|
|
Het is nu 03 maart 2026, 18:35
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 21 berichten ] |
|
Boekbeslag ? Riembeslag ?
| Auteur |
Bericht |
|
peet jonk
|
 Boekbeslag ? Riembeslag ?
Materiaal: koper
Afmeting: 37mm x 16mm
Gewicht: 7,96 gr
Beschrijving van het voorwerp: bewerkt voorwerpje,is ook verguld geweest volgens mij. Wat zou het zijn,en welke periode? Gr peet
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 13 mei 2024, 22:02 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
 Re: Boekbeslag of van riem?
Doet mij denken aan Romeins riembeslag... maar of het klopt? https://www.romancoins.info/MilitaryEqu ... gulum.html
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 14 mei 2024, 00:17 |
|
 |
|
peet jonk
|
 Re: Boekbeslag of van riem?
Lijkt er idd heel veel op. Heb daar ook divers romeins gevonden. Alvast heel hartelijk dank. Gr peet
|
| 14 mei 2024, 07:58 |
|
 |
|
Aixel
|
 Re: Boekbeslag of van riem? - Romeins riembeslag ?
toch ga ik voor een laat middeleeuwse boeksluiting
|
| 14 mei 2024, 15:34 |
|
 |
|
peet jonk
|
Denk zelf nu ook dat ckorteweg wel in de goede richting zit. Gezien de gebogen pinnetjes en ,en stukje riemtong van de gesp nog aan scharnier zit. Gr peet
|
| 14 mei 2024, 15:46 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Even een vraag: Is hier bij deze pijltjes een (restant) van een breukrand te zien Peet? 
|
| 15 mei 2024, 11:53 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
peet jonk schreef: Denk zelf nu ook dat ckorteweg wel in de goede richting zit. Gezien de gebogen pinnetjes en ,en stukje riemtong van de gesp nog aan scharnier zit. Gr peet Je bedoelt wellicht angel? 
|
| 15 mei 2024, 12:08 |
|
 |
|
peet jonk
|
Ja ik bedoelde angel,en er is daar geen breuklijn te zien. Gr peet
|
| 17 mei 2024, 16:11 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28575 Woonplaats: Kerkrade
|
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 17 mei 2024, 16:24 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
peet jonk schreef: Ja ik bedoelde angel,en er is daar geen breuklijn te zien. Gr peet Aixel schreef: toch ga ik voor een laat middeleeuwse boeksluiting OK, ik denk dat dit dan een boekbeslag uitsluit. Er moet immers ook een gebogen klem op het object zitten, zie voor idee een boekbeslag dat ik eerder vond. Of zie ik dat verkeerd?
|
| 17 mei 2024, 17:48 |
|
 |
|
Aixel
|
ik vond deze op https://www.colchestertreasurehunting.c ... lasps.htmlwel met wat andere aanhechtingen , maar het model is hetzelfde
|
| 18 mei 2024, 09:07 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Idd kan er discussie over zijn, het is geen eenvoudig te determineren vondst. Maar in elk geval een fraaie oude vondst! @ Peet Jonk: Misschien eens voorleggen aan Berna van Wijk? Zij weet veel over boekbeslagen en heeft daar artikelen over geschreven. Ze reageert ook, is mijn ervaring. Hier staat haar e-mailadres: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 0Dp3PZef8Tbernavanwijk@gmail.comWe zien hier graag haar reactie!
|
| 19 mei 2024, 16:45 |
|
 |
|
peet jonk
|
Net gedaan,maar al eerder gedaan aan haar collega,maar geen reactie. Gr peet
|
| 19 mei 2024, 17:45 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Soms duurt het even, maar ik denk dat Berna wel zal reageren. Even afwachten dus maar. 
|
| 19 mei 2024, 19:03 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
 Re: Boekbeslag ? Riembeslag ?
Nog geen reactie gehad?
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 05 aug 2024, 10:19 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Dit topic was helemaal van mijn netvlies. Ik heb destijds niets meer gehoord, maar heb zojuist opnieuw de vraag gesteld. Hopelijk reageert Berna!
|
| 09 dec 2024, 20:38 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Vandaag heb ik antwoord van Berna van Wijk. Daar zitten nog wel wat vragen van haar kant in, zie vetgedrukte stukjes tekst. Zou jij die even willen beantwoorden Peet? "...Het voorwerp wat op je hand ligt lijkt op een boekbeslag. Het wat dikkere uiteinde zou een scharnierpunt kunnen zijn. Ik kan het niet helemaal goed zien. Als het inderdaad een scharnierpunt is dan zou dit beslag zijn wat op de achterkant van een boek zit. Het scharniert dan met een klamp die aan de voorkant in een muiter haakt. Een klamp kan met een leren riempje aan een boek zitten of met een scharnierpunt. Dat deel op de achterkant wordt een aanzetstuk genoemd. Aan het voorbeeld wat je meestuurt is duidelijk een haak te zien, dus een klamp. Zou jij kunnen zeggen of het een scharnierpunt is? Er zit nog een klein stukje aan wat uitsteekt, is dat echt onderdeel van het grote beslag of kan je zien dat het een apart stukje is?..."De plaatjes die ik Berna stuurde van jouw vondst en het voorbeeld dat hier ook door haar genoemd wordt. Laatste is van: https://www.colchestertreasurehunting.c ... lasps.htmlIk weet eigenlijk zelf niet goed wat ze met dat klein stukje aan wat uitsteekt bedoelt. Jij wel? Anderen mogen ook gerust meedenken, wat mij betreft graag! 
|
| 16 dec 2024, 16:11 |
|
 |
|
aureum
Geregistreerd: 20 okt 2018, 17:21 Berichten: 5683 Woonplaats: Kerkrade
|
hallo leuk stukje, in mijn ogen kunnen het 3 dingen zijn
een deel van een Gesp (middeleeuws) een deel van een boeksluiting (middeleeuws) een Suspension mount voor een pendant (middeleeuws)
zie afb is een van een suspension mount voor een horse harness pendant
mvg Sin Salem
|
| 12 jan 2025, 17:26 |
|
 |
|
aureum
Geregistreerd: 20 okt 2018, 17:21 Berichten: 5683 Woonplaats: Kerkrade
|
leerbeslag paardentuig (denkelijk voor hanger)
|
| 12 jan 2025, 18:02 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
Welkom terug Leon!
Gr, Chris
|
| 12 jan 2025, 22:06 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
aureum schreef: hallo leuk stukje, in mijn ogen kunnen het 3 dingen zijn
een deel van een Gesp (middeleeuws) een deel van een boeksluiting (middeleeuws) een Suspension mount voor een pendant (middeleeuws)
zie afb is een van een suspension mount voor een horse harness pendant
mvg Sin Salem Het is in elk geval een scharnier daar aan het uiteinde. En dat laat jouw voorbeeld zo (wel wat lastig) te zien, dus sterke overeenkomst! 
|
| 13 jan 2025, 13:33 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 21 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|