|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 20:04
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
keossvin
|
 Gordelhaak (?)
Materiaal: brons Afmeting: 3,9/1,8cm Beschrijving van het voorwerp: Beste allen  , Gisteren dit voorwerp gevonden. Ik vermoed een soort van gordelhaak. Voorwerp heeft een aantal breukranden. Op de laatste foto in het groen mijn gedachtegang. Op het onderste gedeelte/ breukrand lijkt een ronding ze zitten. Voorwerp is voorzien van enkele simpele simpele versieringen in de vorm van twee lijnen. Voorwerp is reeds op fb geplaatst maar geen reactie. Gr Kevin 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 01 maart 2025, 09:20 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Re: Gordelhaak (?)
Interessante denkrichting bij deze vondst. Heb je ook een voorbeeld van zoiets?
|
| 01 maart 2025, 14:26 |
|
 |
|
keossvin
|
Detecto-searcher schreef: Interessante denkrichting bij deze vondst. Heb je ook een voorbeeld van zoiets? Ik heb helaas geen voorbeelden. Wel een referentie van pan. Wat ik zo typerend vind is dat het knopje een beetje uitloopt, dit moet dan haast wel zijn gebruikt om iets in te haken. Gezien de andere kant deels rond lijkt te zijn geweest zou ik het niet vreemd vinden als daar een oog heeft gezeten. Vandaar de denkrichting.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 01 maart 2025, 15:10 |
|
 |
|
keossvin
|
Hier een eenvoudige Keltische variant.
|
| 01 maart 2025, 15:16 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
In elk geval een spoor dat de moeite waard lijkt om verder te volgen. Hopelijk stuiten we op iets!
|
| 01 maart 2025, 16:11 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Een variant van zoiets waar jij aan denkt misschien? Bron 1: https://ru.pinterest.com/pin/788833690963549361/ via Pinterest, originele bron kan ik niet zo meteen vinden. Bron 2: https://www.zobodat.at/pdf/MGSL_101_1_0143-0160.pdf
|
| 01 maart 2025, 21:12 |
|
 |
|
keossvin
|
Precies ja! Bedankt voor de mooie voorbeelden. Ik ga nog verder neuzen. Hopelijk kan ik binnenkort wat gelijkend tonen
|
| 01 maart 2025, 21:40 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Het nieuwe DDA-magazine 199lezend, valt me opeens een soort overeenkomst op bij de lidgreep van deze Romeinse olielamp. Knop wijst wel de andere kant op. of moet ik deze andersom bekijken? Wellicht iets in deze richting. Datering: 1e - 2e eeuw na Chr. Vondst Theun Oostenburg PAN-00164482
|
| 05 maart 2025, 15:03 |
|
 |
|
Aixel
|
zo een oil lamp reflector komt wel vaak voor als vondst zou je wat dieper in kunnen duiken een andere optie is een voet van een middeleeuwse kandelaar voorbeeld is geen match
|
| 06 maart 2025, 09:45 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Dat klopt!, zie bijv.: https://www.yourantiquarian.com/product ... il-lamp-2/ ; zie 2e plaatje. https://www.timeless.gallery/product-pa ... e-oil-lampMaar mij valt de bij beide objecten ook nogal overeenkomende decoratie van de zijdelingse strepen op, zie plaatje. Die vorm zag ik bij andere Romeinse olielampen nog net zo meteen. Voet middeleeuwse kandelaar: nog geen idee.
|
| 06 maart 2025, 13:08 |
|
 |
|
keossvin
|
Excuus voor de late reactie en super bedankt voor de mooie voorbeelden!! Ik vind het steeds aannemelijker worden dat het een onderdeel van een olielamp is geweest. Ik ben benieuwd wat PAN ervan gaat vinden, ik zal jullie laten weten wanneer ik reactie heb. Zal iig jullie zoekwerk vermelden 
|
| 12 maart 2025, 20:23 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Succes verder! Hoor graag de afloop!
|
| 12 maart 2025, 20:32 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|