| Auteur |
Bericht |
|
Toyker
Geregistreerd: 09 sep 2019, 13:01 Berichten: 1326 Woonplaats: Fryslân/oostergo
|
 Oud maar wat is het?
Materiaal: brons
Afmeting: 5cm
Gewicht:25,13 gram
Beschrijving van het voorwerp: iemand een idee wat dit is? Bijvondsten middeleeuws en Romeins. Helaas is de kwaliteit niet al te best.
Groeten Richard
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 18 sep 2025, 19:43 |
|
 |
|
krulstaart
Moderator
|
 Re: Oud maar wat is het?
Dit is een hele moeilijke Heb het nog nooit gezien maar oogt voor mij romeins Aan de vorm en de strepen aan de onderkant en de pin die erin zit Gr marin
_________________ http://members.casema.nl/mm.driedijk/
ik verzamel fibula s heb je er niks mee denk aan mij ruilen kan ook
|
| 18 sep 2025, 20:19 |
|
 |
|
Toyker
|
krulstaart schreef: Dit is een hele moeilijke Heb het nog nooit gezien maar oogt voor mij romeins Aan de voorm en de strepen aan de onderkant en de pin die erin zit Gr marin Ik had ook een een paar romeinse munten, zou best uit die tijd kunnen komen 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 18 sep 2025, 20:43 |
|
 |
|
Kadan
|
Votieve romeinse pommel, dat is waar ik aan moest denken. Maar..... 
|
| 18 sep 2025, 21:46 |
|
 |
|
Kadan
|
Andere mogelijkheid wellicht een stuk gereedschap Handvat van lederbewerking of aardewerk radstempel? Daar moest ik ook.nog aan denken.
|
| 18 sep 2025, 21:50 |
|
 |
|
krulstaart
Moderator
|
Heb even een schetsje gemaakt Van breekpunten en bevestigings punt Dit is wat ik zie maar jij kan dat beter zien En natuurlijk aan de onderkant Aan een pompelmoes heb ik ook zitten denken Maar ga eerst maar eens op zoek Gr marin
|
| 18 sep 2025, 22:31 |
|
 |
|
Toyker
|
krulstaart schreef: Heb even een schetsje gemaakt Van breekpunten en bevestigings punt Dit is wat ik zie maar jij kan dat beter zien En natuurlijk aan de onderkant Aan een pompelmoes heb ik ook zitten denken Maar ga eerst maar eens op zoek Gr marin Bedankt Marin en Kadan. De bevestigings punten zijn goed te zien op beide kanten, ook op de onderkant. De breekpunten zie ik zo niet. Ik kan in de boeken die ik heb nog niets vinden. Bepaalde sleutels/heften komen een beetje in de buurt. Misschien iets van een balans/onderdeel weegschaal..... We zoeken nog even verder Groeten Richard
|
| 19 sep 2025, 10:37 |
|
 |
|
krulstaart
Moderator
|
De onderkant is ijzer dus dat zou betekenen of van een mes Of een sleutel sleutel lijkt mij niet,want die hebben geen versiering aan de bovenkant dmv een plaatje wat bovenin Zit. Volgens mij zit er bovenin ook nog 2 gaatjes,dat zou betekenen dat daar een plaatje op heeft gezeten of iets dergelijks We zoeken verder Gr marin
|
| 19 sep 2025, 13:42 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Probeer ook wat mee te denken: Soms een spiegelhouder waarvan onderaan het verdere handvat (van bijv. eronder vastgezet been/ivoor) ontbreekt?
|
| 19 sep 2025, 20:20 |
|
 |
|
krulstaart
Moderator
|
Het is nog niet gelijk maar we komen ergens Gr marin
|
| 19 sep 2025, 20:25 |
|
 |
|
Annezoekt
Geregistreerd: 01 okt 2022, 16:24 Berichten: 409 Woonplaats: Fryslan
|
ook geen idee wat dit is, ben erg benieuwd wat voor dtm hieruit komt
zelf dacht ik iets van een stempeltje? en zoals ik het zie die bevestigingspunten zoals jullie het omschrijven zitten niet recht tegenover elkaar? dat vast een reden hebben
ik ben benieuwd
gr Anne
_________________ Nokta Impact Nokta Legend Xp deus 2 Manticore
|
| 19 sep 2025, 21:34 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
denk dat het geen hand vat is
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 19 sep 2025, 23:20 |
|
 |
|
douwe
|
Het zal wel een lastig worden om tot een juiste determinatie te komen . Ben benieuwd.
