|
|
Het is nu 03 maart 2026, 18:57
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Enix
|
 Zilveren naaldenkoker?
Materiaal: zilver vergelding over brons
Afmeting: 6 cm lang en 1 cm dik
Gewicht: 9 gram
Beschrijving van het voorwerp:
Deze koker heb ik vorige week op onze eigen akker gevonden. Ik dacht initieel dat het rommel was. Het object is vrij zwaar, niet magnetisch en nagenoeg ongereinigd. Het lijkt niet hol van binnen te zijn, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Het is helaas wel beschadigd en het is bovenaan afgebroken / gescheurd.
Het lijkt van binnen van brons te zijn, met een zilveren omhulsel.
Ik zie verder niet echt een schroefdraad (zoals bij naaldenkokers).
Weet iemand wat het zou kunnen zijn? Alle informatie is weer meer dan welkom.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 12 apr 2025, 09:55 |
|
 |
|
Enix
|
 Re: Zilveren naaldenkoker?
Nog een paar foto’s
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 12 apr 2025, 09:57 |
|
 |
|
Huzaar
|
Zie ik spoken of zie ik een stempel bij foto 3, het lijkt een beschadiging maar ik zie enkele cijfers boven een streep en eronder ook nog wat. Probeer dit vlak eens zonder verder te beschadigen leesbaar te maken.
|
| 12 apr 2025, 17:43 |
|
 |
|
Huzaar
|
Ik denk ook nog aan een mesheft (deel).
|
| 12 apr 2025, 17:45 |
|
 |
|
Roozjee
Geregistreerd: 16 mei 2016, 19:45 Berichten: 1589 Woonplaats: Zuid Beveland
|
Als het nagenoeg rond is geweest met die dikte/diameter van +/- 1 cm denk ik eerder aan een zilveren pen of vulpotlood 19e eeuws of vroeg 20e eeuws.. Groet Roozjee
|
| 12 apr 2025, 18:46 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Bijvoorbeeld zoiets. Laatje getal datering weggevallen, maar geeft wel ongeveer een datering.
|
| 13 apr 2025, 12:54 |
|
 |
|
Enix
|
Bedankt weer voor de reacties.
Ik heb even goed gekeken, maar ik zie geen stempel. Maar waar bedoel je precies? Want dan ga ik het nog eens nakijken. En ik denk dat het met 6cm net wat te klein is voor een mesheft (al weet ik niet hoe groot ze normaal zijn).
En ja, een potlood zou in principe kunnen. Het is vrij small / klein, maar met 20 gram wel redelijk zwaar. Het voorbeeld lijkt er wel redelijk op.
Het is een lastige, haha.
|
| 13 apr 2025, 16:04 |
|
 |
|
Huzaar
|
Op foto 3, vanaf de beschadigde kant op het gladde deel lijkt een beschadiging maar na vergroten en een loupe zie ik letters en cijfers. Of ik spoor niet helemaal meer en dat kan gezien mijn leeftijd, er zijn er genoeg die op een zijspoor zijn beland. 
|
| 14 apr 2025, 18:45 |
|
 |
|
Hans1971
|
Enix schreef: Bedankt weer voor de reacties.
Ik heb even goed gekeken, maar ik zie geen stempel. Maar waar bedoel je precies? Want dan ga ik het nog eens nakijken. En ik denk dat het met 6cm net wat te klein is voor een mesheft (al weet ik niet hoe groot ze normaal zijn).
En ja, een potlood zou in principe kunnen. Het is vrij small / klein, maar met 20 gram wel redelijk zwaar. Het voorbeeld lijkt er wel redelijk op.
Het is een lastige, haha. Ik heb een zilveren handvat van een mes van 5,5 cm. Het kan dus makkelijk. 
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 16 apr 2025, 18:32 |
|
 |
|
Roozjee
Geregistreerd: 16 mei 2016, 19:45 Berichten: 1589 Woonplaats: Zuid Beveland
|
Heren, kijk eens naar de binnenzijde.... Ik blijf voet bij stuk houden: vulpotlood of kroontjespen, eind negentiende eeuws.... Groet Roozjee
|
| 16 apr 2025, 18:49 |
|
 |
|
Adri Pieck
|
Zilveren vulpootlood, lijkt op mijn gevonden exemplaar.
Adri
|
| 16 apr 2025, 19:28 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|