|
|
Het is nu 03 maart 2026, 11:01
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 25 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Mistermetaal
|
 Iemand een dtm?
Materiaal:brons
Afmeting:25x20mm
Gewicht: geen weegschaal voorlopig
Beschrijving van het voorwerp: Iemand een idee?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Mistermetaal op 24 feb 2024, 00:30, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 23 feb 2024, 23:12 |
|
 |
|
Mistermetaal
|
 Re: Iemand een dtm?
Mistermetaal schreef: Materiaal:
Gewicht:
Beschrijving van het voorwerp: Iemand een idee?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 23 feb 2024, 23:13 |
|
 |
|
Niels1986
|
heej mister metaal wat een leuk stukje laat je ons hier zien. zo uit de grond, mooie punt cirkel versiering erop ben zeer benieuwd wat dit is geweest ik volg 
|
| 24 feb 2024, 00:42 |
|
 |
|
Mistermetaal
|
Mistermetaal schreef: Materiaal:brons
Gewicht: geen weegschaal voorlopig
Beschrijving van het voorwerp: Iemand een idee? Dtm gevonden in detectormagazine
|
| 24 feb 2024, 20:15 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
In de buurt, maar nèt niet, denk ik...
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 24 feb 2024, 21:00 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Even kijken, heeft er zeker veel van! 
|
| 25 feb 2024, 13:24 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
ckorteweg schreef: In de buurt, maar nèt niet, denk ik... Ik denk misschien toch van wél. Over deze lengte zit wrsl een breukrand. En bovenaan de rand van de ring, wel dan sterk omhoog verbogen. Zitten daar op die plekken breukranden? Onderaan rechts in elk geval: het gaat daar dwars door zo'n puntcirkel heen. Zo ja, kan het er zoals deze reconstructie hebben uitgezien.
|
| 25 feb 2024, 13:56 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
Zou mooi zijn. Andere voorbeelden, die in de buurt komen, vond ik nog niet en ik denk dat de dtm-in-wording de goede kant op is... Dat opstaande randje is het gevolg van impact dan blijkbaar?
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 25 feb 2024, 14:44 |
|
 |
|
Mistermetaal
|
Detecto-searcher schreef: ckorteweg schreef: In de buurt, maar nèt niet, denk ik... Ik denk misschien toch van wél. Over deze lengte zit wrsl een breukrand. En bovenaan de rand van de ring, wel dan sterk omhoog verbogen. Zitten daar op die plekken breukranden? Onderaan rechts in elk geval: het gaat daar dwars door zo'n puntcirkel heen. Zo ja, kan het er zoals deze reconstructie hebben uitgezien. Daar zitten inderdaad breukvlakken, die foto die jij gemaakt hebt laat heel goed zien hoe het eruit heeft gezien. Ik denkt dat die opstaande rand zo hoort, maar dat het een andere variant van ringfibula is zoals op mijn dtm, in die tijd waren ook verschillende modelen van zo een fibula denk ik dan.
|
| 26 feb 2024, 00:19 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Detecto-searcher schreef: ckorteweg schreef: In de buurt, maar nèt niet, denk ik... Ik denk misschien toch van wél. Over deze lengte zit wrsl een breukrand. En bovenaan de rand van de ring, wel dan sterk omhoog verbogen. Zitten daar op die plekken breukranden? Onderaan rechts in elk geval: het gaat daar dwars door zo'n puntcirkel heen. Zo ja, kan het er zoals deze reconstructie hebben uitgezien. top gezien 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 26 feb 2024, 00:51 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Gave vondst zoiets!! DTM tof gevonden door Mistermetaal! 
|
| 26 feb 2024, 18:47 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Mistermetaal schreef: Daar zitten inderdaad breukvlakken, die foto die jij gemaakt hebt laat heel goed zien hoe het eruit heeft gezien. Ik denk dat die opstaande rand zo hoort, maar dat het een andere variant van ringfibula is zoals op mijn dtm, in die tijd waren ook verschillende modelen van zo een fibula denk ik dan. Dat zou mogelijk best kunnen. 
|
| 26 feb 2024, 18:55 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
ckorteweg schreef: In de buurt, maar nèt niet, denk ik...  Valt deze niet onder de pannonische ringfibulae ipv de omega fibulae? viewtopic.php?f=950&t=102007Plaatje dat Joost daar geplaatst heeft  
Gr, Chris
|
| 26 feb 2024, 19:40 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Goeie opmerking! Ook het DDA heeft het over een ringfibula, zie het eerdere plaatje. Naar dat onderscheid zat ik ook naar te kijken. Hier in dit topic een door Joost aangegeven onderscheid tussen een omega en een ringfibula: viewtopic.php?f=950&t=87951"Omega-fibulae hebben een open onderzijde met naar buiten gekrulde uiteinden; Ringfibulae zijn helemaal gesloten."Heb dat deel onderstreept omdat dat dan wrsl de reden is dat je middelste voorbeeld wel open is, maar toch een ringfibula wordt genoemd. Zeker om het makkelijk te maken.... 
