|
|
Het is nu 03 maart 2026, 19:57
|
paardentuig versiering? - Stijgbeugelbeslag, ca.11e/12e eeuw ?
| Auteur |
Bericht |
|
strix
|
 paardentuig versiering? - Stijgbeugelbeslag, ca.11e/12e eeuw ?
Deze vanmorgen mogen vinden. Denk een deel van paardentuig? Was verguld. Zou iemand deze nader kunnen determineren? Ik vermoed 11e/12e eeuw. Alvast dank.
HG, Kees.
Materiaal: koperlegering Afmeting: 19 x 26 mm Gewicht: 3.62 gr.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ qui quaerit invenit
|
| 12 okt 2024, 15:16 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28575 Woonplaats: Kerkrade
|
 Re: paardentuig versiering?
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 12 okt 2024, 16:30 |
|
 |
|
BBoonsto
|
Hele mooie vondst kees.. 
|
| 12 okt 2024, 16:36 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
Heel mooie vondst---die zal vermoedelijk ook verguld geweest zijn. gr, Roel.
|
| 12 okt 2024, 17:30 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Schitterende vondst! Zie ook verguldingsresten! Coinhunter Chris schreef: Het is inderdaad vrijwel gelijk aan dit voorwerp waar je naar verwijst Chris  , alleen ontbreekt daar in dat topic de onderbouwing van de daar genoemde determinatie. Misschien is deze elders op ons forum te vinden? Zo niet, is m.i. de onderbouwing onvoldoende. Wat namelijk en m.i. mogelijk tegen een pendant pleit, is dat het oog bij eigenlijk alle pendanten dwars op het vlak staat en bij deze vondst is dat niet het geval. Zie wat ik bedoel in onderstaand plaatje van vondst met compilatie vierkante pendanten met het oog dwars op het vlak. Wat logisch is als het aan een pendanthouder bengelt. Indien de pendant direct (of op een andere wijze) op een riem is vastgezet, zou zo'n oog wellicht wel kunnen, maar ik zou dan graag een onderbouwd voorbeeld zien van een dergelijke hanger met een plat oog.  Met een goed voorbeeld ga ik uiteraard en graag meteen overstag! 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 12 okt 2024, 17:40 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Hier zie je zoiets met alleen een knop ('dicht oog'): https://www.bodemvondsten.nl/nl/galerij ... #gallery-2Maar of dat ons verder helpt?? 
|
| 12 okt 2024, 17:53 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Misschien is dit een dtm-richting: een stijgbeugel riembeslag? Bron: https://thomaskamphuis.com/2022/09/13/e ... -engeland/
|
| 12 okt 2024, 17:59 |
|
 |
|
Aixel
|
het is exact hetzelfde voorwerp wat Chris aandraagt de fout die je hier maakt , detecto searcher je vergelijkt 13-14 eeuwse pendanthanger met hoog middeleeuwse hangers een nieuwe denkrichting is inmiddels stijgbeugel beslag , maar of dit klopt ?? kun je misschien na kijken in Pan
|
| 12 okt 2024, 18:45 |
|
 |
|
Aixel
|
|
| 12 okt 2024, 18:47 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Qua stijl zeker niet Aixel, dat klopt, en dat beweer ik ook niet: ik heb het immers alleen over een dtm-richting. Het ging me alleen om de vorm. Alhoewel ik het bij nader inzien wel wat klein (met maar een kleine 2 - 3 cm.) voor zo'n stijgbeugelbeslag vind.
Laatst bijgewerkt door Detecto-searcher op 12 okt 2024, 19:11, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 12 okt 2024, 18:53 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Aixel schreef: het is exact hetzelfde voorwerp wat Chris aandraagt de fout die je hier maakt , detecto searcher je vergelijkt 13-14 eeuwse pendanthanger met hoog middeleeuwse hangers een nieuwe denkrichting is inmiddels stijgbeugel beslag , maar of dit klopt ?? kun je misschien na kijken in Pan Fijn om op je fouten gewezen te worden... Ik bestrijd ook niet dat het niet hetzelfde voorwerp is, dat is het juist wel! Dat zei ik ook: "...Het is inderdaad vrijwel gelijk aan dit voorwerp waar je naar verwijst Chris...". Met vrijwel gelijk bedoel ik bijna 100%. Dus een uitstekend voorbeeld dat Chris aandraagt. Maar mijn punt ging over de ophanging, de methodiek van het ophangoog van een pendant en hoe deze in een houder hangt. Maar je kan gelijk hebben dat de pendanten in andere perioden een andere ophanging hadden hoor. Ik zou daar dan wel graag een goed voorbeeld van zien. Dus een voorbeeld dat een pendant laat zien dat met een plat oog is opgehangen aan paardentuigage. Dat zag ik niet in dat topic dat wordt aangedragen. Daar is geen bewijs voor de determinatie te vinden (Opnieuw voor ik weer verkeerd begrepen word: het kán best een pendant zijn, dat bestrijd ik dus niet). Maar jij hebt wel een voorbeeld, mag ik hopen?! Dan is het meteen opgelost!
|
| 12 okt 2024, 19:04 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Detecto-searcher schreef: Qua stijl zeker niet Aixel, dat klopt, en dat beweer ik ook niet: ik heb het immers alleen over een dtm-richting. Het ging me alleen om de vorm. Alhoewel ik het bij nader inzien wel wat klein (met maar een kleine 2 - 3 cm.) voor zo'n stijgbeugelbeslag vind.Maar ook kleine komen blijkbaar voor, zie afbeelding. Even duidelijk: ik bedoel niet dat het dezelfde stijl is, het gaat me nu hier om de grootte (vrij klein dus!  ) en de uitvoering van een plat oog bovenaan.
|
| 12 okt 2024, 19:54 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Het komt ook door deze vorm dat ik qua vorm aan een stijgbeugelbeslag denk, die er best veel van heeft, maar dan een horizontaal gedraaid vierkant. En centraal een bolle nop. De datering is dan weer een heel andere, alhoewel... 
|
| 12 okt 2024, 20:17 |
|
 |
|
strix
|
Ontzettend bedankt voor jullie inzet! Ongetwijfeld volgt er nog een exacte dtm.
