|
|
Het is nu 03 maart 2026, 17:28
|
Wolvenkop (eind) decoratie, Borre stijl 850-950
| Auteur |
Bericht |
|
Kadan
|
 Re: Wolvenkop decoratie vroege middeleeuwen/Scandinavië (Borre stijl)
Hoi Ge. Heeft het ijzer doorgelopen? Kan het niet goed zien. Zou het daarom wellicht een ijzeren hengsel geweest kunnen zijn? Ik weet speculatief maar toch. Zoals: mis.historiska.se Bijlage: Screenshot_20240105_184124_Google.jpg Bijlage: Screenshot_20240105_184645_Chrome.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 05 jan 2024, 19:47 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
radiohead schreef: Hoi
Het kopje is hol omdat het als decoratie diende op dat onbekende ijzeren object wat in een pinvormig iets uitliep. Wat je daar ziet is het uiteinde van die massieve ijzeren pin. Na dat kopje gaat het brons gedeelte over in een dun plaatje dat om die pin gehuld is geweest, zo te zien zal dat omhulsel los van dat kopje zijn aangebracht, met de opening vanonder.
Het ijzeren gedeelte was het functionele met als eind decoratie (terminal) de kop. Althans zo ver interpreteer ik dit dusver.
Ik zal wat meer foto’s maken Dank voor de extra uitleg: helder! Ik zie dat je het in de aanmelding van dit topic hebt over 3 cm., of wel 30 mm. Dat zal dan de totale lengte zijn. Dan vrij klein objectje dus. Dat is belangrijk om in het achterhoofd te houden bij het zoeken naar de functie ervan, lijkt mij. Wil je ook nog even de doorsnede /breedte van de kop en de diameter van de pin vermelden? Verder nog interessant wat je meldt, belangrijk voor ons om bij het nazoeken ook in het achterhoofd te houden: "... uit twee verschillende metalen bestond: het moest een bepaalde sterkte hebben, wat het ijzer voorzag...."
|
| 05 jan 2024, 21:31 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
Hééééél voorzichtig laat ik onderstaande sleutelgrepen zien, weliswaar Romeinse exemplaren, als ik het goed begrijp, maar het is meer voor het idee. Is dat een mogelijke richting of onnodige ballast in dit topic? Zo ja, sorry dan, maar het topic staat wel weer even in de schijnwerpers...  Bron: Götter und Lararien aus Augusta Raurica, blz.36
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 06 jan 2024, 18:44 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
Uit omstreeks de 9e en 10 eeuw kan ik trouwens verder niet dergelijke mooi met dierenkoppen gedecoreerde sleutels terugvinden tot op heden. Een intrigerende vondst blijft het! Voor de verdere zoektocht, ter leering ende vermaeck:http://viking.archeurope.com/art/viking-art-styles/
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 06 jan 2024, 23:49 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7888 Woonplaats: Belgica
|
Hey guys Bedankt voor jullie meedenken en suggesties. Het kan alle kanten op wat betreft de toepassing, denk ik. Wie het weet te vinden krijgt de hoofdprijs  Nee echt, dat wordt een naald in de bekende hooiberg. Iets waar je toevallig tegenaan moet lopen, of zoals Chris zei: de rest van moet vinden  Ik weet exact waar het lag dus je weet nooit! Zoals ik al zei, ik hou m’n ogen open maar probeer momenteel vooral de stijl te plaatsen. Misschien is er een geografisch ding over te zeggen. Het fascineert me enorm! Tot zover is het een vroeg middeleeuws drakenkopje waarvan de oorsprong allicht in Scandinavië te zoeken is. Waar ik het ook vond. Dit gegeven op zichzelf is voor mij al subliem en exact waarvoor ik al m’n moeite doe! Het kopje zelf meet een 17mm en het pinnetje heeft een diameter van een viertal mm
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 07 jan 2024, 13:15 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Mooi bezig jij! Het is best een klein voorwerpje. Die diameter van pakweg slechts 4 mm. doorsnede, sluit dat niet sowieso een zwaarder toepassing als een hengsel van een emmer uit? Of zie ik dat verkeerd? 
