Hallo Wim,
Ik vraag me af of dit wel een veerrol van een fibula is en wel om twee redenen: Ik mis een opening in het midden. Bij deze brede veerrollen is eigenlijk bijna altijd sprake van een meerdelige constructie. de veerrol (en zeker zo'n brede) heeft een as nodig als steun én een middensteun in de vorm van een aanhechtingspunt aan de kop van de fibula (bv. een oog of doorboorde kopplaat).
Er zijn wel eendelige fibula's met een dergelijk brede spiraalveer maar: dan mis ik een breukvlak in het midden of eigenlijk twee: de aanhechting naar de fibula én het breukvlak van de naald. De spiraalveer is in het middendeel helemaal glad.
Als dit de helft van de veer zou zijn....wordt hij wel heel erg breed. Misschien dat je het geheel eens voor zou kunnen leggen aan iemand van PAN (Stijn Heeren?) (Zie voorbeelden uit Lothar Schulte, Die Fibeln mit hohem Nadelhalter
Vooralsnog denk ik niet aan een fibulaveer. Wat wel???? Als het wel een fibulaveer is, vraag ik me af of hij bij de andere fibula hoort
Nauheimfibulae hebben trouwens altijd een veerol met 3, meestal 4 windingen, nooit meer,
groeten,
Joost