|
|
Het is nu 03 maart 2026, 18:30
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Detecto-searcher
|
 Kroontje
Materiaal: koperlegering, messing of brons Afmeting: diameter: 28 mm. hoogte: 11 mm. Gewicht: 11,5 gr.
Vreemd object dit kroontje wat ik gisteren oppiepte. De punten van de kroon zijn gedecoreerd met franse lelies, de onderste ring op de zijkant is schuin gearceerd. In het midden zit een gaatje met ijzerresten, rest pinnetje mogelijk. De onderkant is hol gevormd. Zou dit misschien een bekroning zijn geweest van een heft van dolk of mes / pommeltje? Datering: geen idee. Niet superoud en elk geval. Vrij onregelmatig uitgevoerd. Iemand een idee?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Detecto-searcher op 21 aug 2025, 13:05, in totaal 3 keer bewerkt
|
| 21 aug 2025, 13:00 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Re: Kroontje
Nog een foto van de onderzijde.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 21 aug 2025, 13:01 |
|
 |
|
aureum
Geregistreerd: 20 okt 2018, 17:21 Berichten: 5683 Woonplaats: Kerkrade
|
hoe ik de foto's zag, dacht ik ook meteen bekroning van een heft van dolk of mes / pommeltje?
|
| 21 aug 2025, 13:09 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ah, mooi! Ik dacht er pas later aan. Zat eerst wat te denken over een kaarsenhouder, maar dat leek me toen toch niet. Ben pas toen richting bekroning gaan denken. Nu nog wat zoeken naar een match. En de datering.
|
| 21 aug 2025, 14:03 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
|
| 21 aug 2025, 14:24 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
De archeoloog kwam met een nog andere interessante optie: een kroontje van een Mariabeeld. De lelies staan dan voor de reinheid, de onbevlekte maagd. De holte onderin zou dan zo bedoeld zijn om het kroontje zo op de bolling van het hoofd te kunnen bevestigen. Even voor het idee een voorbeeld. Het voorbeeld laat geen lelies zien, maar die komen inderdaad voor bij religieuze beelden liet hij mij zien. (Natuurlijk niet bij het kind, het is dus geen Jezus-kroontje  ) Ben benieuwd waar we op uit gaan komen!
|
| 21 aug 2025, 19:08 |
|
 |
|
Roozjee
Geregistreerd: 16 mei 2016, 19:45 Berichten: 1589 Woonplaats: Zuid Beveland
|
Detecto-searcher schreef: Ah, mooi! Ik dacht er pas later aan. Zat eerst wat te denken over een kaarsenhouder, maar dat leek me toen toch niet. Ben pas toen richting bekroning gaan denken. Nu nog wat zoeken naar een match. En de datering. Ik had hetzelfde gevoel, deel van een kandelaar... Groet Roozjee
|
| 21 aug 2025, 20:43 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Het is als kelkje erg laag en tussen de kroonpunten door zou al snel het kaarsenvet uitdruipen. Die optie valt daarom volgens mij af. Een kroon zodanig als heftbekroning is voor zover nu niet bekend, behalve in de fantasiewereld zoals ik al liet zien. Binnen de archeologische dienst scoort het Mariakroontje momenteel het hoogst. Niet onomstotelijk hoor.
|
| 22 aug 2025, 11:22 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
word jij de koning 2026 kroon heb je al 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 23 aug 2025, 09:18 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
|
| 23 aug 2025, 10:29 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|