| Auteur |
Bericht |
|
Ben
Geregistreerd: 15 aug 2008, 23:42 Berichten: 659 Woonplaats: Gelriae
|
 Speelschijfje? Bodem?
Materiaal: lood
Afmeting: 33 x 4 mm.
Gewicht: 14 gram
Beschrijving van het voorwerp: loden platte schijf met holling aan 1 kant de andere kant heeft een randje. Heeft iemand enig idee wat dit is.
Groeten, Ben.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Zoek en gij zult vinden.
|
| 08 jan 2024, 16:16 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Speelschijfje?
Ik zie 2 stompjes beslag of fibula je.
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 08 jan 2024, 17:45 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
de ed schreef: Ik zie 2 stompjes beslag of fibula je. Dat laatste zou best eens kunnen Ed  Een foto met zijaanzicht zou helpen groeten, Joost
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 08 jan 2024, 18:49 |
|
 |
|
Ben
|
Ik zie geen stompjes. Het voorwerp is schotelvormig de ronde rand is scherp. Zie wel bewerking in de holling, ronde lijnen. In het midden is de dikte 4 mm. De rand is nog geen 0,5 mm. Zie afbeelding van het zijaanzicht.
Groeten, Ben.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 08 jan 2024, 19:16 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
Dank je wel Ben Ik dacht even aan een Buckelfibel die vaak in een lood-tinlegering gegoten werden maar ik zie inderdaad helemaal geen aanwijzingen voor constructiepunten, ook niet als ik hem vergroot. Misschien dat iemand er iets anders in ziet? groeten, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 08 jan 2024, 20:07 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
foto 1 zie je 2 stippen
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 09 jan 2024, 00:56 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
de ed schreef: foto 1 zie je 2 stippen Bovenin, 2 voor 12 uur 
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 09 jan 2024, 08:56 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
ckorteweg schreef: de ed schreef: foto 1 zie je 2 stippen Bovenin, 2 voor 12 uur  Ik had ze gezien maar twijfel of dat wel overblijfselen van de constructie zijn. Aan de tegenoverliggende zijde is helemaal niets te ontdekken. Ik zal de foto straks nog eens vergroten en anders belichten  Misschien helpt dat.... groeten, Joost
|
| 09 jan 2024, 09:34 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
fibula schreef: ckorteweg schreef: de ed schreef: foto 1 zie je 2 stippen Bovenin, 2 voor 12 uur  Ik had ze gezien maar twijfel of dat wel overblijfselen van de constructie zijn. Aan de tegenoverliggende zijde is helemaal niets te ontdekken. Ik zal de foto straks nog eens vergroten en anders belichten  Misschien helpt dat.... groeten, Joost Het zou misschien toch een Buckelfibel kunnen zijn als ik kijk naar de afbeeldingen hieronder uit Hans Jörg Frick: Karoliongisch-Otteonische Scheibenfibeln des nördlichen Formenkreises (naar Egon Wamers) en Tim Bunte: Fibeln und Keramik des 6. bis frühen 11. Jahrhunderts aus der Ortswüstung Balhorn bei Paderborn. Het oog van de bevestiging van de naald zit vaak vrij op de rand (dat zou dan de twee overgebleven 'puntjes' zijn) en de tegenovergestelde langsgestelde naaldhouder is vaak verdwenen. Met wat fantasie is daar iets te zien..... Vaak gemaakt in een lood-tinlegering. Datering is dan tweede helft 10e-1e helft 11e eeuw na Chr. Een andere optie durf ik zo niet te geven. groeten, Joost
|
| 09 jan 2024, 14:06 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
De kans dat het er eentje is lijkt mij ook aanwezig Joost! Ik zie dit. In de gele ovaal lijkt een lang streepje zichtbaar, uiterst vaag.  Maar dat kan ook de doorlopende ronde rand zijn. 
|
| 09 jan 2024, 14:14 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
Detecto-searcher schreef: De kans dat het er eentje is lijkt mij ook aanwezig Joost! Ik zie dit. In de gele ovaal lijkt een lang streepje zichtbaar, uiterst vaag.  Maar dat kan ook de doorlopende ronde rand zijn.  Dank voor de bevestiging Sicco  Dat streepje had ik ook gezien dus dan droom ik in ieder geval niet groeten, Joost
|
| 09 jan 2024, 14:24 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
Kan het niet de bodem van een kannetje zijn Groet bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 09 jan 2024, 17:00 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Dan wel erg klein. En ik zie ook zo geen restanten van de aansluiting van bodem en zijkanten. 
|
| 09 jan 2024, 18:47 |
|
 |
|
bubba
|
Detecto-searcher schreef: Dan wel erg klein. En ik zie ook zo geen restanten van de aansluiting van bodem en zijkanten.  Miniatuur tinnen kannetje....bodem met standing is nog steeds wat ik denk. viewtopic.php?f=589&t=24284&hilit=Kannetje+speelgoedGroet bubba 
|
| 12 jan 2024, 20:45 |
|
 |
|
bubba
|
Voorbeeld is overigens geen match maar een voorbeeld 
|
| 12 jan 2024, 20:47 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
Ik zie wat je bedoelt Johan...  
