|
|
Het is nu 03 maart 2026, 13:27
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Dutchdetectorist
|
 Fibula / speld??
Materiaal: koper
Afmeting: 35,7 x 19,0 x 3.7 mm
Gewicht: 5.8 gram
Beschrijving van het voorwerp: Soort speld met duidelijk een scharnierpin voor een naald en een gleuf om de naald op te vangen. Aan 1 kant afgebroken. Er zitten gaatjes in, voor decoratieve steentjes? Gevonden op een akker waar ik spullen vind vanaf begin 17e eeuw. Iemand enig idee wat dit voor een artefact is en uit welke tijd?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Groet, Godfried
|
| 20 jul 2024, 12:38 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
 Re: Fibula / speld??
Leuke vondst Ik kan er jammer genoeg niet de constructie van een fibula in terugvinden. Het is volgens mij wel redelijk oud maar wat het precies is???? groeten, Joost
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 20 jul 2024, 16:51 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ik zit er ook al naar te staren! Inderdaad, wat dit nu precies is??? Vraag me af of, uitgaande van de breuken, het complet object er in deze richting heeft uitgezien. Het wordt dan wel een vrij breed (of lang) voorwerp. Zit het soms richting gesp? In de holtes (2 x 3) opzij en centraal (1 x)zaten mogelijk siersteentjes. Apart, maar leuk gevalletje! Denk, net als Joost, ook vrij oud.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 20 jul 2024, 16:58 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Naast die ronding(en) [zie rode pijltjes] zitten mogelijk breuken?? Zo ja, dan is het misschien een dergelijke gesp als in het voorbeeld. De zwarte pijl wijst dan een mogelijk angelgat aan. Aan de bovenste en onderste gearceerde delen zat dan mogelijk een zo'n rechthoekige doorvoer bevestigd, zie reconstructie rechts.
Laatst bijgewerkt door Detecto-searcher op 20 jul 2024, 19:24, in totaal 2 keer bewerkt
|
| 20 jul 2024, 18:00 |
|
 |
|
Aixel
|
ik denk in de richting van een art nouveau butterfly brooch of butterfly lock ????
|
| 20 jul 2024, 19:03 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ik kan me dat idee wel voorstellen, ook vanwege de vorm, maar vraag me dat af, en wel omdat het object vrij stevig is uitgevoerd. Daardoor doet het mij ouder aan. Dacht dat je dat niet op die stevige manier ziet bij art nouveau. Wellicht heb je een voorbeeld?!
|
| 20 jul 2024, 19:17 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
Detecto-searcher schreef: Naast die ronding(en) [zie rode pijltjes] zitten mogelijk breuken?? Zo ja, dan is het misschien een dergelijke gesp als in het voorbeeld. De zwarte pijl wijst dan een mogelijk angelgat aan. Aan de bovenste en onderste gearceerde delen zat dan mogelijk een zo'n rechthoekige doorvoer bevestigd, zie reconstructie rechts. Ik dacht eerst, dit is 'm (afbeelding rechts). Maar helaas. Uitgaande van de linker afbeelding: linksboven is er niets afgebroken en rechtsboven is het een scharnierende naald die is afgebroken. Rechts bijna onder is het lipje waar deze naald invalt, als deze er nog geweest zou zijn. De naald, die is afgebroken, scharnierde rondom een pin die in het frame-pje is gestoken.
|
| 20 jul 2024, 20:02 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ik probeer je te volgen, maar kom er niet uit. Vooral hoe je dat bedoelt met die naald. Kan je misschien met bijv. een schetsje uitleggen wat je bedoelt?!
|
| 20 jul 2024, 21:55 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
Detecto-searcher schreef: Ik probeer je te volgen, maar kom er niet uit. Vooral hoe je dat bedoelt met die naald. Kan je misschien met bijv. een schetsje uitleggen wat je bedoelt?! Ok, uitleg bij het artefact (zie afbeelding met pijltjes): 1. afgebroken naald, het reststuk van de naald is nog aanwezig, er zit een koperen (bronzen?) pinnetje doorheen; 2. gleufje om de naald in te laten rusten; 3. onderkant op 2 plaatsen afgebroken; 4. niets afgebroken. Wat ik niet begrijp is hoe kort de naald geweest moet zijn, het midden van het gleufje zit op 20mm van het scharnierpunt van de naald. Wat ik nog meer niet begrijp is hoe de naald geveerd is geweest (was de naald naar beneden gebogen zodat deze in het gleufje geforceerd moest worden?)
|
| 21 jul 2024, 21:22 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
Helaas nog geen een duidige determinatie van dit artefact. Om duidelijk te maken dat deze fibula / speld echt een beweegbare naald heeft gehad, voeg ik nog een extra foto toe waarop rechtsboven de pin te zien is, waarmee de (nu afgebroken) naald scharnierend is vastgezet. Helaas krijg ik geen duidelijke foto van de afgebroken naald, hoewel dit met een loep wel zichtbaar is. Ik hoop dat deze foto helpt met het determineren.
|
| 01 aug 2024, 21:35 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
Ik heb nog eens meegezocht maar kan er geen fibula van maken  Misschien toch een soort van gesp of broche? groeten, Joost
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 02 aug 2024, 15:19 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
Dank voor de hulp! Ik kan me wel vinden in een speld / broche. Is wel wat lomp voor de 20e eeuw, dus ik denk 18 à 19 eeuws. Op de foto met de nummers bij 4. een versiering in de vorm van een halve lelie? Frans begin 19e eeuw?
|
| 02 aug 2024, 22:10 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|