Logo
Het is nu 03 maart 2026, 21:32

Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
 lepeltje onbekend nu wel bekend? 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht lepeltje onbekend nu wel bekend?
Materiaal: koperlegering/brons
Afmeting: 66 x 13 x 6 mm.
Dit lepeltje, al jaren gevonden op een site met vondsten vanaf ruim vóór de jaartelling tot heden, bleef al erg lang een raadsel.
Gedacht werd aan een Romeins lepeltje, maar daarvoor is het toch nét wat anders uitgevoerd.
Onlangs is er van een onderzoek verslag gedaan waarbij het gebruik van stimulerende middelen door Germaanse strijders om zich beter in de strijd te kunnen handhaven.
Dit gebruik lijkt zich veel meer te hebben voorgedaan dan we voorheen vermoeden.
Één van onze archeologen opperde dat mogelijk bij deze vondst ook sprake is van een dergelijk gebruik.
Hoe dan ook, het is een interessante gedachte, waarmee dit lepeltje dan misschien eindelijk een soort van determinatie krijgt, al blijven er wellicht onduidelijkheid daar ook de aanwezigheid van resten van zulke psychedelica in de lepelbak, lijkt mij, helaas niet meer aantoonbaar zullen zijn.
Bronnen, o.a.:
https://historianet.nl/wetenschap/wilde ... en-vochten
Jarosz-Wilkołazka, Anna, Kokowski, Andrzej and Rysiak, Anna. "In a narcotic trance, or stimulants in Germanic communities of the Roman period" Praehistorische Zeitschrift, 2024. https://doi.org/10.1515/pz-2024-2017 https://www.degruyter.com/document/doi/ ... -2017/html (hoofddocument in het Engels).

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

16 dec 2024, 21:13

Antwoord met een citaat
Bericht Re: lepeltje onbekend nu wel bekend?
Mooie uitleg!

16 dec 2024, 23:29
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
mooi man

17 dec 2024, 01:03
Profiel

Antwoord met een citaat
ik zie geen enkele match bij de geleverde voorbeelden
stuur dit artikel naar het RMO , en ze zullen er smakelijk om lachen

19 dec 2024, 11:35
Profiel
Antwoord met een citaat
Dat je geen match ziet, begrijp ik. Ik gaf al aan dat het een interessante gedachte is. Bewijs is wat anders.
Echter, het proces van determineren omvat ook je fantasie gebruiken om te zien of je er verder mee komt.
Ik vind dat een prima en zelfs essentieel onderdeel van de archeologie. Zonder het spelen met suggesties slaat het verhaal dood, komt het zelfs niet van de grond.
Het gaat ook om het begrijpen waarom er dan wel van die lepeltjes worden aangetroffen, altijd in combi met materiaal dat op strijd duidt, terwijl zo'n klein lepelbakje niet voor eten kan zijn gebruikt en te groot is om je oortjes uit te krabben.
Dit onderzoek is in mijn ogen dus in elk geval een mooie poging er uitleg aan te geven. Hopelijk brengt dat in dit geval de determinatie verder!
Maar wellicht heb jij een goede andere uitleg voor die lepeltjes? Zo ja, graag! Want alleen dit idee belachelijk vinden helpt het ook niet verder.
Dus graag suggesties!
[Overigens, dat het RMO erom zal lachen zegt me weinig: ik heb daar met eigen ogen zelfs zo'n fraai afgebroken achterdeel van een 17e muurhaak bij Merovingische vondsten zien liggen... Dat is pas écht lachen! :07]

19 dec 2024, 12:04

Antwoord met een citaat
Aixel schreef:
ik zie geen enkele match bij de geleverde voorbeelden
stuur dit artikel naar het RMO , en ze zullen er smakelijk om lachen

RMO, laat mij niet lachen.
Ga er eens naar binnen en verbaas je over de fouten die daar in de vitrines liggen en in de collecties staan..
Al meerdere malen door verschillende zoekers aangegeven maar ze doen er niets mee.