|
| 12 jan 2024, 13:22 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Dat naast het, naast het kopje en rondom het stangetje gebogen koperen/bronzen plaatje, vrij scherp begrensd is, valt me op. Als dat stangetje ergens uitkwam, zit dat wellicht precies tussen de bevestiging op een .... (bijv. plat vlak) en het kopje, zodat het daaruit stekende deel van het ijzeren stangetje eronder tot aan het kopje fraai werd afgedekt. Tja, en maar denken en peinzen.... 
|
| 12 jan 2024, 13:33 |
|
 |
|
radiohead
|
Hoi Beetje druk geweest.. Ik zie je punt en het lijkt er zo inderdaad wel op dat dat plaatje achter de kop daar begrensd was. 
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 18 jan 2024, 21:11 |
|
 |
|
Lanoss
Geregistreerd: 20 okt 2020, 21:38 Berichten: 425 Woonplaats: Bollenstreek
|
 Re: Draken/wolvenkop decoratie vroege middeleeuwen/Scandinavië (Borre stijl?)
Gwn ff snel gekeken op viking wolff relic en als je de voorbeelden dan ziet zou je zeggen…
|
| 19 jan 2024, 22:11 |
|
 |
|
radiohead
|
Hoi Ja klopt, dit voorwerp kwam ik ook al tegen. Opvallende overeenkomst wbt het kopje he! Zelfs die "kraag" achter het kopje zou je nog kunnen vergelijken met waar het brons/koper achter de mijne stopt Ik ondervind vooral problemen met die overload viking reenactment objecten.. En tatoeages 
Minelab Manticore
|
| 20 jan 2024, 10:15 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ik zag deze griffel nog in Westerheem 2011, pag. 99. Bron: https://issuu.com/westerheem/docs/2011[Funde und Ausgrabungen im Bezirk Trier. Aus der Arbeit des Rheinischen Landesmuseums Trier. Heft 41, 2009. ISSN 0723-8630. Zie voor meer voorbeelden ook hier: file:///C:/Users/Gebruiker/Downloads/54713-Artikeltext-180418-1-10-20190513-5.pdf ] Heeft er wellicht niets mee te maken, maar misschien kwamen die griffels ook voor in de combi brons en ijzer? Nou ja, liever misgeschoten dan niet geschoten.  Nog even in metaal.
Laatst bijgewerkt door Detecto-searcher op 26 apr 2024, 20:05, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 26 apr 2024, 11:59 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Voor het idee van het gebruik van 2 verschillende materialen nog even een voorbeeld van been met metalen iungezette griffel/-punt. Zelfde bron: file:///C:/Users/Gebruiker/Downloads/54713-Artikeltext-180418-1-10-20190513-5.pdf Eronder nog wat meer voorbeelden uit dezelfde bron, alle dan weer wel van één soort materiaal. Maar nogmaals, ik kan er volledig naast zitten. Maar evengoed dan fraai materiaal om even te tonen. We leren steeds weer bij! 
|
| 26 apr 2024, 19:51 |
|
 |
|
radiohead
|
Mijn excuses Momenteel enorm druk. Ik kom hier zeker op terug!! Groetjes 
Minelab Manticore
|
| 05 mei 2024, 00:06 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ben benieuwd naar je reactie!
|
| 05 mei 2024, 22:33 |
|
 |
|
radiohead
|
Haai,
Ik heb de toepassing losgekoppeld van het kopje zelf en ben opzoek gegaan naar een bevestiging mbt de oorsprong van het object. Nou ja ben dus bij de Nederlandse autoriteit terecht gekomen: Thomas Kamphuis.
Het duurde niet lang voor ik antwoord van hem kreeg.
Hij ziet het zonder twijfel als een wolvenkop dat z'n oorsprong in het huidige Scandinavie kent. Het heeft Borre kenmerken meegekregen maar de ogen doen hem evengoed aan de Urnes stijl denken. Niet heel vreemd, zo leer ik, want stijlen werden wel vaker gecombineerd.
Exacte toepassing zal gissen blijven, maar dat geeft totaal niet. Het vinden van een wolvenkopje dat een hele mythologische betekenis had in die Vikingtijd is absolute top.
