|
|
Het is nu 03 maart 2026, 19:14
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 18 berichten ] |
|
Vogelfibula? / Meerdelige applique schijffibula ????Heeren 60c 3e eeuw na Chr.
| Auteur |
Bericht |
|
edwin48
|
 Vogelfibula? / Meerdelige applique schijffibula ????Heeren 60c 3e eeuw na Chr.
Materiaal: Brons
Afmeting: 25 mm lang en 19 mm breed
Gewicht: 2,58 gram
Beschrijving van het voorwerp:
Fibula in vorm van vogel of figuur, stukje van vleugel afgebroken. Herken deze niet geen idee of deze romeins of middeleeuws is er ligt op deze locatie van alle perioden.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 22 feb 2024, 11:51 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Re: Vogelfibula?
Interessante vondst! Ik ben benieuwd wat Joost erover gaat zeggen! Twijfel zelf even tussen een fibula en een beslag. 
|
| 22 feb 2024, 13:18 |
|
 |
|
Niels1986
|
Lijkt inderdaad alsof er twee de zelfde bevestigen hebben gezeten op de achterkant.... En dan zou het indd goed een beslag kunnen zijn
|
| 22 feb 2024, 14:00 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
Detecto-searcher schreef: Interessante vondst! Ik ben benieuwd wat Joost erover gaat zeggen! Twijfel zelf even tussen een fibula en een beslag.  Ik denk niet dat we hier te maken hebben met een fibula. Het tweede, afgebroken constructie-element lijkt me inderdaad hetzelfde als het nog aanwezige. Er si volgens mij geen sprake van een naaldhouder, deze zou duidelijker langer en platter moeten zijn. Verder is het een type vogel dat volgens mij verder niet binnen de fibulae voorkomt. Ik denk dus ook aan een beslag. groeten, Joost
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 22 feb 2024, 16:33 |
|
 |
|
edwin48
|
fibula schreef: Detecto-searcher schreef: Interessante vondst! Ik ben benieuwd wat Joost erover gaat zeggen! Twijfel zelf even tussen een fibula en een beslag.  Ik denk niet dat we hier te maken hebben met een fibula. Het tweede, afgebroken constructie-element lijkt me inderdaad hetzelfde als het nog aanwezige. Er si volgens mij geen sprake van een naaldhouder, deze zou duidelijker langer en platter moeten zijn. Verder is het een type vogel dat volgens mij verder niet binnen de fibulae voorkomt. Ik denk dus ook aan een beslag. groeten, Joost Bedankt voor het meezoeken, kan me zelf niet voorstellen dat het een beslag is in iedergeval geen gevonden of gezien met een dergelijke achterzijde. Bijgaand een paar voorbeelden van het net met gelijke soort naaldhouder en ook wel hoog model. Mijne had ook ijzerrijsten in het gaatje die heb ik er afgehaald.. Bovenzijde heeft vertin of verzilver resten al zegt dit niet alles.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 23 feb 2024, 14:31 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
edwin48 schreef: Bedankt voor het meezoeken, kan me zelf niet voorstellen dat het een beslag is in iedergeval geen gevonden of gezien met een dergelijke achterzijde. Bijgaand een paar voorbeelden van het net met gelijke soort naaldhouder en ook wel hoog model. Mijne had ook ijzerrijsten in het gaatje die heb ik er afgehaald.. Bovenzijde heeft vertin of verzilver resten al zegt dit niet alles.
In welk gaatje? Of bij beide? Of is die holte rechts geen gaatje? 
|
| 26 feb 2024, 21:34 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
lijkt meer een vliegtuig dan vogel wel zelfzaam 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 26 feb 2024, 22:51 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Vond ik ook al op een vliegtuig lijken.
|
| 27 feb 2024, 13:50 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
 Re: Vogelfibula? / Meerdelige applique schijffibula ????Heeren 60c 3e eeuw na Chr.
Ik ben nóg eens opnieuw gaan kijken. Wat het zou kunnen zijn........  met de nadruk op zou kunnen zijn want ik vind hem er erg klein voor en kan ook de vorm nergens terug vinden... is een applique - schijffibula met zg. pressblechversiering. De echte versiering, bestaande uit een in vorm geperst of geklopt brons, zilver of goudblik, is op de grondplaat gekit met een soort bitumenkit of in enkele gevallen er op gesoldeerd. Er komen fibulae in diverse vormen voor, ook diervormen en misschien is een vereenvoudigde vogelvorm een optie? De grove 'resten' op de bovenzijde zouden daar ook op kunnen wijzen. Ik zou hem ter bevestiging aanmelden bij PAN en deze suggestie erbij geven. (Heeren type 60c) Zie hieronder enkele afbeeldingen uit Fibulae uit de Lage Landen. Ik vraag me af of een beslag, ook gezien de grootte niet eerder in aanmerking komt. Datering zou uitkomen in de derde eeuw na Chr. en je praat dan over een fibula met een meerdelige spiraalconstructie. Ik ben benieuwd naar de definitieve dtm groeten, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 27 feb 2024, 20:52 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Re: Vogelfibula? / Meerdelige applique schijffibula ????Heeren 60c 3e eeuw na Chr.
