|
|
Het is nu 03 maart 2026, 13:37
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Nico
|
 Gordelhaak.
Materiaal:brons
Afmeting:48 mm lang, 31 mm breed
Gewicht:14,5 gram
Beschrijving van het voorwerp: dit heb ik op een oude akker gevonden, de vondsten gaan hier van Keltisch tot moderne tijd. Het lijkt me een gordelhaak. Maar hoe oud zou deze zijn? Hij is vrij eenvoudig, maar heeft een mooie donkergroene patina. Ik hoor het graag, bedankt, Nico.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 01 sep 2025, 14:16 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28574 Woonplaats: Kerkrade
|
 Re: Gordelhaak.
wij hebben een eigen database die is ongelofelijk, tip  je kunt een zoekterm ingeven in ZOEKEN onder de banner kijk hier eens  gr Chris
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 01 sep 2025, 14:51 |
|
 |
|
Nico
|
Coinhunter Chris schreef: wij hebben een eigen database die is ongelofelijk, tip  je kunt een zoekterm ingeven in ZOEKEN onder de banner kijk hier eens :link:gr Chris Deze had ik inderdaad ook gezien, en ik zie duidelijk overeenkomsten. Maar die van mij is eenvoudiger, zonder versieringen. Vandaar dat ik hem toch even geplaatst heb, hier zitten de experts. Keltisch is zeker mogelijk op dit veld, ik vond daar eerder 2 Keltische vogelkoppen. Deze: viewtopic.php?f=288&t=129044 Maar ook Romeins en middeleeuws. Ik had het voorwerp in eerste instantie aangezien voor iets uit de nieuwe tijd. Het is een vondst van een paar weken terug. Bedankt Chris! 
|
| 01 sep 2025, 16:15 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
In dit document over de behandeling van objecten, zie je bij afbeelding 59 een zo op het oog redelijk identieke. Helaas staat daar niet bij wat het is. Laat staan verdere info. Maar misschien kan je er wel via de schrijvers van dit document erachter komen. Zie daarvoor het colofon aan het einde ervan. Bron: https://s3.amazonaws.com/verzekerdebewa ... metaal.pdf
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 02 sep 2025, 13:06 |
|
 |
|
Nico
|
Detecto-searcher schreef: In dit document over de behandeling van objecten, zie je bij afbeelding 59 een zo op het oog redelijk identieke. Helaas staat daar niet bij wat het is. Laat staan verdere info. Maar misschien kan je er wel via de schrijvers van dit document erachter komen. Zie daarvoor het colofon aan het einde ervan. Bron: https://s3.amazonaws.com/verzekerdebewa ... metaal.pdfinderdaad, ik zie het, ik zal ze eens benaderen, bedankt voor de tip 
|
| 02 sep 2025, 16:59 |
|
 |
|
propatria
|
mogelijk is dit een optie? Bron The Britisch Museum
vertaling via Google transelate
"Een baldric-ring van koperlegering uit de midden- en late ijzertijd, die gebruikt zou zijn als onderdeel van een samengestelde riem, werd gebruikt om een zwaard aan te hangen. De baldric-ring bestaat uit een ring, die een subcirkelvorm en een D-vormige doorsnede heeft. Vanuit deze ring steekt haaks een koepelvormig drukknooptype fitting uit. De knop van de ring loopt haaks van het uitsteeksel op het vlak van de ring. Op de plek waar het uitsteeksel de ring raakt, bevindt zich een decoratief element, in hetzelfde vlak als de ring. Dit element loopt in een V-vorm vanaf beide zijden van de ring tot aan de binnenkant van de ring. De punt van dit binnenste uitsteeksel lijkt beschadigd en mogelijk onvolledig. Een concave groef volgt het element, aan weerszijden van de ring, tot waar het eindigt in de ring. De ring is integraal onderdeel van de baldric-ring. Deze ring is mogelijk in een gat in een leren riem of riem gepast. De achterkant van het artefact is onversierd en plat. Het metaal heeft een gepolijste donkergroene patina. Er zijn sporen van polijsten en slijtage op zowel de ring als de drukknoop."
|
| 10 sep 2025, 10:53 |
|
 |
|
Nico
|
propatria schreef: mogelijk is dit een optie? Bron The Britisch Museum
vertaling via Google transelate
"Een baldric-ring van koperlegering uit de midden- en late ijzertijd, die gebruikt zou zijn als onderdeel van een samengestelde riem, werd gebruikt om een zwaard aan te hangen. De baldric-ring bestaat uit een ring, die een subcirkelvorm en een D-vormige doorsnede heeft. Vanuit deze ring steekt haaks een koepelvormig drukknooptype fitting uit. De knop van de ring loopt haaks van het uitsteeksel op het vlak van de ring. Op de plek waar het uitsteeksel de ring raakt, bevindt zich een decoratief element, in hetzelfde vlak als de ring. Dit element loopt in een V-vorm vanaf beide zijden van de ring tot aan de binnenkant van de ring. De punt van dit binnenste uitsteeksel lijkt beschadigd en mogelijk onvolledig. Een concave groef volgt het element, aan weerszijden van de ring, tot waar het eindigt in de ring. De ring is integraal onderdeel van de baldric-ring. Deze ring is mogelijk in een gat in een leren riem of riem gepast. De achterkant van het artefact is onversierd en plat. Het metaal heeft een gepolijste donkergroene patina. Er zijn sporen van polijsten en slijtage op zowel de ring als de drukknoop." Inderdaad, dat is er ook eentje, en een hele mooie. Op deze locatie zou het zeker kunnen, de functie is ook duidelijk, het was om een leren riem te sluiten. Bedankt voor je bijdrage!
|
| 12 sep 2025, 12:04 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|