|
|
Het is nu 03 maart 2026, 10:29
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Joneskuh
Geregistreerd: 02 nov 2020, 20:18 Berichten: 352 Woonplaats: Maastricht
|
 Speld ? Beslag ?
Materiaal: koper
Afmeting: 41 mm
Gewicht: 5 gram
Beschrijving van het voorwerp: speld ?
Mooi beslagstuk of wellicht speld.
Wie kan hier iets over zeggen ?
gr. Roger
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Zoekt met de XP Orx of Equinox 800
|
| 12 mei 2024, 11:53 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
 Re: Speld ?
Formaat en decoratie hebben overeenkomsten... , helaas wijkt de vorm iets af ( geen dtm dus!), maar wilde deze toch laten zien: https://www.alphenaandemaas.com/WHAM/WH ... erken.htmlGelijkarmige fibula Periode: romeins 750 - 900 AD Afmetingen: 4,5 x 0,9 cm
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 12 mei 2024, 21:22 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
In elk geval een mooie richting Chris! 
|
| 13 mei 2024, 16:50 |
|
 |
|
Kadan
|
Romeins? 750-900AD?
|
| 13 mei 2024, 17:20 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
Kadan schreef: Romeins? 750-900AD? Die fibula wel ja... dan Byzantijns. Opmerkelijk idd. Het voorwerp vd topicstarter niet, denk ik. Wellicht meer richting middeleeuws.
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 13 mei 2024, 19:00 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Wellicht dan deze kant op: vroeg-middeleeuws. Bron: Stefan Thöhrle. Graag nog een foto van de zijkant om te zien in hoeverre dit overeenkomt met de aangedragen voorbeelden!
|
| 13 mei 2024, 19:23 |
|
 |
|
Joneskuh
|
gr. Roger
|
| 14 mei 2024, 08:26 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11238 Woonplaats: Maastricht
|
 Re: Speld ? - Gelijkarmige fibula ?
Het oogt inderdaad als een gelijkarmige fibula. Maar gezien hij zo plat is, is het dat niet. Wat wel weet ik niet, hopelijk komen we erachter! Wel mooie vondst! Groeten, Trash 
|
| 14 mei 2024, 16:22 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
Ik vraag me ook af, of het wel een fibula is groeten, Joost
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 14 mei 2024, 17:06 |
|
 |
|
strix
|
Het zou een riembeslag kunnen zijn. Zie hier 1 met overeenkomsten.
HG, Kees.
_________________ qui quaerit invenit
|
| 14 mei 2024, 17:15 |
|
 |
|
Joneskuh
|
Mooie zoektocht heren. Zou alle geboden opties kunnen zijn. Ik heb deze teruggevonden in een bak met oudere vondsten, maar weet niet meer precies de vindplaats ervan. Dan nog zou het geen zekerheid geven.
Alvast allen bedankt voor de moeite!
Gr. Roger
|
| 14 mei 2024, 18:11 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
Trash schreef: Het oogt inderdaad als een gelijkarmige fibula. Maar gezien hij zo plat is, is het dat niet. Wat wel weet ik niet, hopelijk komen we erachter! Wel mooie vondst! Groeten, Trash  fibula schreef: Ik vraag me ook af, of het wel een fibula is groeten, Joost Vandaar ook mijn twijfels. De decoratie doet vroegmiddeleeuws vermoeden. De vorm wijst naar beslag.
Gr, Chris
|
| 14 mei 2024, 18:29 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
ckorteweg schreef: .... fibula schreef: Ik vraag me ook af, of het wel een fibula is groeten, Joost Vandaar ook mijn twijfels. De decoratie doet vroegmiddeleeuws vermoeden. De vorm wijst naar beslag. Bij mij slaat ook de twijfel toe. Riembeslag lijkt dan idd aannemelijker. Een goed voorbeeld zou kunnen helpen. Wat Strix aandraagt is dan al een mooie stap!  Echter, qua uitstraling heeft de vondst wel veel van die door mij getoonde fibulae. En dat conflicteert dan wel behoorlijk met de sterk uiteenlopende datering: zo'n 1000 jaar verschil!! Ik denk dan toch dat we dan wel vroegmiddeleeuws moeten gaan zitten? Of zit ik er domweg naast (wat ook goed kan hoor  )? 
|
| 15 mei 2024, 11:42 |
|
 |
|
kwenie
|
 Re: Speld ? Beslag ?
heel diep in mijn herinneringen doet het mij denken aan een kerkelijke speld met Maria (Lourdes of Fatima) in het midden
|
| 15 mei 2024, 15:58 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|