|
|
Het is nu 03 maart 2026, 10:31
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Figuur zonder hoofd, arm en onderbenen
| Auteur |
Bericht |
|
Dutchdetectorist
|
 Figuur zonder hoofd, arm en onderbenen
Materiaal: onbekend
Afmeting: 12,9mm x 6,5mm x 28,4mm
Gewicht: 10,2gram
Beschrijving van het voorwerp: Klein figuurtje zonder hoofd, afgebroken armen en onderbenen. Op de plaats van het hoofd zit een gat van ongeveer 3mm met een diepte van 9mm. Er zit een gietnaad aan de zijkanten van het figuurtje. Ik dacht eerst aan een Christus figuur dat ooit aan een kruisje hing maar de armresten wijzen niet naar buiten (zoals bij een gekruisigd figuur) maar naar beneden en naar voren. Op de rechter heup/onderbeen lijkt een soort veldfles te zitten. Gevonden op een akker waar ik voorwerpen uit verschillende tijden heb gevonden. Een Romeinse Dupondius (Vespasianus), een oord uit de Spaanse tijd, enkele Liards (Luik), een Cherubijntje (nieuwe tijd) en moderne spullen. Weet iemand wat dit voor een beeldje is en uit welke tijd?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Groet, Godfried
|
| 16 jun 2024, 18:38 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Figuur zonder hoofd, arm en onderbenen
mooi man
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 16 jun 2024, 20:45 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
Het kleine figuurtje heeft, in tegenstelling tot wat ik in de eerst post beweer, 1 arm naar achteren gebogen. Ik denk sterk aan een romeinse legionair die een pilum vast heeft. Ook het rokje van het figuurtje strookt met de kleding van een legionair. De vraag blijft uit welke tijd dit artefact is. Ook in de nieuwe tijd werden er romeinse soldaatjes gemaakt. Ik hoop dat er iemand is, die iets meer kan vertellen oven deze vondst.
_________________ Groet, Godfried
|
| 23 jun 2024, 13:13 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
Gietnaden zie je niet bij Romeinse beeldjes Omdat ze volgens de verloren was methode zijn gegoten Gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 23 jun 2024, 13:48 |
|
 |
|
bubba
|
Mogelijk een Spaanse of Nederlandse soldaat uit de 80 jarige oorlog? Ik lijk geen rok maar een pofbroek te zien Moeilijk vanaf een donkere foto Gr bubba 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 23 jun 2024, 13:55 |
|
 |
|
bubba
|
Dutchdetectorist schreef: Het kleine figuurtje heeft, in tegenstelling tot wat ik in de eerst post beweer, 1 arm naar achteren gebogen. Ik denk sterk aan een romeinse legionair die een pilum vast heeft. Ook het rokje van het figuurtje strookt met de kleding van een legionair. De vraag blijft uit welke tijd dit artefact is. Ook in de nieuwe tijd werden er romeinse soldaatjes gemaakt. Ik hoop dat er iemand is, die iets meer kan vertellen oven deze vondst. Hoe kun je een pilum vast houden als je geen armen hebt Gr bubba 
|
| 23 jun 2024, 17:20 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
bubba schreef: Dutchdetectorist schreef: Het kleine figuurtje heeft, in tegenstelling tot wat ik in de eerst post beweer, 1 arm naar achteren gebogen. Ik denk sterk aan een romeinse legionair die een pilum vast heeft. Ook het rokje van het figuurtje strookt met de kleding van een legionair. De vraag blijft uit welke tijd dit artefact is. Ook in de nieuwe tijd werden er romeinse soldaatjes gemaakt. Ik hoop dat er iemand is, die iets meer kan vertellen oven deze vondst. Hoe kun je een pilum vast houden als je geen armen hebt Gr bubba  ik zou het met de slurf doen altijd handig zo ding
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 23 jun 2024, 23:06 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|