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 12 jan 2024, 22:01 |
|
 |
|
Ben
|
Kan mij niet voorstellen dat dit een bodem is van een tinnen kannetje. Dan zou de bodem er wel heel mooi uitgebroken zijn. En volgens mij is het materiaal ook geen tin. Bedankt voor het meedenken.
Groeten, Ben.
|
| 12 jan 2024, 22:32 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
bubba schreef: Detecto-searcher schreef: Dan wel erg klein. En ik zie ook zo geen restanten van de aansluiting van bodem en zijkanten.  Miniatuur tinnen kannetje....bodem met standing is nog steeds wat ik denk. viewtopic.php?f=589&t=24284&hilit=Kannetje+speelgoedGroet bubba  Leuke optie Johan maar....@Ben geeft als materiaal lood aan  Nu kan dat best want ik weet dat lood, zeker bij 'speelgoed' en siervoorwerpjes vaak als bijmengsel gebruikt werd voor de productie van kannetjes enz. Ik heb niet precies zicht op hoe een bodem in een kannetje werd geplaatst en wat er dan over blijft als de bodem eruit valt. Moet je dan niet meer een felsrand zien? IK zie hier nauwelijks omgestuikte randen aan de schijf. Dat is denk ik wat Sicco ook bedoelt. Zoals ik al aangaf....ik heb zelf ook mijn twijfels aan een 'fibula'maar of het een bodem van een kannetje is durf ik zeker niet te zeggen. Is die holling/bolling geen toeval? Alle tinnen kannen die ik ken hebben een vlakke bodem groeten, Joost
|
| 12 jan 2024, 22:39 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Re: Speelschijfje? Bodem?
Helder verwoord wat ook ik bedoel! Twijfel blijft dus wat. Je moet het voorwerp wellicht ook zelf even in de hand ervaren. 
|
| 13 jan 2024, 13:25 |
|
 |
|
bubba
|
We gaan het zien 
|
| 13 jan 2024, 20:21 |
|
 |
|
zzoek
Moderator
|
Ik ga met bubba mee, het zou trouwens ook best eens een bodemmedaillon of dekselmedaillon van een grotere tinnen kan kunnen zijn. Vooral vanwege de draairingen op het voorwerp doet het mij daar aan denken. Die ronde schijfjes worden in de bodem en deksel van een kan gesoldeerd, waarna de kan wordt afgedraaid op een draaibank.
Soms komen ze kennelijk wel eens los uit de kan, ik heb er meerdere gevonden (voorbeeld op foto 35mm, met muntafdruk van een groot, op achterzijde zijn vaag nog draairingen te zien, en wat huismerken)
|
| 16 jan 2024, 15:46 |
|
 |
|
Ben
|
Hoi zzoek,
Ik zie geen soldeer sporen ook het materiaal is volgens mij geen tin. Bovendien is de vorm schotelvormig. Wat het wel is geen, idee. Bedankt voor het meedenken.
Groeten, Ben.
|
| 16 jan 2024, 16:55 |
|
 |
|
bubba
|
Ha zzoek , zeker in die richting  .......alleen Ben wil er niet in mee Gr bubba 
|
| 16 jan 2024, 20:55 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
bubba schreef: Ha zzoek , zeker in die richting  .......alleen Ben wil er niet in mee Gr bubba  Jammer, dan eindigt dit topic wellicht bij de ufo's, wachtend op een nieuwe kans... Is ook zó onduidelijk... Soms is het echter niet anders. Op naar de volgende vondst! 
Gr, Chris
|
| 16 jan 2024, 21:26 |
|
 |
|
Ben
|
Klopt Chris, het is mij niet overtuigend genoeg. Een UFO inderdaad ik noemde hetzelf ook al want het lijkt ook een beetje op een vliegende schotel. Allemaal bedankt voor de reacties . En op na de volgende vondst. Groeten, Ben. 
|
| 16 jan 2024, 21:47 |
|
|