|
|
Het is nu 05 maart 2026, 13:34
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
Onbekend laat middeleeuws?
| Auteur |
Bericht |
|
denier
|
 Onbekend laat middeleeuws?
Koperlegering 26 mm x 19 mm 1,00 g. Zigzagversiering aangebracht, 15de eeuw? Geen idee wat dit mag voorstellen. Keerzijde glad en geen versiering of bevestiging.
Mvg, Denier
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 25 maart 2025, 18:17 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Onbekend laat middeleeuws?
lijkt een beet je op een muurhaak die is stuk gegaan heb hij deze van gemaakt succes ander mag ook wat zeggen als je het beter weet 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 25 maart 2025, 20:54 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Wat is dit toch ene vreemd ding. Die decoratie doet me vreemd aan. Ook zie ik 6 putjes rondom, dient dat ergens voor? Waarom wel 4 gaten centraal?De 2 andere, boven en onder, lijken haast verzonken gaten waarmee het object heeft vastgezeten. Waarvoor dient dat haakje? Je ziet: talloze vragen!
|
| 27 maart 2025, 21:27 |
|
 |
|
Timbee
|
Bijzonder ding, niet eerder gezien... Het zou misschien een soort vroege kledingsluiting kunnen zijn die door de gaatjes aan de stof werd vastgenaaid. Het zijn wel veel gaatjes, maar wellicht kon je ze zo op een bepaalde manier decoratief vastnaaien. De puntjes zijn volgens mij onderdeel van de decoratie. Ik zie er acht, aan elke zijde een van elke punt van de zigzag lijnen.
|
| 28 maart 2025, 22:57 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Door de grove vorm krijg ik de indruk dat het uitgezaagd is. Mogelijk uit een eerder gebruikt voorwerp.
Ik meende overeenkomsten te zien met het kwadrant wat ik ooit vond, een meetinstrument. Ik heb dit daarom even voorgelegd aan dr. John Davis, expert op het gebied van zonnewijzers. Hij meldt me het volgende: "... The possibility of a recycled brass plate from a scientific instrument is certainly a real one: I know of two cases in England where the dial plate of a 17th century sundial has been reused to make the doorplate of a lock, probably in the 19th century. So your suggestion for the 'hook' is one worth considering. ... There are some other marks on the hook which I can't quite make out - are there letters towards the top left area of the plate? Without more to go on, I'm unable to make any sensible suggestions as to what original instrument it could have come from, unfortunately. ..." Google vertaling: "...De mogelijkheid van een gerecyclede messing plaat van een wetenschappelijk instrument is zeker reëel: ik ken twee gevallen in Engeland waar de wijzerplaat van een zonnewijzer uit de 17e eeuw is hergebruikt om de deurplaat van een slot te maken, waarschijnlijk in de 19e eeuw. Dus jouw suggestie voor de 'haak' is er een die het overwegen waard is. ... Er staan nog wat andere markeringen op de haak die ik niet helemaal kan ontcijferen - staan er letters linksboven op de plaat? Zonder meer informatie kan ik helaas geen zinnige suggesties doen over welk origineel instrument het vandaan zou kunnen komen. ..."
Kan je nog iets melden over die eventuele markeringen op de haak?
|
| 30 maart 2025, 13:21 |
|
 |
|
cees1955
|
Denk aan een boeksluiting Gr, Cees 
|
| 30 maart 2025, 13:40 |
|
 |
|
denier
|
Is dit gewoon geen deel van een kleine medaillonsluiting? Dit type versiering het zigzag motief doet me 15de eeuw aan.
|
| 30 maart 2025, 22:42 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Kan je mijn vraag nog even beantwoorden?
"Kan je nog iets melden over die eventuele markeringen op de haak?"
|
| 31 maart 2025, 17:55 |
|
 |
|
denier
|
Detecto-searcher schreef: Door de grove vorm krijg ik de indruk dat het uitgezaagd is. Mogelijk uit een eerder gebruikt voorwerp.
Ik meende overeenkomsten te zien met het kwadrant wat ik ooit vond, een meetinstrument. Ik heb dit daarom even voorgelegd aan dr. John Davis, expert op het gebied van zonnewijzers. Hij meldt me het volgende: "... The possibility of a recycled brass plate from a scientific instrument is certainly a real one: I know of two cases in England where the dial plate of a 17th century sundial has been reused to make the doorplate of a lock, probably in the 19th century. So your suggestion for the 'hook' is one worth considering. ... There are some other marks on the hook which I can't quite make out - are there letters towards the top left area of the plate? Without more to go on, I'm unable to make any sensible suggestions as to what original instrument it could have come from, unfortunately. ..." Google vertaling: "...De mogelijkheid van een gerecyclede messing plaat van een wetenschappelijk instrument is zeker reëel: ik ken twee gevallen in Engeland waar de wijzerplaat van een zonnewijzer uit de 17e eeuw is hergebruikt om de deurplaat van een slot te maken, waarschijnlijk in de 19e eeuw. Dus jouw suggestie voor de 'haak' is er een die het overwegen waard is. ... Er staan nog wat andere markeringen op de haak die ik niet helemaal kan ontcijferen - staan er letters linksboven op de plaat? Zonder meer informatie kan ik helaas geen zinnige suggesties doen over welk origineel instrument het vandaan zou kunnen komen. ..."
Kan je nog iets melden over die eventuele markeringen op de haak? Ik zie enkel zigzag motief die aangebracht is in een ruitvorm. Voor de rest enkele versierde uitgeholde putjes die zijn aangebracht?
|
| 31 maart 2025, 18:39 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Dank je! Die uitgeholde putjes kunnen gebruikt zijn voor een passerpunt. Dat zie je ook bij het kwadrant, evenals die rare krasjes. [Wat een kwadrant is, zie: viewtopic.php?f=199&t=128184]Helaas is daar het doel vrij onduidelijk van, zie tekstje daarover in het 1e plaatje. Helaas ook niet bekend bij Davis. Vandaar dat ik dacht aan een tweede gebruik van een eerder gebruikte plaat van een instrument. Zie voor deze gedachten bijgaand plaatje. Maar mogelijk toch gewoon decoratie? Maar als er verder geen aanwijzingen zijn, kan ook Davis er niet veel mee, zo begrijp ik van hem. Alhoewel zo'n tweede gebruik dus wel voorkomt, zoals hij meldt. Het zou dan nu als een soort medaillonsluiting kunnen zijn ingezet.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 01 apr 2025, 19:30 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|