|
|
Het is nu 03 maart 2026, 21:31
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
mnr.gold
Geregistreerd: 30 maart 2018, 20:36 Berichten: 2895 Woonplaats: Steenwijkerwold
|
 Gelijkarmige fibula?
Materiaal: brons Afmeting: 38 mm / breedte: 6 mm Gewicht: 5,42 gram Beschrijving van het voorwerp: Ook deze in Limburg gevonden! Iemand een idee??? 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 17 dec 2024, 15:45 |
|
 |
|
mnr.gold
|
 Re: Gelijkarmige fibula?
Foto van onderkant!
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 17 dec 2024, 15:45 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ik vind het lastig te zien of er op de onderzijde een naaldconstructie met houder en vanger zit. Is dat wel het geval, dan is het uiteraard een fibula. Ik kon in 'Gleicharmige Bügelfibeln des frühen Mittelalters' van S. Thörle eigenlijk geen goed voorbeeld vinden. Je ziet daar toch veelal in het midden een gebogen brug/beugel, maar ook weer niet altijd (zie bijv. no. 13). Ik heb daaruit toch maar wat voorbeelden bijgevoegd uit de groep 'Sonderformen', dus uitzonderlijke vormen zeg maar, maar beslist geen match.
Het lijken op de onderzijde ook wel twee massieve blokjes. Als dat zo is, dan is dat dus mogelijk ook voor aanhechting van dit object, in welk geval het dan een leerbeslag kan zijn.
Ik ben er nog niet uit en houd dus twijfel.
Kan jij duidelijk zien of het al dan niet een naaldconstructie is (mogelijk is wat extra reiniging nodig)? Graag dan meteen wat plaatjes daarvan.
|
| 17 dec 2024, 18:51 |
|
 |
|
Seeker
|
Dit lijkt mij meer zo'n Ottoons riembeslagstukje. Deze werden met ijzeren pinnetjes in het leer bevestigd. Ik meen dat er een heel artikel in de Detectoramateur heeft gestaan van Wessel Spoelder.
|
| 17 dec 2024, 22:42 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 18 dec 2024, 02:39 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Seeker schreef: Dit lijkt mij meer zo'n Ottoons riembeslagstukje. Deze werden met ijzeren pinnetjes in het leer bevestigd. Ik meen dat er een heel artikel in de Detectoramateur heeft gestaan van Wessel Spoelder. Geen gek idee, maar ik zie niet zo gauw de gaatjes van die pinnetjes of evt. afgebroken oogjes die gebruikt zijn voor de bevestiging. Ik heb even in het betreffende artikel zitten snuffelen naar welk type, maar dat is uit dit overzicht niet te halen. In het artikel zie je zo te zien alleen onder type 4 vormen die er ergens wat van hebben, zie 2e plaatje. Maar zo op het oog niet voldoende grond om dit te matchen, ook mede vanwege m'n eerste 'pinnetjes/oogjes-argument'. @mrn.gold: Kan jij nog iets zien van pinnetjes / afgebroken oogjes?
|
| 18 dec 2024, 13:39 |
|
 |
|
mnr.gold
|
Heb de vondst wat beter schoongemaakt, maar zie geen sporen van afgebroken oogjes! De enige punten die mij gebroken lijken zijn de twee uitstekende delen aan de onderkant Hier nog wat foto’s 
|
| 18 dec 2024, 14:05 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
Ottoons riembeslag kunnen we dus schrappen, lijkt me.
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 19 dec 2024, 00:01 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Denk dat ook. mnr.gold schreef: Heb de vondst wat beter schoongemaakt, maar zie geen sporen van afgebroken oogjes! De enige punten die mij gebroken lijken zijn de twee uitstekende delen aan de onderkant Hier nog wat foto’s  Het geeft in elk geval een toch net weer wat beter beeld van je vondst. Nu maar hopen dat het kwartje een keer valt!
|
| 20 dec 2024, 18:32 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|