|
|
Het is nu 03 maart 2026, 21:39
|
| Auteur |
Bericht |
|
polman
Geregistreerd: 05 jun 2019, 18:39 Berichten: 371 Woonplaats: Rijswijk
|
 Punt mutsje??
Materiaal: tin legering??
Afmeting:2cm hoog en 2,5 cm doorsnede
Gewicht:11 gram
Beschrijving van het voorwerp: Deze gevonden, er is nog een klein stukje van een rand te zien welke versierd is. Ik vermoed dat deze rand helemaal rondom gezeten heeft. Binnenkant is hol. Wat kan dit zijn? Komt van een stuk waar met regelmaat Romeins wordt gevonden. Groet René
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 06 feb 2025, 10:37 |
|
 |
|
(s/k) vondsten
|
 Re: Punt mutsje??
doet sterk denken aan een vorm van romeins paardentuig. zal dan ook eerder koperlegering zijn zins ik het er een heel klein beetje groene kleur vind hebben. verder heb ik niet veel ervaring met romeins het is dus maar een suggestie... https://portable-antiquities.nl/pan/#/p ... 4-04-06-04#10-02-04-04-06-04 dat type doet er enigszins aan denken. als er meer romeins is gevonden is het wel een logische richting. groeten koen.
|
| 06 feb 2025, 15:09 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
hoe heet zo ding zo fibula Tutulusachtige Schijffibula hier zal hij wel bij horen viewforum.php?f=949viewtopic.php?f=948&t=125376
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 06 feb 2025, 17:43 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
Het zou een fragment van een zg. 'tutulusähnliche' (op een tutulus lijkende) fibula kunnen zijn. Zie hieronder een afbeelding van enkele soorten uit E. Riha: die römischen Fibeln aus Augst und Kaiseraugst. Datering 1e-3e eeuw na Chr. groeten, Joost en Ed....bedankt voor de perfecte voorzet 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 06 feb 2025, 17:53 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
fibula schreef: Het zou een fragment van een zg. 'tutulusähnliche' (op een tutulus lijkende) fibula kunnen zijn. Zie hieronder een afbeelding van enkele soorten uit E. Riha: die römischen Fibeln aus Augst und Kaiseraugst. Datering 1e-3e eeuw na Chr. groeten, Joost en Ed....bedankt voor de perfecte voorzet  En, uit Marcel Tache: Fibules antiques, nog wat voorbeelden groeten,Joost dan moet ik die natuurlijk wel erbij zetten..... en nog een snelle foto van een eigen fibula als extra, niet helemaal scherp
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 06 feb 2025, 18:18 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
fibula schreef: Het zou een fragment van een zg. 'tutulusähnliche' (op een tutulus lijkende) fibula kunnen zijn. Zie hieronder een afbeelding van enkele soorten uit E. Riha: die römischen Fibeln aus Augst und Kaiseraugst. Datering 1e-3e eeuw na Chr. groeten, Joost en Ed....bedankt voor de perfecte voorzet  graag gedaan een helpen de koning is altijd mooi
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 06 feb 2025, 18:56 |
|
 |
|
polman
|
Prachtige voorbeelden. En het bovenaanzicht lijkt er inderdaad erg op. Het enige wat ik bij de mijne denk te zien is het stukje van de rand wat er nog zit. Als dat helemaal rondom zit lijkt het haast meer op een dopje van iets als op de voorbeelden die onderop volgens mij allemaal plat zijn. ( op de naald vanger en scharnier na ) Wie weet komt er nog een gelijkende voorbij
|
| 06 feb 2025, 20:19 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Mooie dtm jongens! 
|
| 06 feb 2025, 20:19 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
polman schreef: Prachtige voorbeelden. En het bovenaanzicht lijkt er inderdaad erg op. Het enige wat ik bij de mijne denk te zien is het stukje van de rand wat er nog zit. Als dat helemaal rondom zit lijkt het haast meer op een dopje van iets als op de voorbeelden die onderop volgens mij allemaal plat zijn. ( op de naald vanger en scharnier na ) Wie weet komt er nog een gelijkende voorbij Aha, je bedoelt geheel rondom een opstaande rand. Maar ik denk dat het nog niet de vlakke buitenrand is, maar een binnenste hogere rand.  Joost weet wellicht of dit kan. Aanvulling: plaatje even voor het idee opstaande binnenrand, verre van een match, wellicht kul.
Laatst bijgewerkt door Detecto-searcher op 06 feb 2025, 20:54, in totaal 3 keer bewerkt
|
| 06 feb 2025, 20:22 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28576 Woonplaats: Kerkrade
|
Dacht meteen aan een Romeinse fibula, heb de,e wel vaker gevonden, ,e atran gewoon op" ons forum"
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 06 feb 2025, 20:39 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Klopt, gaf Ed ook al eerder aan.
|
| 06 feb 2025, 20:53 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
polman schreef: Prachtige voorbeelden. En het bovenaanzicht lijkt er inderdaad erg op. Het enige wat ik bij de mijne denk te zien is het stukje van de rand wat er nog zit. Als dat helemaal rondom zit lijkt het haast meer op een dopje van iets als op de voorbeelden die onderop volgens mij allemaal plat zijn. ( op de naald vanger en scharnier na ) Wie weet komt er nog een gelijkende voorbij Kan het zijn dat het kleine uitstekende stukje het begin van de naaldhouder of een stuk van het wangenscharnier is? Een foto van de onderkant zou daarbij helpen. Als je naar de voorbeelden uit Tache kijkt zijn er weinig andere opties mogelijk (de meeste fibulae van dit type zijn hol gegoten en niet plat aan de onderzijde) en exacte matches zijn niet altijd te vinden. groeten, Joost
|
| 07 feb 2025, 12:50 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
Prima voorbeelden. gr, Roel.