Er ligt bv al jaren een 18e eeuwse halve muurhaak in de vitrine van merovingische vondsten.
Iedere zoeker ziet dit zo, behalve het RMO. :lol:

Wij gaan vaak met een groepje zoekers naar het RMO en lachen vaak smakelijk om het RMO

19 dec 2024, 15:55
Profiel

Antwoord met een citaat
Detecto-searcher schreef:
Dat je geen match ziet, begrijp ik. Ik gaf al aan dat het een interessante gedachte is. Bewijs is wat anders.
Echter, het proces van determineren omvat ook je fantasie gebruiken om te zien of je er verder mee komt.
Ik vind dat een prima en zelfs essentieel onderdeel van de archeologie. Zonder het spelen met suggesties slaat het verhaal dood, komt het zelfs niet van de grond.
Het gaat ook om het begrijpen waarom er dan wel van die lepeltjes worden aangetroffen, altijd in combi met materiaal dat op strijd duidt, terwijl zo'n klein lepelbakje niet voor eten kan zijn gebruikt en te groot is om je oortjes uit te krabben.
Dit onderzoek is in mijn ogen dus in elk geval een mooie poging er uitleg aan te geven. Hopelijk brengt dat in dit geval de determinatie verder!
Maar wellicht heb jij een goede andere uitleg voor die lepeltjes? Zo ja, graag! Want alleen dit idee belachelijk vinden helpt het ook niet verder.
Dus graag suggesties!
[Overigens, dat het RMO erom zal lachen zegt me weinig: ik heb daar met eigen ogen zelfs zo'n fraai afgebroken achterdeel van een 17e muurhaak bij Merovingische vondsten zien liggen... Dat is pas écht lachen! :07]

Haha, ja die bedoel ik. Die muurhaak :lol: :lol: :lol:

19 dec 2024, 15:56
Profiel
Antwoord met een citaat
:lk
Klopt Hans! :07
....

Hierbij dat stukje, heel duidelijk de achterzijde van een 17e eeuwse muurhaak, zie ook voorbeeld 721 van muurhaken uit Amsterdam, al gedetermineerd in 1977 (!...), zie 3e plaatje.
Ik was dit jaar (7 maart 2024) daar en trof dit aan. Was hierover getipt door een zeer deskundig iemand ook van dit forum, die ook wel is tegen deze zogenaamde hoge deskundigheid aanliep, maar evengoed ook respect heeft voor het RMO. Hij wilde mij ook daarmee iets leren zodat ik ook wat evenwichtiger naar geëtaleerde deskundigheid zou gaan kijken.
Het stukje wordt weliswaar niet in de opsomming genoemd (misschien voelde men al aan dat er iets vreemds mee was? :06 ), zie 2e plaatje, maar ligt daar in de vaste museumopstelling broederlijk naast een bloedzuigerfibula.

Meld ik dit nu hier om het RMO af te zeiken?
Zeker niet, ik heb alle waardering voor onze Leidenaren, maar dit laat wel zien dat het RMO zeker niet onfeilbaar is en dat deskundigheid soms zeer betrekkelijk is.
Ook daar, op hoog niveau, worden fouten gemaakt.
Dat doe ik zelf ook (de voorbeelden kan je hier op het forum te vinden :03 ) en wij allemaal.
Het is mooi om daar bescheiden mee om te gaan en elkaar toch ruimte te geven om avontuurlijk verder op zoek te gaan naar determinaties.
Geeft ons dat de ruimte om zonder bewijs zaken vast te stellen?
Nee, zeker niet, bewijs moet uiteindelijk volgen. Echter, fouten hebben ook hun nut en kunnen ook helpen om op den duur op het juiste determinatiespoor te belanden.
Soms weten we het (nog) niet en kan ook het al mooi zijn dat iets voorlopig, in afwachting van verder bewijs, mogelijk, waarschijnlijk, of zelfs aannemelijk kan zijn.