Gr Douwe
|
| 20 sep 2025, 08:29 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
douwe schreef: Het zal wel een lastig worden om tot een juiste determinatie te komen . Ben benieuwd.
Gr Douwe dat denk ik ook Douwe[ dit zijn denken dat moet je net gezien hebben of weten 
|
| 20 sep 2025, 13:43 |
|
 |
|
aureum
Geregistreerd: 20 okt 2018, 17:21 Berichten: 5683 Woonplaats: Kerkrade
|
het lijkt erop
|
| 20 sep 2025, 15:27 |
|
 |
|
Adri Pieck
|
Ik weet het wel te plaatsen hoor. Adri
Laatst bijgewerkt door Adri Pieck op 20 sep 2025, 16:01, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 20 sep 2025, 15:41 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Adri Pieck schreef: Ik weet het het wel te plaatsen hoor. Adri ??? aureum schreef: het lijkt erop Zo zeg, dat heeft er zeker veel van weg, wel een stuk platter. Ook daar niet echt bekend wat het is zo te lezen. Uit welke periode is dat voorbeeld? Lastig stukje! 
|
| 20 sep 2025, 15:48 |
|
 |
|
aureum
Geregistreerd: 20 okt 2018, 17:21 Berichten: 5683 Woonplaats: Kerkrade
|
Detecto-searcher schreef: aureum schreef: het lijkt erop Zo zeg, dat heeft er zeker veel van weg, wel een stuk platter. Ook daar niet echt bekend wat het is zo te lezen. Uit welke periode is dat voorbeeld? Lastig stukje!  er staat meubelbeslag, romeinse tijd
|
| 20 sep 2025, 15:55 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Aha Romeins. Leek me ook. Meubelbeslag had ik uiteraard meegekregen. Ik heb eerder van de week ook diverse plaatjes met Romeins meubilair al langs gesnuffeld, maar geen resultaat. Soms zijn details ook zo vaag afgebeeld dat je daar niets mee kunt.  Met mesheft en spiegelhouder schoot ik gisteren ook niet op, zie de plaatjes. Dan maar verder voor meubelbeslag of zoiets gaan. 
|
| 20 sep 2025, 15:58 |
|
 |
|
Toyker
|
Bedankt allemaal voor het meedenken  We komen er wel. Groeten Richard
|
| 20 sep 2025, 18:29 |
|
 |
|
huib
|
Ik sluit niet uit dat het om een antieke glas/diamantsnijder gaat . Waar je breekpunten aan geeft, als het al breekpunten zijn , heeft het voorbeeld ook. Zelfs het klinkje zit op een zelfde plaats. Google geeft wel meerdere exemplaren die er op lijken.
Huib
|
| 23 sep 2025, 00:47 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28575 Woonplaats: Kerkrade
|
huib schreef: Ik sluit niet uit dat het om een antieke glas/diamantsnijder gaat . Waar je breekpunten aan geeft, als het al breekpunten zijn , heeft het voorbeeld ook. Zelfs het klinkje zit op een zelfde plaats. Google geeft wel meerdere exemplaren die er op lijken.
Huib Huib dank voor het meedenken en suggesties maar uit ervaring zie ik dat het echt wel oude patina is wat op het getoonde object is, denk toc h een heel stuk ouder, romeins zoals de voorbeelden acht ik reëel gr Chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 23 sep 2025, 01:58 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Detecto-searcher schreef: Adri Pieck schreef: Ik weet het het wel te plaatsen hoor. cquote] ??? aureum schreef: het lijkt erop Zo zeg, dat heeft er zeker veel van weg, wel een stuk platter. Ook daar niet echt bekend wat het is zo te lezen. Uit welke periode is dat voorbeeld? Lastig stukje!  Adri zal de rommel bak bedoelen
|
| 23 sep 2025, 12:40 |
|
|