|
|
Het is nu 03 maart 2026, 12:41
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 15 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Luuky
|
 Vergulde fragmenten
Materiaal:Koper Afmeting:ca 7mm breed Gewicht:ntb Beschrijving van het voorwerp: Goedemorgen, Mijn vondsten bakken nog eens nagelopen. Dacht dat ik deze fragmenten wel eens onder paardentuig heb zien staan maar weet niet meer waar  . Het zijn allemaal dunnestukjes plaat waar een bolling of een klaver in geslagen is. En na mijn idee bijna allemaal verguld. alles komt van een akker af. Vermoed dat het een soort leerbeslag is uit 13/14e eeuw. Groeten Luuk 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 08 jun 2022, 10:21 |
|
 |
|
veteraan
|
 Re: Vergulde fragmenten
Ik heb ze wel eens voorbij zien komen op het forum. Staat me ook iets van bij dat het verguld beslag is, de exacte periode is me ontschoten. Ik heb zelf ook wat stukjes. Ben benieuwd.
Gr, Veteraan
|
| 08 jun 2022, 12:14 |
|
 |
|
Luuky
|
Gisteren deze vondsten laten zijn bij het PAN event in Utrecht, blijkt om fragmenten van schildversiering te zijn rond 1200-1300. wat toch wel een leuke verassing is 
|
| 01 jun 2025, 22:17 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Gaaf! Hebben ze je ook nog voorbeelden laten zien / genoemd!
|
| 02 jun 2025, 16:05 |
|
 |
|
Luuky
|
Helaas heb ik geen foto van de referentie die ze lieten zien, het was een duits boek. heb zelf nog even zitten zoeken en heb de volgende voorbeelden viewtopic.php?f=195&t=115590&hilit=schildbeslagVoorbeelden zijn van Woesel zal kijken of ik bij PAS nog wat voorbeelden kan vinden
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 03 jun 2025, 10:40 |
|
 |
|
Luuky
|
Toch nog een mooi voorbeeld op het forum gevonden: viewtopic.php?p=791470#p791470Bij PAS geen voorbeeld kunnen vinden Rechts onder zal vermoedelijk eerder een leerbeslag zijn op de riem
|
| 04 jun 2025, 13:17 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Luuky schreef: Helaas heb ik geen foto van de referentie die ze lieten zien, het was een duits boek.heb zelf nog even zitten zoeken en heb de volgende voorbeelden viewtopic.php?f=195&t=115590&hilit=schildbeslagVoorbeelden zijn van Woesel zal kijken of ik bij PAS nog wat voorbeelden kan vinden Wellicht kan je bij hen alsnog de titel opvragen. Ja, mooie voorbeelden! En goed dat je dat topic weer eens voor het voetlicht zet zo. Onze database kent veel, alweer vaak vergeten en soms ook wel wat moeilijk terug te vinden voorbeelden. Kende die ook van dat octopusbeslag, zoiets vinden is wel gaaf zeg! Hierbij nog wat plaatjes, maar zag niet zo gauw een overeenkomst met jouw vondsten. Er werd destijds een oproep gedaan in het DDA meen ik.
|
| 06 jun 2025, 09:25 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Nog een NL voorbeeld van die laatste. Plus wat NL spul uit Helmond.
|
| 06 jun 2025, 09:26 |
|
 |
|
Luuky
|
Heb reacties terug gehad van PAN! met een paar erg mooie voorbeelden! op dit schild vind ik de overeenkomsten wel goed te zien.
gebruikte boeken zijn: Schilden_balkbeslag_Fillip 2011_Naumburg_ Webley 2017 schildbeslag 12e en 13e eeuw
|
| 13 jun 2025, 15:26 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ziet er interessant uit! Kan je ook nog wat meer uitleg geven over waar we jouw vondsten terug zien op dit schild. Dat is nml. niet zo gemakkelijk te zien. Bedankt alvast!
|
| 24 jun 2025, 00:08 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ik zelf zie hier wel overeenkomsten. 
|
| 24 jun 2025, 20:59 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Zie ook no. 17 en 20 van dit plaatje. Wat denk jij Luuky? 
|
| 06 aug 2025, 10:16 |
|
 |
|
Luuky
|
Excuses voor de late reactie, Detecto-searcher. Ik zie je vergelijking wel, maar vind zelf dat de fragmenten in het topic van FAR BEYOND DRIVEN toch wat meer overeenkomsten hebben. viewtopic.php?f=195&t=115590&hilit=schildbeslagviewtopic.php?f=1032&t=98009Op mijn vondsten is die verjonging eigenlijk niet aanwezig, al heb ik inmiddels nog een ander fragment uit de rommelbak opgedoken waar dat detail wél op te zien is."
|
| 26 aug 2025, 22:14 |
|
 |
|
Luuky
|
extra foto's
|
| 26 aug 2025, 22:16 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Hoe dan ook: prachtig spul wat je mogelijk zomaar over het hoofd ziet en wat dan misschien zonder verder nadenken in de koperbak verdwijnt. Gelukkig bij jou niet!! 
|
| 29 aug 2025, 21:24 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 15 berichten ] |
|