Mooie voorbeelden Joost van wat misschien zou kunnen! Ik ben ook met die vorm aan het zoeken geweest naar allerlei fibulae, maar kwam daar niet verder mee. Heel benieuwd wat hier uiteindelijk uit gaat komen!
|
| 27 feb 2024, 22:14 |
|
 |
|
edwin48
|
Detecto-searcher schreef: edwin48 schreef: Bedankt voor het meezoeken, kan me zelf niet voorstellen dat het een beslag is in iedergeval geen gevonden of gezien met een dergelijke achterzijde. Bijgaand een paar voorbeelden van het net met gelijke soort naaldhouder en ook wel hoog model. Mijne had ook ijzerrijsten in het gaatje die heb ik er afgehaald.. Bovenzijde heeft vertin of verzilver resten al zegt dit niet alles.
In welk gaatje? Of bij beide? Of is die holte rechts geen gaatje?  in de linker bevestiging zat ijzerroest waarschijnlijk van het asje, de rechter (naaldvanger)is geen gaatje maar een beschadiging ijkt inderdaad wel zo op de foto
|
| 28 feb 2024, 15:54 |
|
 |
|
edwin48
|
fibula schreef: Ik ben nóg eens opnieuw gaan kijken. Wat het zou kunnen zijn........  met de nadruk op zou kunnen zijn want ik vind hem er erg klein voor en kan ook de vorm nergens terug vinden... is een applique - schijffibula met zg. pressblechversiering. De echte versiering, bestaande uit een in vorm geperst of geklopt brons, zilver of goudblik, is op de grondplaat gekit met een soort bitumenkit of in enkele gevallen er op gesoldeerd. Er komen fibulae in diverse vormen voor, ook diervormen en misschien is een vereenvoudigde vogelvorm een optie? De grove 'resten' op de bovenzijde zouden daar ook op kunnen wijzen. Ik zou hem ter bevestiging aanmelden bij PAN en deze suggestie erbij geven. (Heeren type 60c) Zie hieronder enkele afbeeldingen uit Fibulae uit de Lage Landen. Ik vraag me af of een beslag, ook gezien de grootte niet eerder in aanmerking komt. Datering zou uitkomen in de derde eeuw na Chr. en je praat dan over een fibula met een meerdelige spiraalconstructie. Ik ben benieuwd naar de definitieve dtm groeten, Joost Bedankt voor je toelichting, onderstaande lijkt mij heel aannemelijk er zijn inderdaad duidelijk resten te zien van soort kit of wat dan ook en het is aannemelijk dat er een versierd deel op heeft gezeten. Alleen deze vorm zonder decoratie vond ik ook al opmerkelijk maar is door onderstaande mij duidelijker had daar niet aan gedacht. Zal hem binnenkort aanmelden en hier de bevindingen posten. De echte versiering, bestaande uit een in vorm geperst of geklopt brons, zilver of goudblik, is op de grondplaat gekit met een soort bitumenkit of in enkele gevallen er op gesoldeerd. Er komen fibulae in diverse vormen voor, ook diervormen en misschien is een vereenvoudigde vogelvorm een optie? De grove 'resten' op de bovenzijde zouden daar ook op kunnen wijzen.
|
| 28 feb 2024, 16:03 |
|
 |
|
edwin48
|
Vandaag een2e exemplaar gevonden even groot maar iets minder massief gemaakt, ook deze heeft duidelijk lijm/kitresten bovenop
|
| 29 feb 2024, 22:13 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
heel bijzonder.... Ik zou ze beide zeker bij PAN aanmelden. Dat gebeurt niet vaak groeten, Joost
|
| 01 maart 2024, 16:01 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
Vreemde vogels die vondsten van jou Kun je van de tweede wat close up foto's maken van de naaldvanger Als het fibulae zijn dan zijn het hele bijzondere Nooit gezien Gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 01 maart 2024, 20:35 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ja, bijzonder zeg! Ik ben ook net als jullie wel erg benieuwd naar welke fibulae we hier kijken!
|
| 01 maart 2024, 20:49 |
|
 |
|
edwin48
|
bubba schreef: Vreemde vogels die vondsten van jou Kun je van de tweede wat close up foto's maken van de naaldvanger Als het fibulae zijn dan zijn het hele bijzondere Nooit gezien Gr bubba  Bijgaand een paar foto's vd naaldvanger
|
| 02 maart 2024, 21:41 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
Is hier al meer over bekend via PAN? Het zou toch zonde zijn als de energie die er reeds ingestoken is uiteindelijk niets concreets oplevert, terwijl niet van alle bronnen gebruik is gemaakt, toch? 
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 04 sep 2024, 15:03 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 18 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|