|
|
Het is nu 21 apr 2026, 04:45
|
| Auteur |
Bericht |
|
Detecto-searcher
|
 Re: Miniatuur armet
denier schreef: Detecto-searcher schreef: Denk dat dat klopt Roel, fluitje! denier schreef: Zou best kunnen hoor Edd, of toch dit? Nou zie ik ook in een keer ook dat kippenlijf! Bron: boek Gezocht & Gevonden, Bodemvondsten uit Gent Waar zijn de vleugels en veren dan?Ik denk dat die vooral stilistisch zijn afgebeeld, net zoals bij deze haan (Fluitje voorstelling haan, langwerpig pijpje en draagoogje ontbreekt) uit hetzelfde boek. En dat zie je ook duidelijk bij het 2e voorbeeld van Roel, hier ook nog even herhaald, waar ook, net als bij jouw vondst, de naar achterste, naar buiten stekende veren zijn afgerond. Bovenop jouw vondst meen ik nog op het uiteinde van de rug een restant te zien van de afgebroken omhoog stekende verentooi (de pluimstaart), die deze voorbeelden nog wel hebben.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 04 feb 2025, 11:16 |
|
 |
|
denier
|
kokroel schreef: Maar ik geef toe, het kan ook een onderdeel zijn van zo een fluitje. Dat valt heel moeilijk omdat het hier niet compleet is. gr, roel. Dag Roel, Eens de vergelijkingen bij elkaar opgezet, ik denk dat je zal gelijk hebben. 1) De verschillende geometrische patronen zijn zeer gelijkaardig, zo niet identiek. De kleine verdikking bovenaan zien we ook terug op beide exemplaren. 2) Het haakje op de bovenkant van de ‘helm’ zou perfect ook een restant kunnen zijn van de nek van de vogel? Ik was ook aan het nadenken over het feit waarom het vizier van de helm opponeerbaar zou zijn; dus met welk doel? Dan zou er intern iets moeten zijn aangebracht geweest van een hoofdje/gezicht of dergelijke. Hiervan zouden sporen van teruggevonden moeten zijn, zo niet achtergebleven zijn als het helemaal ineengedrukt was.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 04 feb 2025, 17:38 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
van een kip helemaal gelijk een goede haan is niet vet 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 04 feb 2025, 17:48 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
Klopt--- de breukvlakken op je vondst kloppen met de nek/de staart/ de fluitmond en het lusje dat de fluitmond verbindt met het achterste van de kip. gr, Roel.
|
| 04 feb 2025, 17:51 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
|
| 04 feb 2025, 18:26 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
denier schreef: kokroel schreef: Maar ik geef toe, het kan ook een onderdeel zijn van zo een fluitje. Dat valt heel moeilijk omdat het hier niet compleet is. gr, roel. Dag Roel, Eens de vergelijkingen bij elkaar opgezet, ik denk dat je zal gelijk hebben. 1) De verschillende geometrische patronen zijn zeer gelijkaardig, zo niet identiek. De kleine verdikking bovenaan zien we ook terug op beide exemplaren. 2) Het haakje op de bovenkant van de ‘helm’ zou perfect ook een restant kunnen zijn van de nek van de vogel? Ik was ook aan het nadenken over het feit waarom het vizier van de helm opponeerbaar zou zijn; dus met welk doel? Dan zou er intern iets moeten zijn aangebracht geweest van een hoofdje/gezicht of dergelijke. Hiervan zouden sporen van teruggevonden moeten zijn, zo niet achtergebleven zijn als het helemaal ineengedrukt was. Als je een keer een helm ziet, dan kom je in een soort kijktunnelvisie, en blijf je die helm zien. Daar had ik hier zelf in elk geval ook behoorlijk last van, heel menselijk en geen schande. Gelukkig zijn er dan weer anderen met wel een helder zicht op de vondst die je dan weer op het goede spoor zetten! Dat gaat om en om, hoort en beetje bij de hobby zullen we maar zeggen. Ook elkaar helpen hoort daarbij! 
|
| 05 feb 2025, 12:04 |
|
|