Laatst bijgewerkt door Detecto-searcher op 26 feb 2024, 20:54, in totaal 4 keer bewerkt
|
| 26 feb 2024, 20:41 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Het Rijksmuseum gebruikt trouwens ook de benaming ringfibula. Ik denk intussen wel dat het dan vooral gaat om de benaming t.b.v. de determinatie. Want ik kan me voorstellen dat er met zoiets als de vondst toch een omega wordt uitgebeeld. Maar daar gaat het hier dus niet om.
|
| 26 feb 2024, 20:49 |
|
 |
|
Luukpeel
Geregistreerd: 27 jun 2019, 00:15 Berichten: 1657 Woonplaats: Zwitserland
|
Leuke vondst, puntcirkel versiering vind ik persoonlijk erg mooi! Top thread ook 
|
| 26 feb 2024, 22:54 |
|
 |
|
Niels1986
|
mooie voorbeelden hoor goed gevonden mistermetaal  mooie apparte fibula
|
| 27 feb 2024, 18:58 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ik ben benieuwd wat Joost hierover denkt! Misschien helpt het zijn aandacht te trekken als de titel even aangepast wordt met het woord fibula erin... 
|
| 27 feb 2024, 22:15 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Hoi allemaal
ben bang dat het geen ring brooch is
je kan zien dat er 2 omgebogen lipjes aan gezeten hebben
en daar waar de tussenruimte is, heeft waarschijnlijk de angel gezeten, is het gewoon dik omgebogen metaal kan het zeker een ringbrooch zijn
mvg Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
Laatst bijgewerkt door Bertoninus op 27 feb 2024, 23:23, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 27 feb 2024, 22:51 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Kjell
maak dat ding eens schoon
mvg Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 27 feb 2024, 22:54 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
Detecto-searcher schreef: Goeie opmerking! Ook het DDA heeft het over een ringfibula, zie het eerdere plaatje. Naar dat onderscheid zat ik ook naar te kijken. Hier in dit topic een door Joost aangegeven onderscheid tussen een omega en een ringfibula: viewtopic.php?f=950&t=87951"Omega-fibulae hebben een open onderzijde met naar buiten gekrulde uiteinden; Ringfibulae zijn helemaal gesloten."Heb dat deel onderstreept omdat dat dan wrsl de reden is dat je middelste voorbeeld wel open is, maar toch een ringfibula wordt genoemd. Zeker om het makkelijk te maken....  Herstel...... Dat is niet echt duidelijk die opmerking  Ringfibulae hoeven niet persé helemaal gesloten te zijn. Het gaat inderdaad om de typisch omega-achtige vorm van de uiteindes of iets een omega- of ringfibula is. In feite heb je open en gesloten ringvormen of, zoals sommige auteurs aangeven: ringfibulae met teruggeslagen uiteindes. Vandaar ook de indeling zoals die bij de fibulae met draaisluiting aangegeven staat viewtopic.php?f=950&t=102007. Daarnaast zijn er -behalve de Pannonische types met hun anders gevormde gesloten uiteinde- ook de types zoals bv. Dickinson die in verschillende publicaties aangeeft met bv. een trapeziumvormige 'voet'. Het lijkt er inderdaad bij deze vondst op, ook omdat er vaak op de ringvorm zelf aan weerszijden van de spleetvorm een uitstekend blokje of vormpje zit. Hier lijken die vormen echter bewust omgeslagen en niet alleen maar op de ringvorm aanwezig. Op de afbeeldingen die jij laat zien viewtopic.php?f=950&t=87951 in een oud topic met een bijdrage van mij lijkt de trapeziumvorm inderdad sterk op deze vorm (zeker met de aanvulling die jij er bij reconstrueeert Sicco. Maar....als je goed kijkt is het toch echt niet hetzelfde volgens mij. Zitten er breukvlakken aan de zijkant???? Ik twijfel dan ook heel sterk aan dit voorwerp of het een fibula is. Maar misschien zit ik er helemaal langs: zie de vergelijking groeten, Joost
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 29 feb 2024, 17:19 |
|
 |
|
Ben
Geregistreerd: 15 aug 2008, 23:42 Berichten: 659 Woonplaats: Gelriae
|
 Re: Iemand een dtm? Fibula ?
Geloof dat dit geen ringbroche of ringgesp is geweest. Zijn die niet massief(aan een stuk)? Een wonder dat er nog 1 lipje aan zit. De punt cirkel versiering kan ook van een latere periode zijn. Als je het lipje door zou buigen dan komt het zo te zien op de versiering. Denk aan boekbeslag maar waarschijnlijk zit ik helemaal fout. Zoals Bert al aangaf maak het eens schoon en maak een nieuwe foto zodat we het beter kunnen zien en eventuele gaatjes in de puntcirkels kunnen zien. Ben benieuwd wat het is geweest, we denken mee. Groeten, Ben.
_________________ Zoek en gij zult vinden.
|
| 29 feb 2024, 17:42 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Re: Iemand een dtm? Fibula ?
Het is een lastige jongens! Kijken of we verder komen als de vragen van Joost zijn beantwoord. Mistermetaal gaf al aan dat er op die rode lijnen breukvlakken zitten (zie herhaald plaatje), maar ook dat hij denkt dat de opstaande rand zo hoort.: Mistermetaal schreef: Daar zitten inderdaad breukvlakken, die foto die jij gemaakt hebt laat heel goed zien hoe het eruit heeft gezien. Ik denk dat die opstaande rand zo hoort, maar dat het een andere variant van ringfibula is zoals op mijn dtm, in die tijd waren ook verschillende modelen van zo een fibula denk ik dan. En of die opstaande rand überhaupt met een fibula te verenigen valt, is maar zeer de vraag. 
|
| 29 feb 2024, 20:37 |
|
 |
|
de munte
|
Kan het ook nog bovenkant haarnaald zijn?
_________________ zoekt met een DEUS 1, minelab equinox 600, & een tesoro lobo supertraq.
|
| 01 maart 2024, 21:57 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Heb je een voorbeeld waar je aan denkt?
|
| 02 maart 2024, 00:53 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 25 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|