Minelab Manticore
|
| 15 jul 2024, 11:42 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 15 jul 2024, 13:06 |
|
 |
|
Roozjee
Geregistreerd: 16 mei 2016, 19:45 Berichten: 1589 Woonplaats: Zuid Beveland
|
Misschien toch 'gewoon' de schenktuit van een middeleeuwse aquamanile? De stijl lijkt in ieder ook overeen te komen en het zou een constructie geweest kúnnen zijn met een holle ijzeren kern.... Maar twijfel er zelf wel wat aan moet ik toegeven.. Groet Roozjee
|
| 18 jul 2024, 20:56 |
|
 |
|
radiohead
|
Hoi hoi Ik begrijp de gedachtengang zeker hoor! En ik apprecieer alle hulp  Maar echt, het is niet hol en is dat ook niet geweest. Ondertussen al heel wat suggesties mogen ontvangen maar geen waarvan ik nu echt dacht: bingo. Het meest recente dat ik vernam was een uiteinde van een prikspoor. Ik laat het in het midden. Wat ik wel graag deel zijn vergelijkbare kopjes.
Minelab Manticore
|
| 18 jul 2024, 23:21 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
bubba schreef: https://www.haz.de/lokales/umland/hemmingen/roemerlager-von-wilkenburg-bis-finnland-ZQEOIYUIWZVUWWR4CTRX2WBKIA.html Interessant artikel Gr bubba  Boeiend artikel idd bubba! Ik haal graag dit nog even terug. Ook wat plaatjes gepakt ervan, samen met de vondst in een collage. Ik vind het wel interessant dat dat kopje van Wilkenburg ook iets van een ijzeren kern lijkt te hebben. In deze publicatie, waarvan helaas alleen het voorblad is te zien, valt misschien meer te weten te komen over die vondst en hopelijk ook over die ijzeren component: https://www.academia.edu/35304459/Von_D ... _352SeitenHier zie je de inhoud, niet het document zelf: https://www.leine-on.de/fileadmin/Redak ... d_2018.pdfHopelijk kan je daar de hand op leggen? Lijkt nml. volledig uitverkocht te zijn. Hier kan je meer gegevens zien over het bestellen: https://www.roemerlager-wilkenburg.org/ ... BChrungen/ (een stuk naar beneden scrollen): Von Drusus bis Maximinus Thrax – Römer in Norddeutschland 2018
352 Seiten
Die Zeugnisse römischer Anwesenheit in Norddeutschland werden immer dichter. In diesem Band werden Erkenntnisse über die Schlachtorte Kalkriese und Harzhorn sowie Militärstützpunkte in Wilkenburg, Hedemünden und in Westfalen von führenden Fachleuten diskutiert, ergänzt durch einen historischen Überblick über die Ereignisse von Drusus bis Maximinus Thrax, Aufsätze über Aurei, VAR-Gegenstempel, Waffen vom Harzhorn und die Analyse von Luftbildbefunden. Exkurse zu Steinen in der Archäologie, Goldscheiben der Bronzezeit, Beispielen ehrenamtlicher Tätigkeit und anderes mehr ergänzen den Themenkanon. 352 Seiten.
29,5 Euro, leider bereits vergriffen. Nachfolgeband ist die HNB3.
ISBN: 978-3-00-058506-7
ISSN: 2568-3136 Maar misschien kom je er geen steek verder mee.