HG, Kees.
|
| 12 okt 2024, 22:30 |
|
 |
|
Aixel
|
hier nog een topic vol discussie materiaal en legio voorbeelden viewtopic.php?f=1030&t=102742
|
| 13 okt 2024, 12:41 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
 Re: paardentuig versiering? - Stijgbeugelbeslag, ca.11e/12e eeuw, ovb
Ik ga ook voor de mogelijkheid stijgbeugelbeslag. Misschien dat er toch ooit nog een 1-op-1 dtm langskomt?
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 13 okt 2024, 14:50 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Re: paardentuig versiering? - Stijgbeugelbeslag, ca.11e/12e eeuw, ovb
En die mogelijkheid stijgbeugelbeslag lijkt mij dus ook voor het object te bestaan dat C.Chris aanhaalde: viewtopic.php?f=1071&t=31300Anderzijds laat het topic dat Aixel hierboven terecht aanhaalt  : viewtopic.php?f=1030&t=102742 ook weer de mogelijkheid van een hanger zien, maar ook daar dus was al een discussie over hanger/pendant of stijgbeugelbeslag ontstaan, zoals Aixel al meldde. Daar wordt het artikel 'Das Land an der March im Mittelalter' aangehaald, waarin inderdaad gelijke objecten als hangers worden gepresenteerd. Echter, dat is mogelijk ook een aanname; [de daarin besproken Jezuïetenringen (afb. 20) worden daar immers ook niet als zodanig herkend, maar dit terzijde.] Het is daar dan ook niet duidelijk of het altijd een hanger/pendant betreft. De getoonde combi van hanger + houder wordt openlijk betwijfeld, en er zou verder geen voorbeeld bestaan van zo'n hanger/pendant met houder. In dat topic wordt ook nog verwezen naar dit topic: viewtopic.php?f=1030&t=101965 , waar het als hangers/pendanten wordt gezien. Echter ook zonder bewijsvoering afgezien van het hier al genoemde artikel. Hoe het ook zit, straks blijkt nog dat het allebei mogelijk is ... 
|
| 13 okt 2024, 17:30 |
|
 |
|
strix
|
 Re: paardentuig versiering? - Stijgbeugelbeslag, ca.11e/12e eeuw ?
Ik was iets de vroeg met het delen van de info. Er wordt binnenkort een artikel over gepubliceerd.
HG, Kees.
Laatst bijgewerkt door strix op 12 nov 2024, 18:38, in totaal 2 keer bewerkt
|
| 12 nov 2024, 16:34 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Mooi info! Ook mooie voorbeelden! Ik begrijp dat we de dtm stijgbeugelbeslag kunnen aanhouden?! Datering dan nu: 950-1250
|
| 12 nov 2024, 17:36 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
strix schreef: Ik was iets de vroeg met het delen van de info. Er wordt binnenkort een artikel over gepubliceerd.
HG, Kees. Even de update van je bericht gemist. Zie dat je de info hebt gewist. Aha, vanwege een artikel dat gaat verschijnen. Tja, soms ben je wat te snel blijkbaar. Ik zie er in elk geval naar uit. Gezien het taalgebruik in je info zal het van Spoelder zijn. Wellicht in het DDA-magazine. 
|
| 13 nov 2024, 18:30 |
|
 |
|
BBoonsto
|
Detecto-searcher schreef: strix schreef: Ik was iets de vroeg met het delen van de info. Er wordt binnenkort een artikel over gepubliceerd.
HG, Kees. Even de update van je bericht gemist. Zie dat je de info hebt gewist. Aha, vanwege een artikel dat gaat verschijnen. Tja, soms ben je wat te snel blijkbaar. Ik zie er in elk geval naar uit. Gezien het taalgebruik in je info zal het van Spoelder zijn. Wellicht in het DDA-magazine.  Dat was info die ik een een p.m met Kees gedeeld had Sicco. En ik had hem gevraagd deze voorlopig te verwijderen. Geen probleem verder. Groetjes berry
|
| 13 nov 2024, 18:54 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Dank voor je toelichting Berry. Helemaal prima zo hoor! Ik vond het leuk alvast wel even een blik onder dat een tipje van de sluier te hebben mogen werpen! Het lijkt mij dat we de dtm stijgbeugelbeslag hier wel mogen aanhouden. Kunnen we altijd nog weer bijstellen als dat niet klopt.
|
| 14 nov 2024, 12:43 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Nog eentje die mij in dit kader opviel omdat ik de basisvorm wel overeenkomend vind. Dus toch maar even gemeld hier. Bron: https://www.lotsearch.net/lot/viking-st ... s-12774095
|
| 17 feb 2025, 20:48 |
|
 |
|
strix
|
Bedankt voor je inbreng, Sicco Het 1e kwartaal blad van DDA zal meer duidelijkheid geven. HG, Kees.
|
| 21 feb 2025, 16:51 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
strix schreef: Bedankt voor je inbreng, Sicco Het 1e kwartaal blad van DDA zal meer duidelijkheid geven. HG, Kees. Dat komt denk ik nog?!
|
| 04 aug 2025, 12:18 |
|
|