|
|
Het is nu 03 maart 2026, 17:11
|
Insigne Servatius van Maastricht o.a. met sleutel en kromstaf, mogelijk reliekbuste, ca.2e helft 15e/begin 16e eeuw
| Auteur |
Bericht |
|
bennie
|
 Re: Insigne Servatius van Maastricht o.a. met sleutel en kromstaf, reliekbuste, ca.2e helft 15e/begin 16e eeuw
Detecto-searcher schreef: Mooi zeg kimball! Ik vraag me af hoe dat zit met dat hol zijn van deze vondsten. Wellicht materiaalbesparing? Daarmee vervalt het idee van een eventuele reliekfunctie.  Denk een soort reliekdoosje geweest
|
| 29 dec 2023, 08:45 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Re: Insigne Servatius van Maastricht o.a. met sleutel en kromstaf, mogelijk reliekbuste, ca.2e helft 15e/begin 16e eeuw
Hierbij reactie van Willy Piron: Beste Sicco,
Dank voor je melding, Hanneke en ik hebben er naar gekeken. Het is een omlijsting met twee plaatjes erin van inderdaad Sint Servaas als bisschop met mijter, staf en sleutel en aan de andere kant Maria als halffiguur met Kind op de arm op maansikkel in stralenkrans. We hebben enige vergelijkbare insignes in onze database. Ik vermoed dat er een hangoogje aangezeten heeft alhoewel ik geen resten zie van een bevestiging. Ik voeg een vergelijkbare omlijsting met plaatjes bij. Deze is gevonden in Kampen en gedateerd 1475-1525. Volgens Hanneke en mij is dat ook de datering van dit insigne. Waar is het gevonden en in welke collectie bevindt het zich?
Met vriendelijke groet,
Willy
drs. Willy Piron | hij/hem Hoofd Centrum voor Kunsthistorische Documentatie Radboud Universiteit Nijmegen | Afdeling Kunstgeschiedenis ....
Bijgevoegd voor beeld wat Willy me stuurde.
@Dannyafcapol: Waar kan ik Willy melden dat het gevonden is? Evt. via een pb-tje naar mij. Of je kan het zelf ook rechtstreeks melden aan hem, maar dan dat ook even aan mij melden, zodat ik hem niet dubbel bevraag.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Detecto-searcher op 04 jan 2024, 13:30, in totaal 2 keer bewerkt
|
| 04 jan 2024, 13:26 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Re: Insigne Servatius van Maastricht o.a. met sleutel en kromstaf, reliekbuste, ca.2e helft 15e/begin 16e eeuw
bennie schreef: Detecto-searcher schreef: Mooi zeg kimball! Ik vraag me af hoe dat zit met dat hol zijn van deze vondsten. Wellicht materiaalbesparing? Daarmee vervalt het idee van een eventuele reliekfunctie.  Denk een soort reliekdoosje geweest Helaas geeft Piron daar geen reactie op. Wellicht ga ik deze raag nog even voorleggen aan hem. Kan dan met melding vindplek.
|
| 04 jan 2024, 13:28 |
|
 |
|
Speurneus Danny
Geregistreerd: 22 nov 2020, 12:43 Berichten: 103 Woonplaats: Zwolle
|
 Re: Insigne Servatius van Maastricht o.a. met sleutel en kromstaf, mogelijk reliekbuste, ca.2e helft 15e/begin 16e eeuw
Hoi Sicco,
Mega bedankt voor alle informatie! Ik durf zelf niet te zeggen waar het gevonden is, omdat het niet door mij is gevonden. Deze beste man is overleden en zijn zoon stuurt veel objecten naar mij toe om uit te zoeken. Zelf komt hij oorspronkelijk uit Bovenkarpsel, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of hij daar is gevonden.
We hebben in ieder geval duidelijkheid over wat het is . Mega bedankt ook namens zijn zoon, waarmee ik contact heb.
Groeten, Danny
|
| 06 jan 2024, 15:23 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Graag gedaan. Ik moet hier eigenlijk nog wat mee, maar het ontbreekt me wat aan tijd.... Toch maar meteen Willy nog even gemaild.  Kan jij die zoon nog de vindplek vragen? Je weet maar nooit! Ik kan dat dan nog even aan Willy melden.
|
| 17 jan 2024, 21:43 |
|
|