|
| 19 jul 2024, 18:18 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
radiohead schreef: Hoi hoi Ik begrijp de gedachtengang zeker hoor! En ik apprecieer alle hulp  Maar echt, het is niet hol en is dat ook niet geweest. Ondertussen al heel wat suggesties mogen ontvangen maar geen waarvan ik nu echt dacht: bingo. Het meest recente dat ik vernam was een uiteinde van een prikspoor. Ik laat het in het midden. Wat ik wel graag deel zijn vergelijkbare kopjes. Ik zag daar op die site van jouw voorbeelden ( https://nmf.nu/museum/funn/gjenstander/ ... borrestil/ & https://nmf.nu/museum/funn/gjenstander/ ... yrehode-8/) ook nog deze kopjes. Twee ervan (linksmidden & -onder)) zijn drinkhoornbeslagen, waar ik eerder al wel aan gedacht had, maar als mogelijkheid eigenlijk al had verworpen. Tja... Bronnen: https://nmf.nu/museum/funnkategori/gjen ... 66/page/7/https://nmf.nu/museum/funn/gjenstander/ ... nbeslag-2/https://nmf.nu/museum/funn/gjenstander/ ... rehode-14/https://nmf.nu/museum/funn/gjenstander/ ... -beslag-2/https://nmf.nu/museum/funn/gjenstander/ ... yrehode-3/
|
| 19 jul 2024, 19:47 |
|
 |
|
radiohead
|
Minelab Manticore
|
| 19 jul 2024, 20:27 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Een prima prikkel! Hopelijk kan je het omzetten in daden, ondanks het hoge gras! radiohead schreef: Hoi hoi Ik begrijp de gedachtengang zeker hoor! En ik apprecieer alle hulp  Maar echt, het is niet hol en is dat ook niet geweest. Ondertussen al heel wat suggesties mogen ontvangen maar geen waarvan ik nu echt dacht: bingo. Het meest recente dat ik vernam was een uiteinde van een prikspoor. Ik laat het in het midden. Wat ik wel graag deel zijn vergelijkbare kopjes. Toch ook even voor de beeldvorming die gedachte van een ruiterspoor/prikspoor met wat plaatjes hier tonen, altijd leerzaam! Bronnen: https://www.silburycoins.co.uk/product/ ... ic-design/https://finds.org.uk/counties/findsreco ... des/spurs/
|
| 20 jul 2024, 13:10 |
|
 |
|
radiohead
|
Detecto-searcher schreef: Toch ook even voor de beeldvorming die gedachte van een ruiterspoor/prikspoor met wat plaatjes hier tonen, altijd leerzaam!
Hoi Ik vermoed dat deze suggestie vooral voortkomt uit de samenstelling van het object. Er wordt nagedacht over de vrij sterke massieve ijzeren kern waaromheen een soort koperen omhulsel zit, met uiteindelijk een versierde "terminal". Wanneer je kijkt naar onderstaand plaatje dan begrijp je die mogelijkheid wel. Blijkbaar waren er sporen die zo opgebouwd werden. Voor de duidelijkheid: ik probeer hier niet te beweren dat het een spoor zal zijn geweest, wat mij betreft kan dat werkelijk vanalles geweest zijn. Ik ben, zoals vaker gezegd, vooral op zoek naar vergelijkende stijlen van uitvoering omdat ik de herkomst wil kennen: Scandinavie, Anglo-Scandinavisch of misschien Europees (Karolingisch of iets later). Romeins lijkt me virtueel uitgesloten rekening houdend met de vindplaats. Natuurlijk valt niets uit te sluiten, ik heb hier in het noorden al meer Romeins gevonden, maar op die specifieke plaats is dat eigenlijk echt heel onwaarschijnlijk. Het kan wat later zijn ook , ik vond er voorwerpen uit de 11e eeuw en natuurlijk modern materiaal. Maar dat is hier niet aan de orde, dat durf ik wel te stellen.
Minelab Manticore
|
| 21 jul 2024, 09:13 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Mooie toelichting op de gedachte van prikspoor met ijzeren kern! Ik begrijp niet perse een match, maar een eventuele mogelijkheid. De determinatie ontdekken via de functie blijkt erg lastig, zoals je meldt. Logisch dat je ook vooral op zoek naar vergelijkende stijlen van uitvoering bent om zo te proberen achter de herkomst te komen om hopelijk zo verder te komen! En wij kijken graag mee uit! Even terzijde: Ik heb de plaatjes over de functionele mogelijkheden ook toegevoegd omdat er, los van jouw zoektocht, binnen deze thread daarover ook veel te leren valt. We kunnen zo toch een soort beeld vormen van de verschillende mogelijkheden die er zijn wat betreft de functie. Ik hoop dat dat ook gaat lukken wat betreft de stijl: waarom wordt aan welke stijl gedacht en welke kenmerken spelen daarin een rol.
|
| 21 jul 2024, 10:42 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
beesten zat daar in dat hogen gras dacht dat ze teken heten succes en voor dat je gaat zoeken gras maaien 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 21 jul 2024, 11:06 |
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|