|
| 07 feb 2025, 13:02 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
fibula schreef: polman schreef: Prachtige voorbeelden. En het bovenaanzicht lijkt er inderdaad erg op. Het enige wat ik bij de mijne denk te zien is het stukje van de rand wat er nog zit. Als dat helemaal rondom zit lijkt het haast meer op een dopje van iets als op de voorbeelden die onderop volgens mij allemaal plat zijn. ( op de naald vanger en scharnier na ) Wie weet komt er nog een gelijkende voorbij Kan het zijn dat het kleine uitstekende stukje het begin van de naaldhouder of een stuk van het wangensncharnier is? Een foto van de onderkant zou daarbij helpen. Als je naar de voorbeelden uit Tache kijkt zijn er weinig andere opties mogelijk en exacte matches zijn niet altijd te vinden. groeten, Joost Nog een kleine toevoeging uit de Visual Catalogue van Richard Hattatt groeten, Joost
|
| 07 feb 2025, 13:05 |
|
 |
|
polman
|
Zal bij goed daglicht wat foto’s maken van de achterkant
|
| 07 feb 2025, 16:19 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
fibula schreef: Kan het zijn dat het kleine uitstekende stukje het begin van de naaldhouder of een stuk van het wangenscharnier is? Een foto van de onderkant zou daarbij helpen. Als je naar de voorbeelden uit Tache kijkt zijn er weinig andere opties mogelijk (de meeste fibulae van dit type zijn hol gegoten en niet plat aan de onderzijde) en exacte matches zijn niet altijd te vinden. groeten, Joost Hieronder een kleine vergelijking van wat ik daarmee bedoel, maar dat is dus afhankelijk van de foto van de onderkant groeten, Joost
|
| 07 feb 2025, 20:54 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Die gedachte ging ook al door mijn hoofd, ook goed mogelijk, logischer! Afwachten dus maar even. 
|
| 08 feb 2025, 15:52 |
|
 |
|
polman
|
Ik heb hier een paar extra foto’s. Hoop dat het wat duidelijker wordt hierdoor. De ‘achterkant’ is niet zo mooi glad als de voorkant. Heb wel wat vervuiling weg kunnen halen. Maar zie zelf zo weinig aanknopingspunten voor een sluit of scharnier punt.
Mvg René
|
| 09 feb 2025, 19:27 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
Dank je wel voor de mooie duidelijke foto's Ik denk eerlijk gezegd dat we het hoofdstuk fibula wel af kunnen sluiten. De rand zoals die naar beneden gebogen is, is veel te groot en te breed voor een gedeelte van een constructie (scharnier of naaldhouder) bovendien gaat ie voor die laatste een verkeerde kant op. Als ik de grootte dan ook nog eens in aanmerking neem vraag ik me af of we überhaupt in de goede richting aan het zoeken zijn. Het voorbeeld zoals Sicco dat hierboven tekende zou een optie zijn maar ik ken dat type niet met een spitse punt. Ook de gietwijze (helemaal tot aan de top hol) is totaal afwijkend van de hol-bolle gietwijze van tutulusachtige fibulae die hebben over het algemeen een massieve punt boven een holle ruimte. Er zou nog sprake kunnen zijn van een erg verbogen rand maar dat vraag ik me af. Maar......wat is het dan wel? Misschien dat anderen een aanknopingspunt zien of een voorbeeld kennen dat die richting in gaat? groeten, Joost
|
| 09 feb 2025, 19:57 |
|
 |
|
polman
|
Vond het eigenlijk lal te mooi om waar te zijn. Een andere richting is misschien iets als een kaarsendover?? Alle input is welkom.
Groet René
|
| 09 feb 2025, 21:26 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Kan je nog een scherpe foto maken van de punt?
|
| 10 feb 2025, 23:05 |
|
 |
|
polman
|
Tuurlijk. Even een moment zoeken met goed licht.
|
| 10 feb 2025, 23:14 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
Ik heb nog maar eens in alle mogelijkheden en voorbeelden binnen mijn fibulaboeken gezocht. Misschien zie ik iets over het hoofd naar ik kan zo geen enkel voorbeeld vinden met een dergelijke naar beneden geslagen rand, ook niet als hij groter is. Er moet toch en dtm-oplossing te vinden zijn. Ik hoop dat er meer forumleden meezoeken! groeten, Joost
|
| 11 feb 2025, 18:08 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Inderdaad: polman schreef: Tuurlijk. Even een moment zoeken met goed licht. Ik ben vooral benieuwd of er bij de beschadiging iets te zien is of daar iets is verdwenen zoals bijv. een oogje.
|
| 11 feb 2025, 20:40 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
Ben blij dat ik niet meteen reageerde  Moest denken aan een vonkendover! Zag gelukkig net op tijd dat fibulageweld voorbij komen.
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 11 feb 2025, 20:54 |
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|