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

19 dec 2024, 15:58

Antwoord met een citaat
Hier op hun eigen site, de eerste blz die ik bekijk
https://www.rmo.nl/collectie/collectiez ... ect=138078

Romeinse knoop :lol: :lol: :lol:

100% de bekende tietknoop. 17e eeuw.

Fouten maken kan, maar er staan er wel heel veel.
En het erge vind ik nog dat het al door meerdere mensen waaronder mijzelf is aangegeven maar de muurhaak blijft liggen :lol: :lol: :lol:

19 dec 2024, 16:01
Profiel

Antwoord met een citaat
Blz 2 deze romeinse knoop :lol: :lol: :lol:

https://www.rmo.nl/collectie/collectiez ... ect=138761

gewoon een knoop met pseudogaren motief 17e eeuw
viewtopic.php?f=667&t=112130&p=873183&hilit=pseudogaren#p873183

Heb inmiddels dan een kast vol met romeins.

19 dec 2024, 16:04
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
die legt er al jaren op die plek maak er elka jaar een foto van Hans en de anderen moeten er altijd om lacht
het kan ook een gein je zijn van het rmo of je wel goed op let Detecto-searcher :oooo :07 hij legt er al jaren op de zelfde plek jij ben de eerst zoeker die ik er ook over hoort :oooo :oooo :oooo :oooo :lol:

foto van me telefoon gemaakt niet scherp

19 dec 2024, 17:46
Profiel
Antwoord met een citaat
Haha, dat is um Ed!! :07 :whoea:
Niet te begrijpen dat men dat niet even herstelt.

Hans1971 schreef:

En het erge vind ik nog dat het al door meerdere mensen waaronder mijzelf is aangegeven maar de muurhaak blijft liggen :lol: :lol: :lol:

Net wat je zegt Hans, en ze reageren er dus niet eens op als je hen erop wijst.

Ik wilde al aangeven dat die laden per provincie er zo slecht uitzien. Leuk project, maar vondsten ontbreken, worden niet omschreven, laatjes zijn soms gewoon leeg.
Er lijkt niemand op te letten en dit even bij te houden.
Het heeft geen zin dus hen erop te wijzen.
Afijn, dit was genoeg :lk hier lijkt mij.

Ik ben verder benieuwd of die lepeltjes nog beter geduid gaan worden, of dat er toch meer argumenten komen vóór de mogelijke dtm die ik hier meldde (gebruik voor inname stimulerende middelen tijdens de strijd).
Wordt hopelijk vervolgd!

19 dec 2024, 20:56
ForumJoker

Antwoord met een citaat
Haha, dat is um Ed!! :07 :whoea:
Niet te begrijpen dat men dat niet even herstelt.

Hans1971 schreef:

Net wat je zegt Hans, en ze reageren er dus niet eens op als je hen erop wijst.

Ik wilde al aangeven dat die laden per provincie er zo slecht uitzien. Leuk project, maar vondsten ontbreken, worden niet omschreven, laatjes zijn soms gewoon leeg.
Er lijkt niemand op te letten en dit even bij te houden.
Het heeft geen zin dus hen erop te wijzen.
Afijn, dit was genoeg :lk hier lijkt mij.

Ik ben verder benieuwd of die lepeltjes nog beter geduid gaan worden, of dat er toch meer argumenten komen vóór de mogelijke dtm die ik hier meldde (gebruik voor inname stimulerende middelen tijdens de strijd).
Wordt hopelijk vervolgd!

Ja legt er al jaren verbaast kijk ik altijd zou hij er nog leggen en ja hoor , ben ik tocht weer verrast maar ja het zijn geen zoekers en de kennis is bij de beroeps over metaal is een stuk minder dat hij er al jaren legt vind ik mooi dus zeg ik niks. De meeste bezoeker weten tocht niet wat een muurhaak is als ik er zou werken zou ik hem als grap er bij leggen . :lol:

19 dec 2024, 21:11
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Apart, zo'n klein maatlepeltje... :06

Gr,
Chris

20 dec 2024, 14:10
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ]