|
|
Het is nu 03 maart 2026, 21:41
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 18 berichten ] |
|
Zeer groot en zwaar stuk lood
| Auteur |
Bericht |
|
Enix
|
 Zeer groot en zwaar stuk lood
Materiaal: lood
Afmeting: 11 cm x 9 cm
Gewicht: 420 gram
Beschrijving van het voorwerp:
Een groot stuk (plat) van lood. Het is gevonden op een Middeleeuwse akker. Is het rommel of werden zo’n grote stukken lood vroeger ergens voor gebruikt?
Ik hoor het heel graag :)
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 17 maart 2025, 21:01 |
|
 |
|
Adri Pieck
|
 Re: Zeer groot en zwaar stuk lood
Ik zeg niks Adri 
|
| 18 maart 2025, 00:02 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ik wel mooi voor de lood bak hoop geld weer of zie je er wat anders in succes ik ben blij als ik lood vind lood wet al heel vroeger gebruikt om dat het zacht is en een laag smetpunt heeft kan zo maar uit die tijd komen maar ja vind jij het mooi of belangrijk als je het mooi vind bewaar het dan maar veel succes daar 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 18 maart 2025, 00:40 |
|
 |
|
lieropp
Moderator
|
Hallo Enix,
ik denk dat het een gietprop is. Lood werd, in geval van nood, ter plekke gesmolten om er musketkogels van te maken. Het lijkt er op dat ze lood gesmolten hebben en het restant in een ondiep kuiltje in de grond hebben gegoten, omdat het zo'n grillige vorm heeft.
Gr Peter
|
| 18 maart 2025, 09:09 |
|
 |
|
Kadan
|
Mooi antwoord Peter. Das beter dan gooi het maar in de .... Uiteindelijk probeer je toch een verhaal achter de vondst te vinden. Een vondst zonder verhaal is dood. Cola zonder prik. Of het nu een gouden onbekende Middeleeuwse munt is of een loden prop.
|
| 18 maart 2025, 09:32 |
|
 |
|
Adri Pieck
|
Ik begrijp wel dat jullie mijn reacties vaak kort door de bocht of bot vinden maar zo zie ik sommige vondsten wel en ben ik eerlijk in mijn antwoord. Moet ik dan zeggen, Oh wat een prachtige vondst is dit. Het is gewoon een bonk lood dat overal wel voor gebruikt had kunnen worden, dat weet je toch niet, dat kun je zelf toch ook wel bedenken, en uiteindelijk beland het toch in de lood bak of ga je het in je vitrine leggen. Met vriendelijke groet Adri
|
| 18 maart 2025, 10:59 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Je vraagt om een eerlijk antwoord, dus dan maar hierbij mijn gedachten hierover:
Nee, zeggen dat het een prachtvondst is, dat hoeft niet. Maar wellicht zonder zo'n negatief klinkende toon gewoon zoiets: "Het is denk ik gewoon een bonk lood dat overal wel voor gebruikt kan worden. Mogelijk om iets te verzwaren. Het lijkt me iets voor je loodbak, waarmee je dan meteen nog wat geld kunt verdienen. Volgende keer beter. Op naar een prachtvondst!". Dat klinkt niet zo negatief en bedenk ook dat deze vinder misschien nog aan het begin staat van zijn zoekavonturen. En dan iemand op zijn vondst wat afkatten stimuleert niet. Dus gewoon een neutrale, vriendelijke en helpende toon aanslaan, lijk mij. We mogen allemaal de tijd krijgen om te leren wat wel en niet (archeologisch) waarde heeft, lijkt mij.
Kan je hier wat mee?
|
| 18 maart 2025, 18:46 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Adri Pieck schreef: Ik begrijp wel dat jullie mijn reacties vaak kort door de bocht of bot vinden maar zo zie ik sommige vondsten wel en ben ik eerlijk in mijn antwoord. Moet ik dan zeggen, Oh wat een prachtige vondst is dit. Het is gewoon een bonk lood dat overal wel voor gebruikt had kunnen worden, dat weet je toch niet, dat kun je zelf toch ook wel bedenken, en uiteindelijk beland het toch in de lood bak of ga je het in je vitrine leggen. Met vriendelijke groet Adri ik ben ook zo Adri alle dingen zit een verhaal aan vast Maar vind jij het mooi of belangrijk om het te bewaren mij maat vind dingen die hij belangrijk vind gooi ik zo de bak in en als het niet mooi is of stuk komt het niet in de kast i is het belangrijk voor de geschiedenis bewaar ik het voor iemand die het mooi vind
|
| 18 maart 2025, 22:17 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Kadan schreef: Mooi antwoord Peter. Das beter dan gooi het maar in de .... Uiteindelijk probeer je toch een verhaal achter de vondst te vinden. Een vondst zonder verhaal is dood. Cola zonder prik. Of het nu een gouden onbekende Middeleeuwse munt is of een loden prop. Cola zonder prik. altijd goed voor de wc zo zie je maar aan alles zit er een verhaal aan vast 
|
| 18 maart 2025, 22:23 |
|
 |
|
kimball
Moderator
Geregistreerd: 02 aug 2008, 20:46 Berichten: 3983 Woonplaats: Noordgouwe
|
Trump?
_________________ Ik verzamel duiten, oorden en muntgewichten uit Zeeland. Mijn verzameling is helaas nog niet compleet...
|
| 19 maart 2025, 00:14 |
|
 |
|
wimvanschaijk
|
Het is waarschijnlijk een brandstuk .
Maar vergeet nooit ENIX gooi nooit iets weg waarvan je niet weet wat het is.
Dan maar voor schut, wand elke zoeker heeft geleerd van de vondsten die hij niet kende. Ik zelf heb een Keltisch wiel , een bronze bijl een middeleeuwse ijzeren bijl en een halve rolhamer van de auto mat gehaald, toen ik die herkende op een of andere site. Lang gelede he Bij een regenbui zij mijn maat in de auto, wat heb jij hier op de auto mat liggen is dat geen Keltisch wieltje. een wat nooit van gehoord, daar maak ik nog wel eens een mooie krukrozet van zij ik. Toen ik begon wist ik nog niet wat een musketkogel was,in het begin weet je gewoon niet alles. Maar dat gaat snel
Dus alles mee nemen en laten zien ook scherf en steentijd desnoods stuur een PB.
Sucses Groeten wim
|
| 19 maart 2025, 00:38 |
|
 |
|
Tjark
Geregistreerd: 10 mei 2013, 16:44 Berichten: 276 Woonplaats: Vlissingen
|
Met andere woorden leg het op de plank wie weet valt het dubbeltje een keertje weggooien in de loodbak kan altijd nog al hoewel Peter zijn antwoord zeer plausibel klink. En Adri kort door de bocht kan ik wel waarderen daar is niks mis mee. En wat Trump betreft hij zou willen dat hij er zo knap uitzag.
Tjark
Laatst bijgewerkt door Tjark op 19 maart 2025, 08:33, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 19 maart 2025, 08:01 |
|
 |
|
not
ERELID
Geregistreerd: 30 apr 2008, 21:28 Berichten: 7121 Woonplaats: Silversun
|
In iedergeval goed bezig met het milieu  beter uit de grond ! Gr Niels
_________________ toInfinityandBeyond
|
| 19 maart 2025, 08:01 |
|
 |
|
Enix
|
Bedankt voor de vele reacties.
Dat het een afgietsel van lood zou kunnen zijn (dus dat ze het in de grond hebben laten gieten), zou wel eens kunnen. Zeker gezien de grillige vorm, inderdaad. Ik heb er ook diverse musketballen gevonden, al vind je die wel vaker. Ik vond het enkel apart om zo’n groot stuk lood te vinden, althans ik heb het zelf nog niet gevonden. Dus ik had gehoopt dat deze grote stukken ergens voor gebruikt werden.
Korte en directe reacties heb ik geen probleem mee. Vaak weet je met een korte reactie ook voldoende.
Ik probeer zelf vaak uit te zoeken wat het is (spendeer ik veel tijd aan), maar helaas is het vaak lastig om te achterhalen. Zeker als je niet weet in welke richting je moet zoeken. Dus als ernaar gekeken wordt en door een uitgebreide reactie een bepaalde denkwijze wordt gecreëerd (waarvoor het gebruikt zou kunnen zijn / wat het zou kunnen zeggen) kun je ooit met context / andere vondsten alsnog achterhalen wat het zou kunnen zijn.
Dus zowel de korte reacties zijn handig, alsook zeker de uitgebreide reacties.
Ik gooi zelf niets weg, haha. Al moet ik zeggen dat 99% rommel is, haha.
|
| 19 maart 2025, 11:47 |
|
 |
|
Adri Pieck
|
de toppers zullen zeker nog komen hoor. Adri
|
| 19 maart 2025, 11:59 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Adri Pieck schreef: de toppers zullen zeker nog komen hoor. Adri je ben wel weer kort van stof deze keer gaat vast goed komen met een topper
|
| 19 maart 2025, 17:22 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28576 Woonplaats: Kerkrade
|
Gewoon blijven plaatsen, daarom heet ons forum bodemvondstenwereld, had zomaar een bezonder stuk kunnen zijn!!! De context kan je een richting geven, maar geen garantie dat daadwerkelijk uit deze periode kont. Toch dank voor het plaatsen . Gr Chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 19 maart 2025, 18:41 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
Ik zie op YouTube filmpjes dat in Engeland / Schotland geregeld zogenaamde palm guard vinden. De Nederlandse benaming ken ik niet. Dit werd gebruikt bij het naaien van leer en dergelijke. Het werd in de handpalm gelegd zodat je de naald niet in je hand stak. Ik heb er in midden-Limburg nooit één gevonden, maar ik zoek pas 2,5 jaar. Het voorliggend artefact lijkt te groot en te grillig dus waarschijnlijk is het toch het reeds gesuggereerde gieten van restlood in een kuiltje.
_________________ Groet, Godfried
|
| 20 maart 2025, 13:24 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 18 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|