dat XRF-analyse kan helpen, want de samenstelling van brons veranderde door de tijd heen. Over de functie als spiegel: ik snap deze suggestie, maar aan de onderzijde zit een pin die op bevestiging op een ander (houten?) object wijst. Hopelijk komt er snel iemand met een slimme suggestie..."Geen pasklare determinatie dus, helaas. Misschien brengt zijn opmerking over die pin ons verder helpen. XRF valt misschien via Bert Fermin te regelen?  Ik zou hem gewoon eens vragen Ben met dit advies van Nicolay in de hand!
|
| 31 jan 2024, 14:37 |
|
 |
|
Ben
|
 Re: Mogelijk handvat/houder object, decoratie vogel
Hoi Sicco, Bedankt voor jouw bijdrage aan deze vondst en ik zal binnenkort eens contact opnemen met de archeoloog. Groeten, Ben.
|
| 31 jan 2024, 20:08 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Goed plan! 
|
| 31 jan 2024, 21:17 |
|
 |
|
bubba
|
Xrf gaat je ( in dit geval) niets vertellen over Romeins of niet Romeins ! Vroeg Romeins ( brons) bevat meer lood in de legering. Laat Romeins ( brons ) bevat meer tin in de legering. De pin aan de onderkant is logisch voor een spiegelhandvat met een houten of ivoren of benen handvat .... wat er nu niet meer aan zit. Dus wat Johan Nicolay zegt ........ Zie foto met organisch heft er nog aan, en foto,s met bol en pin er onder waar organisch heft aan heeft gezeten net als de vondst. ( met organisch heft bedoel ik hout ,been of ivoor) Groet bubba 
|
| 31 jan 2024, 21:43 |
|
 |
|
bubba
|
Geklonken bevestiging.
|
| 31 jan 2024, 21:45 |
|
 |
|
Ben
|
Hoi Johan, Mooie voorbeelden en dat er een handvat aan heeft gezeten is wel duidelijk. Het bepalen van het ouderdom van het materiaal vind ik wel een kunstje. Lijkt mij ook gezien het geklonken deel dat het een handspiegeltje is. Of het dan Romeins of nieuwer is zullen we dan wel zien. Bedankt voor jouw uitleg Johan. Groeten, Ben. 
|
| 31 jan 2024, 22:00 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Goeie gedachte bubba! Zat zelf ook al te denken: houten (ivoor kan ook) handvat, kan dat niet? Dus wel: jij hebt fraaie en overtuigende voorbeelden! Heb je daar nog een bronnen van? Dan kan ik dat als reactie nog naar Nicolay sturen.
|
| 01 feb 2024, 13:09 |
|
|