|
|
Het is nu 03 maart 2026, 15:38
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
Verguld zwaardgordel beslag. 14/15 de eeuw
| Auteur |
Bericht |
|
not
ERELID
Geregistreerd: 30 apr 2008, 21:28 Berichten: 7121 Woonplaats: Silversun
|
 Verguld zwaardgordel beslag. 14/15 de eeuw
Materiaal:Zilver verguld Afmeting:15 x 8 mm hoog Gewicht:3. 20 gr Beschrijving van het voorwerp: tja waar is het van geweest  iemand enig idee ? Gr Niels
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ toInfinityandBeyond
|
| 01 sep 2025, 15:18 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Re: Verguld whatsit ?
Prachtvondst! Dit is een rosette of angelrust, zie voorbeelden. De angel steekt er doorheen. Gebruikt bij riemen, ook bijv. als zwaardgordelbeslag. Datering: ca. 16e eeuw meen ik.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Detecto-searcher op 01 sep 2025, 17:14, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 01 sep 2025, 16:59 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Nog wat plaatjes.
|
| 01 sep 2025, 17:05 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Deze vond ik zelf. Ook een combi van zilver en goud/verguld. Eerst nog ongereinigd, eronder gereinigd.
|
| 01 sep 2025, 17:11 |
|
 |
|
aureum
Geregistreerd: 20 okt 2018, 17:21 Berichten: 5683 Woonplaats: Kerkrade
|
|
| 01 sep 2025, 17:39 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Dank je! Die vondst van mij, in situ gevonden, is trouwens gedateerd op 14e eeuws, zie tekst. Bron: Zutphense Archeologische Publicaties 150, Archeologisch, archivalisch en bouwhistorisch onderzoek naar de ontwikkeling van de percelen langs de Halvemaanstraat en de Melatensteeg in de wijk Polsbroek in Zutphen. Deze 2 voorbeelden, die overigens zo te zien wel wat anders van uitvoering lijken, worden gedateerd op de 16e eeuw, zie de voorbeelden. De hier besproken vondst zou dan dus ook nog 15e of misschien ook 14e eeuws kunnen zijn. 
|
| 01 sep 2025, 17:47 |
|
 |
|
not
ERELID
Geregistreerd: 30 apr 2008, 21:28 Berichten: 7121 Woonplaats: Silversun
|
Zo hee Sicco wat een rete strakke determinatie  dat had ik er nooit achter gezocht  weer eentje voor de collectie! Thanks Gr Niels
_________________ toInfinityandBeyond
|
| 01 sep 2025, 18:33 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28574 Woonplaats: Kerkrade
|
not schreef: Zo hee Sicco wat een rete strakke determinatie  dat had ik er nooit achter gezocht  weer eentje voor de collectie! Thanks Gr Niels helemaal mee eens Niels, puike vondst en puike determinatie Gr Chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 01 sep 2025, 18:37 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
mooi spul
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 01 sep 2025, 18:40 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Coinhunter Chris schreef: not schreef: Zo hee Sicco wat een rete strakke determinatie  dat had ik er nooit achter gezocht  weer eentje voor de collectie! Thanks Gr Niels helemaal mee eens Niels, puike vondst en puike determinatie Gr Chris  Dank jongens! 
|
| 02 sep 2025, 12:45 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|