|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 18:45
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 4 berichten ] |
|
Grote knoop met wolven of drakenkop
| Auteur |
Bericht |
|
Enix
|
 Grote knoop met wolven of drakenkop
Vandaag tijdens het zoeken op een akker heb ik de volgende knoop gevonden - zie foto’s
Het is een vrij grote knoop met een draken- of wolvenkop (denk ik) en daarbij een kroon. Achterop staat ook nog tekst maar kan ik lastig lezen. Weet toevallig iemand wat voor knoop het is?
De knoop heeft een diameter van 3 centimeter en een gewicht van 7 gram.
Heel graag zie ik een reactie tegemoet. Bij voorbaat dank voor de moeite.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 16 okt 2024, 20:50 |
|
 |
|
(s/k) vondsten
|
 Re: Grote knoop met wolven of drakenkop
ik geloof dat dit soort knopen levrei knopen zijn uit de laat 18e vroeg 19e eeuw circa.
is niet perse militair dan.
|
| 16 okt 2024, 22:15 |
|
 |
|
Enix
|
Bedankt voor de reactie’
Dat zou inderdaad weleens kunnen kloppen. Die knopen lijken veel op deze stijl. Ik ga even uitzoeken of ik wat meer kan vinden over deze specifieke knoop.
Nogmaals bedankt :)
|
| 17 okt 2024, 20:01 |
|
 |
|
Wisse
|
Ja, ik denk ook een livreiknoop. Op internet zie ik er meer met afbeeldingen van dieren. De kroon waar het dier op staat doet me wat denken aan een ‘stedenkroon’.
Ik weet zeker dat je de tekst grotendeels leesbaar kunt maken. Dat doe ik door met een schilmesje lichtjes over de achterkant te strijken. En ik probeer dan te ‘luisteren’ met mijn handen: als ik geen weerstand meer voel van vastzittende zandkorrels en ruwheid, stop ik met strijken / schrapen. En liefst doe ik dat onder stromend water, zodat loskomende zandkorrels en dergelijke worden weggespoeld en zo voorkom dat die gaan krassen op het voorwerp.
Groet, Jaap
|
| 17 okt 2024, 22:19 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 4 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|