|
|
Het is nu 03 maart 2026, 06:15
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
Fake Kronenthaler, Oostenrijkse Nederlanden
| Auteur |
Bericht |
|
Seeker
|
 Fake Kronenthaler, Oostenrijkse Nederlanden
Diameter: 39 mm Gewicht (massa): 24.03 gram Metaal: ??? Verguld
Voor ca 15 jaar geleden heb ik op Ebay eens een munt besteld, die ik niet heb gekregen. In plaats daarvan zat deze grote munt of wat het ook is in de envelop. Omdat de prijs niet al te hoog was heb ik hem niet teruggestuurd. In de boeken komt hij niet voor. Wie weet wat dit moet voorstellen?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Seeker op 24 jan 2025, 23:00, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 24 jan 2025, 22:53 |
|
 |
|
pinpoint
Moderator en erelid
Geregistreerd: 21 dec 2008, 12:33 Berichten: 4029 Woonplaats: Liemers
|
 Re: Vreemde munt - aankoop
Fake Kronenthaler, Franz II , Oostenrijkse Nederlanden
Zie afb. origineel exemplaar.
Grt , Pinpoint
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ COGITO , ERGO SUM
|
| 24 jan 2025, 23:37 |
|
 |
|
Seeker
|
 Re: Fake Kronenthaler, Oostenrijkse Nederlanden
Maar dat was dus een zilveren munt. Deze hebben ze bewust verguld. Niettemin vond ik hen toen zo leuk, dat ik hem heb gehouden. Vermoedelijk was hij voor iemand anders bedoeld en heeft de verkoper de namen verwisseld. Al die jaren had ik hem in een bakje liggen, omdat hij niet echt was. Ik denk dat ik hem eerdaags toch maar eens in het muntenalbum doe, want je ziet in een oogopslag dat hij fake is. De originele exemplaren moet je immer goed voor sparen, want deze zijn nogal kostbaar. Ik heb wel kleinere denominaties.
Dank je Pinpoint.
|
| 25 jan 2025, 00:35 |
|
 |
|
pinpoint
Moderator en erelid
Geregistreerd: 21 dec 2008, 12:33 Berichten: 4029 Woonplaats: Liemers
|
Seeker schreef: Maar dat was dus een zilveren munt. Deze hebben ze bewust verguld. Niettemin vond ik hen toen zo leuk, dat ik hem heb gehouden. Vermoedelijk was hij voor iemand anders bedoeld en heeft de verkoper de namen verwisseld. Al die jaren had ik hem in een bakje liggen, omdat hij niet echt was. Ik denk dat ik hem eerdaags toch maar eens in het muntenalbum doe, want je ziet in een oogopslag dat hij fake is. De originele exemplaren moet je immer goed voor sparen, want deze zijn nogal kostbaar. Ik heb wel kleinere denominaties.
Dank je Pinpoint. Voor alle duidelijkheid. Origineel is dit een zilveren munt. Jouw exemplaar is dit zeker niet . Lijkt mij e.o.a vergulde legering met duidelijke oneffenheden ( letters en oppervlak ) in het muntplaatje . Grt , Pinpoint
_________________ COGITO , ERGO SUM
|
| 25 jan 2025, 12:50 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
Zonder dat ik er veel van afweet, behalve dat ik wel eens wat kleine dingetjes heb gegoten: Is de vervalsing misschien gegoten? Dan zou er een (misschien achteraf verwijderde) gietnaad aan de zijkant van de munt moeten zitten en een aangiet- en ontluchtings 'litteken'. Op zich is het niet moeilijk om met fijne gietzand een tweezijdig gietmal te maken door een echte munt in beide mal-helften te drukken.
_________________ Groet, Godfried
|
| 27 jan 2025, 15:46 |
|
 |
|
Roelie
|
Evengoed natuurlijk een vondst waar een verhaal achter zit, maar ja, welk?
|
| 28 jan 2025, 14:26 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
is het niet sleutelhanger zeg maar wat
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 28 jan 2025, 17:40 |
|
 |
|
lieropp
Moderator
|
Bovenaan zie ik denk ik wat soldeer zitten. Is misschien ooit een hanger geweest. Mogelijk ook een sleutelhanger zoals al werd geopperd.
Gr Peter
|
| 29 jan 2025, 00:52 |
|
 |
|
Seeker
|
Ik zal de rand wel eens wat beter bekijken. Het lijkt er inderdaad op dat er wat soldeer bovenaan zit. Het zou dus goed kunnen zijn dat er een oog aan de "Munt"heeft gezeten. Niettemin toch een leuk object vooral ook omdat de maatvoering gelijk is aan de originele munt.
|
| 29 jan 2025, 13:51 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|